Samenwerken met scholen: opdracht van pedagogisch coach en brugfiguur
Een korte toelichting hoe wij in Hooglede samenwerken met de scholen als Pedagogisch coach-Brugfiguur.
Inhoud van deze pagina
Algemene gegevens
Bruggestraat 6
8830 Hooglede
België
Wat is er gebeurd?
In Hooglede zijn er twee collega's die beiden een combinatiefunctie pedagogisch coach en brugfiguur opnemen. Vanuit deze functie werken we vaak samen met de scholen om de gezinnen en kinderen te helpen en ondersteunen. Vanuit observaties uit de buitenschoolse kinderopvang en school, zitten we maandelijks samen met de zorgcoördinator en directie van de school. Elk neemt 2 scholen voor zijn rekening, en daarbij ook de buitenschoolse kinderopvanglocatie gekoppeld aan de scholen. Buiten de maandelijkse overleggen organiseren we nog tal van extra's om onszelf bekend te maken zoals schoolpoortmomenten, ontmoetingsmomenten Mamacafé, events via Huis van het Kind, aanwezig op events met kinderen van de gemeente Hooglede, ...
Waarom?
De scholen krijgen steeds meer taken naar zich toegeschoven op vlak van welbevinden van kinderen en gezinnen.
Als brugfiguur willen we hierin ondersteuning bieden. Tijdens de maandelijkse overleggen met de school wordt bepaald wie welke taak op zich neemt zoals aanmelding logopedie, CAR, ... Op deze manier bieden we verlichting voor de scholen.
We willen door observaties ook de situaties onder de radar sneller detecteren en door overleg kunnen we aftoetsen wat we doen of wie bepaalde dingen ook al heeft opgemerkt. Op deze manier kunnen we sneller hulp bieden in functie van het welbevinden van het kind.
Het beoogde resultaat
De combinatiefunctie pedagogisch coach en brugfiguur is volop aan de gang en vindt jaar na jaar verder zijn weg.
We hebben gedeeltelijk ons doel al bereikt, maar we blijven ons verder inzetten voor de situaties die op ons pad komen.
Wat waren de uitdagingen?
- Vertrouwen van de scholen > Jaar na jaar is dit verbeterd. We merkten we dat we ons eerst wat moesten bewijzen. We moesten de scholen de tijd geven om te wennen aan een brugfiguur op hun school.
- Wachtlijsten blijven een uitdaging > hulp ligt binnen handbereik, maar door wachtlijsten kunnen we niet verder om het kind te helpen. Dan is het een uitdaging om tussentijdse oplossingen te voorzien.
De succesfactoren
- De aantal gezinnen die reeds geholpen zijn. + gezinnen die ons terug vinden als het plots weer mis loopt.
- Combinatiefunctie: We zien de functies niet apart, maar samen waardoor we een breder bereik/zicht hebben in verschillende contexten.
- We zijn onafhankelijk van de buitenschoolse kinderopvang, maar ook van de school > dit werk drempelverlagend voor de gezinnen.
- Het bestuur en ons diensthoofd staat volledig achter de brugfigurenwerking, waardoor we ruimte hebben om de functie/onze werking te doen groeien.
- We zijn twee jonge en gedreven werknemers die ons volledig inzetten voor onze job. We hebben elkaar om situaties af te toetsen of eens te ventileren.
Tips voor andere gemeenten
Aan de start om iets uit te werken? Dan raad ik de combinatiefunctie pedagogisch Coach en brugfiguur aan, verdeeld over twee werknemers. Afzonderlijke functie (bv 1 WN fulltime BF & 1 WN fulltime PC) zou anders eenzaam kunnen aanvoelen. Je bent ook 'sterker' met twee om iets uit werken en ideeën op te doen.
Algemeen contact
Deel je eigen praktijk
Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.