De VVSG kennisdatabank

Onze kennispagina's zijn geschreven door VVSG-experts en bieden actuele en betrouwbare informatie over diverse onderwerpen.

Verfijn resultaten

Pagina's 24

Gekozen filters Thema:Gemeentelijke administratieve sancties (GAS)Lokale politiezonesMobiliteit Wis alle filters

Resultaten

  • In de kijker

    handyPark: digitaal parkeerrecht voor personen met een handicap

    handyPark gaat op 5 mei 2025 nationaal van start. Dit digitale parkeerrecht voor personen met een handicap maakt parkeren eenvoudiger en versterkt de handhaving in steden en gemeenten. Kaarthouders kunnen hun gratis parkeerrecht koppelen aan het kenteken van de wagen die ze op dat moment gebruiken, en lokale besturen controleren parkeerrechten sneller en efficiënter. Ontdek wat dit betekent voor je gemeente en hoe je kan aansluiten.

    Mobiliteit
    Publicatiedatum
  • Taxiregelgeving

    Lokale besturen voeren de taxiregelgeving uit. Ze kennen vergunningen en bestuurderspassen toe, stellen reglementen op voor taxistandplaatsen en innen de retributies.

    Op deze pagina vind je alles over deze taxiregelgeving, de Centaurus2020- en de Chiron-databank en modellen voor onder andere een gemeentelijk machtigingsreglement en erewoordverklaringen.

    Mobiliteit
    Publicatiedatum
  • Nutsleidingen verleggen: wat met de kosten?

    Bij wegenwerken of andere projecten in de gemeente is het soms nodig om nutsleidingen te verleggen. Maar wie betaalt de verleggingskosten? En welke regels gelden als je daarover afspraken maakt met nutsmaatschappijen?

    Mobiliteit
    Publicatiedatum
  • Trage wegen en gemeentewegen

    Het gemeentewegendecreet, dat vanaf 1 september 2019 van kracht is, geldt voor alle gemeentewegen, ongeacht of het gaat om buurtwegen, trage wegen of gewone wegen. De buurtwegenwet van 1841 behoort dus tot de geschiedenis. We maken je wegwijs in de belangrijkste principes, de integratie met andere procedures, het wegenregister en de handhaving.

    Openbare werken en wegenbeheer
    Mobiliteit
    Publicatiedatum
  • Circulaire mobiliteit

    Autodelen en fietsdelen winnen de laatste jaren sterk aan populariteit. Het is een inspirerend voorbeeld van hoe circulaire principes hun weg vinden in het mobiliteitsbeleid. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden om je mobiliteitsbeleid klaar te stomen voor de toekomst. Ontdek ze op deze pagina en laat je inspireren om je mobiliteit duurzamer en slimmer te maken.

    Circulaire economie
    Mobiliteit
    Publicatiedatum
  • Mobiliteitsdata

    Mobiliteitsdata zijn belangrijk voor een lokaal mobiliteitsbeleid. Parkeertoepassingen, circulatieplannen en Mobility-as-a-Service-toepassingen (MaaS) spelen een steeds grotere rol. Op deze pagina helpen we je op weg met data- en digitaliseringstoepassingen in het lokale mobiliteitsbeleid.

    Mobiliteit
    Publicatiedatum
  • Parkeerheffingen

    De heffing op de gedepenaliseerde parkeerovertredingen kan een retributie, een belasting of een GAS-boete zijn. Bij foutparkeren kan je een strafrechtelijke boete of GAS-boete krijgen.

    Mobiliteit
    Publicatiedatum
  • GAS overlast

    Openbare overlast zorgt voor een onveiligheidsgevoel bij de burger. Sluikstorten, geluidsoverlast, wildplassen zijn vormen van overlast waartegen lokale besturen zelf kunnen optreden. Met gemeentelijke administratieve sancties zetten lokale besturen een handhavingsbeleid op poten in het kader van openbare overlast.

    Gemeentelijke administratieve sancties (GAS)
    Publicatiedatum
  • GAS snelheid

    Naast GAS overlast en GAS verkeer, kwam er in 2021 een bijkomend type: GAS snelheid. Sinds 2021 hebben lokale besturen de mogelijkheid om beperkte snelheidsovertredingen te sanctioneren met gemeentelijke administratieve sancties. Hierdoor kunnen lokale besturen meer inzetten op verkeersveiligheid, met een sterk handhavingsbeleid als sluitstuk ervan.

    Gemeentelijke administratieve sancties (GAS)
    Publicatiedatum
  • Halte-infrastructuur

    Behalve de haltepaal, het haltebord en de uitgehangen informatie, zoals de dienstregeling en het netplan, is de halte-infrastructuur en het onderhoud ervan een taak van de gemeente. Onder die halte-infrastructuur valt het schuilhuisje inclusief zitbank, de vuilnisbak en het fietsenrek (Foto © De lijn).

    Mobiliteit
    Publicatiedatum