
Omgaan met alcohol- en drugproblemen bij je OCMW-cliënten

Algemeen
Problemen van OCMW-cliënten zijn divers en vaak erg complex. In sommige gevallen duiken ook alcohol- of andere drugproblemen op. Sommige hulpvragers kaarten dit zelf aan. Bij anderen heb je als hulpverlener een vermoeden.
Het is niet eenvoudig om hiermee om te gaan. Het gaat dikwijls om kwetsbare mensen met een complexe problematiek, die niet altijd bereid zijn om over hun alcohol- of drugproblemen te praten. Zij ervaren deze problemen meestal niet als prioritair en vrezen financiële consequenties wanneer ze ter sprake komen.
Als maatschappelijk werker kan je op verschillende vlakken een belangrijke rol spelen in het kader van de alcohol- en drugthematiek: cliënten informeren en sensibiliseren, opmerken en inschatten van problemen, cliënten motiveren om hun gedrag te veranderen, doorverwijzen en ondersteuning bieden tijdens en na een behandeling.
Werkwijze
We werken zoveel mogelijk interactief aan de hand van diverse toepassingsoefeningen en door de bespreking van concrete situaties die de deelnemers kunnen aanbrengen. De theorie wordt dus steeds bevattelijk gemaakt door de link te leggen met jullie eigen dagdagelijkse praktijk.
Doelgroep
Maatschappelijk werkers
Begeleiding
Turnhout - lesgevers: Fien Engels (CGG Kempen) en Erik Helderweert (CGG VAGGA)
Gent - lesgevers: Lesgevers: Amber Pynket (CGG Adentro) en Annelies De Vos (CGG Ahasverus)
Programma
De opleiding bestaat uit 1 basisdag en 1 verdiepende dag. Er wordt aangeraden om de 2 lesdagen te volgen. Je kan ook ervoor opteren om enkel lesdag 1 te volgen.
Dag 1 |
---|
Basiskaders die je helpen om:
|
Opmerken van signalen van problematisch gebruik |
Bespreekbaar maken en een inschatting maken van gebruik. We hebben hierbij aandacht voor screening en kortdurende interventies |
Gedragsverandering en motivatie |
Korte introductie in motiverende gespreksvoering |
In dag 2 gaan we dieper in op hoe je de motivatie van je cliënten om hun gedrag te veranderen kan bevorderen. We doen dit aan de hand van motiverende gespreksvoering (Miller & Rollnick), een op samenwerking gerichte gespreksstijl die iemands eigen motivatie en bereidheid tot verandering versterkt.
Dag 2 |
---|
de basishouding / geest van motiverende gespreksvoering |
de verschillende processen binnen motiverende gespreksvoering |
gesprekstechnieken om gebruik bespreekbaar te maken (focussen) en de bezorgdheid van de cliënt over zijn/haar eigen gebruik en/of de impact hiervan op andere levensdomeinen te vergroten |
verandertaal en technieken om verandertaal bij de cliënt te ontlokken |
Praktisch
Waar en wanneer
Dinsdagen 23 en 30 september 2025. Telkens van 9.30 tot 16.30 uur, onthaal om 9.00 uur
Clemenspoort: Overwale 3, 9000 Gent
Dieetwensen
VVSG zorgt ervoor dat het cateringaanbod minstens 50% vegetarisch is. Heb je andere dieetwensen? Geef dit dan door via het inschrijvingsformulier bij 'opmerkingen' helemaal aan het einde van de inschrijving.
Deelnameprijs
Basisdag: 220 euro – deze opleiding is exclusief voor VVSG leden. Prijs omvat: syllabus, lunch en koffiepauzes.
Basisdag + verdiepingsdag: 320 euro – deze opleiding is exclusief voor VVSG leden. Prijs omvat: syllabus, lunch en koffiepauzes.
Annuleren
Kosteloos annuleren is mogelijk tot 5 werkdagen voor de aanvangsdatum van de opleiding.
Daarna rekenen we de volledige deelnameprijs aan, tenzij je een geldig ziekteattest kan voorleggen.
Ben je onverwacht verhinderd of is het te laat om te annuleren? Geen probleem! Laat je vervangen door een collega en breng ons op de hoogte via ons contactformulier.
Praktisch
Datum
Tijdstip
Locatie
Prijs
Organisatie
Relevante opleidingen
- Cultuurhuis Herbakker, Pastoor de Nevestraat, Eeklo, BelgiëEvent
Regionale ontmoetingsmomenten voor schepenen en medewerkers vrije tijd
- Huis Madou - hart van steden en gemeenten, Huis Madou, Bischoffsheimlaan, Brussel, BelgiëDagopleiding
Aan de slag met de toolbox Mensgericht Ontwerpen
- Belevingscampus De Stroming, Kerkplein, Neerpelt, BelgiëEvent
Regionale ontmoetingsmomenten voor schepenen en medewerkers vrije tijd