Kinderopvangcaravan BKO 2026
Inhoud van deze pagina
Leuven 27/04
- Leuven 27/04-
1.0 Spelen met media
In deze speelse vorming ontdek je hoe je media creatief inzet voor kinderen van 6 tot 9 jaar, zowel binnen als buiten. Een bos, speelplaats, park of tuin wordt een perfecte plek voor een QR-codezoektocht of een fotolabo in openlucht. Een lokaal kan omgetoverd worden tot een stop-motion experimenteerplek. We laten je zien hoe je met eenvoudige middelen een boeiende leer- en speelomgeving creëert. Iedereen kan het leren, geen media-ervaring vereist! Je krijgt concrete voorbeelden, inspirerende ideeën en praktische tips die je meteen kan toepassen. Na deze vorming ga je naar huis met een rugzak vol activiteiten die kinderen én begeleiders energie geven.
Mediaraven
- Leuven 27/04-
2.0 Muziekplezier zonder drempels
Wil je nieuwe muzikale spelprikkels ontdekken? Zoek je werkvormen die verhalen, fantasie en liedjes verbinden? In deze praktijkgerichte vorming krijg je ideeën voor het gebruik van instrumenten, creatieve alternatieven voor dure materialen en eenvoudige sfeermakers.
We werken met muziek voor jong en oud, zonder dat je muzikaal hoeft te zijn. Je ervaart zelf hoe je met weinig middelen toch veel muzikaal plezier kan brengen.Tamboeri
- Leuven 27/04-
3.0 Omgaan met krachtige karakters
De vorming biedt je praktische tools en technieken om kinderen bewust te observeren, met als belangrijkste doel een sterke band op te bouwen. Je leert aandachtig kijken naar signalen en gedrag, zodat je beter begrijpt wat kinderen nodig hebben, waar hun interesses liggen en in welke ontwikkelingsfase ze zitten. We verkennen hoe je observaties gebruikt om een omgeving te creëren waarin kinderen zich veilig, gehoord en gestimuleerd voelen.
De gestreepte giraf
- Leuven 27/04-
4.0 Taalplezier in de buitenschoolse opvang
Taal zit in de kleine momenten: tijdens het spelen, eten of opruimen. In deze workshop ontdek je hoe je van die dagelijkse situaties echte taalkansen maakt. Je leert hoe je kinderen op een speelse manier stimuleert om te praten, te luisteren en te begrijpen.
We staan stil bij gezinnen die thuis een andere taal spreken. Hoe vind je het evenwicht tussen het stimuleren van Nederlands en het respecteren van de thuistaal? Hoe communiceer je met anderstalige ouders?
Je krijgt tips, voorbeelden en inzichten om de taalaanpak in jouw opvang vorm te geven. Zo geef je elk kind een taalboost en betrek je ouders op een warme manier.VCOK
Asse 12/06
- Asse 12/06-
1.0 Spelen, spelen, spelen
In deze sessie draait alles om spelen. We proberen samen meer dan 30 vernieuwende speelideeën uit: voor kleuters én tieners, met of zonder materiaal, binnen en buiten, rustig of juist avontuurlijk. Je speelt mee, ontdekt nieuwe mogelijkheden en laat je verrassen door hoe eenvoudig je speelplezier kan creëren. Lachen en verwondering gegarandeerd. Na deze sessie ga je naar huis met kant-en-klare ideeën die je meteen kan inzetten in je opvang. Zo breng je frisse energie en nieuwe spelprikkels mee voor de kinderen.
Speelmakers
- Asse 12/06-
2.0 ADHD-Experience
We kennen allemaal kinderen met ADHD en we weten wat de belangrijkste kenmerken zijn. Maar hoe ervaren zij de wereld om zich heen? En hoe kan je daar met meer begrip op inspelen?
In deze sessie kruip je in het hoofd van iemand met ADHD. Via belevings- en doe-opdrachten ervaar je hoe prikkels, emoties en gedachten bij hen binnenkomen.
Deze sessie werd ontwikkeld in samenwerking met KU Leuven en combineert praktijkervaring met wetenschappelijke kennis.Centrum Zitstil
- Asse 12/06-
3.0 Assertief communiceren
Tussen inslikken en ontploffen ligt een betere manier. Zeg jij te snel ‘oké’ terwijl je eigenlijk ‘nee’ bedoelt? Voel je je achteraf gefrustreerd omdat je niets zei? Of durf je wél iets zeggen, maar komt het te hard over? Herkenbaar? Dan is deze opleiding iets voor jou. We leren hoe je:
• vriendelijk én duidelijk ‘nee’ zegt, zonder schuldgevoel
• collega’s aanspreekt, zonder conflict of verwijt
• rustig en duidelijk blijft, ook als de ander afwijzend reageert
Verwacht geen droge theorie. Wel mini-scripts, herkenbare situaties en veel oefenen. Een collega die wéér te laat komt. Een extra vraag waar je geen tijd voor hebt. Een opmerking slikken... of toch iets zeggen?
Na deze sessie weet je wat je kan zeggen en hoe. Zonder gedoe, met zelfvertrouwen. Want duidelijk zijn hoeft niet bot te zijn.Bal en Klein
Diest 23/03
- Diest 23/03-
1.0 Buiten spelen kan altijd
Met de haren in de wind, de voeten in de modder of met een pet in de zon: buiten spelen kan altijd. Buiten zijn is gezond voor kinderen, en dat willen we je laten voelen én ervaren. In deze vorming dompelen we je onder in de wereld van het buitenspelen. Je krijgt inspiratie, concrete tips en praktijkvoorbeelden. We kijken vooral naar wat werkt in de dagelijkse praktijk, met veel ruimte voor interactie en uitwisseling. Zo ga je naar huis met goesting om samen met de kinderen naar buiten te trekken.
Hebe kenniscentrum
- Diest 23/03-
2.0 Preventief omgaan met probleemgedrag
Kinderen stellen niet zomaar probleemgedrag. Ze doen moeilijk omdat ze het moeilijk hebben. Vanuit dat vertrekpunt onderzoeken we in deze opleiding samen:
• Waarom stellen kinderen probleemgedrag en hoe raakt dat ons?
• Hoe kan het preventieve kader van G. Patterson helpen om als team te kijken wat we kunnen doen om kinderen te ondersteunen in het beheersen van hun gedrag?
We sluiten af met concrete tips die je meteen kan toepassen in je dagelijkse werking. Zo ga je naar huis met inzichten én handvatten om kinderen beter te begrijpen en positief te begeleiden.CeSMOO
- Diest 23/03-
3.0 Meet the parents
Als kinderbegeleider weet je meestal goed hoe je met kinderen omgaat. Maar een band opbouwen met hun ouders is niet altijd vanzelfsprekend. In Meet the parents ontdek je aan de hand van concrete situaties hoe je stap voor stap een waardevolle en efficiënte relatie opbouwt met ouders. Je krijgt inzicht in gedrag en communicatie die daarbij helpen.
Voor een goede samenwerking is iedereen aan zet. Er zijn geen kant-en-klare oplossingen: zowel ouders als begeleiders dragen bij aan een open dialoog. Het reflectie-instrument dat we gebruiken, helpt je om samen te zoeken naar wat werkt.De Aanstokerij
Leuven 05/10
- Leuven 05/10-
1.0 Pop-up speelplezier
Hoe bied je kinderen een rijk speelaanbod als je ruimtes moet delen? We spelen en experimenteren met tijdelijke speelhoeken, speelboxen en pop-upsettings. We verkennen wat wél kan en zoeken creatieve oplossingen die passen bij jouw werking. Je krijgt een inspiratielijst met veelzijdige materialen, een fotoreeks met pop-upideeën en slimme inrichtingstips. Zo ontdek je hoe je kinderen van 3 tot 12 jaar volop speelkansen geeft, ook in beperkte ruimtes.
Speelmakers
- Leuven 05/10-
2.0 Aan de slag met het kinderkompas
Soms zie je het meteen: een kind voelt zich niet goed in z’n vel. Maar wat zit daar precies achter? Heeft het kind honger? Zoekt het aandacht? Voelt het zich onveilig of net overstuur na een ruzie? Het Kinderkompas ondersteunt je bij het zien en begrijpen van de behoeften van kinderen. Denk aan rust, autonomie, verbondenheid of gewoon een knuffel. En je leert hoe je er op een warme, duidelijk manier op inspeelt. Het vertrekpunt? “Kinderen doen niet moeilijk. Ze hebben het moeilijk.”
Je gaat aan de slag met video’s uit de buitenschoolse kinderopvang, observatiefiches en posters.
Na de vorming weet je hoe het Kinderkompas werkt, herken je sneller wat kinderen nodig hebben en kan je gerichter reageren op signalen van kinderen. Zo creëer je een veilige, stimulerende omgeving waarin kinderen zich optimaal ontwikkelen.VCOK
- Leuven 05/10-
3.0 Cirkel van veiligheid
Kinderen die opgroeien in een moeilijke thuissituatie ervaren stress en onzekerheid. Dit kan zich uiten in uitdagend gedrag, teruggetrokkenheid of een sterke behoefte aan aandacht. In deze workshop leer je hoe hechting werkt, hoe dit samenhangt met stress en hoe een veilige hechtingsrelatie in de opvang kan bijdragen aan minder stress. Met praktische handvatten en inzichten kan je kinderen ondersteunen en bijdragen aan een veilige, stabiele omgeving. Dat is waardevol voor het kind, voor jou als begeleider en voor de hele groep.
De gestreepte giraf
- Leuven 05/10-
4.0 Eigen-AARDig
Hoe kan je verbinden met anderen, ook in lastige situaties? In deze sessie spelen we het spel Eigen-AARDig. De stellingen en situaties komen rechtstreeks uit het dagelijkse werk en leven van kinderbegeleiders. Door het spel leer je meer over jezelf, je relatie met anderen en hoe je omgaat met verschillende meningen. Het is tegelijk een uitnodiging om ervaringen en inzichten te delen met collega’s.
We kaderen het spel in de Roos van Leary: een model dat helpt omgaan met weerstand of storend gedrag van kinderen, ouders of collega’s. Zo krijg je handvatten om met meer vertrouwen en begrip in contact te blijven, ook als het spannend wordt.De Aanstokerij