Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Over de VVSG
  • VVSG-standpunten
  • Werken bij de VVSG
  • Magazine Lokaal
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Aanmelden
  • Nog geen account? Account maken
Homepagina VVSG
  • Thema's
  • Nieuws
  • Opleidingen
  • Kennis
  • Vacatures
  • Mandatarissen
Ga meteen naar
  • Kennisdatabank
  • Vacatures
  • Nieuws
  • Praktijkendatabank
  • Standpunten
  • Wegwijs in lokale besturen
  • Memorandum 2024
  • Vluchtelingen uit Oekraïne
  • Thema's
  • Nieuws
  • Opleidingen
  • Kennis
  • Vacatures
  • Mandatarissen
  • Over de VVSG
  • VVSG-standpunten
  • Werken bij de VVSG
  • Magazine Lokaal
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Aanmelden
  • Nog geen account? Account maken

Zoek in VVSG

Ga meteen naar
  • Kennisdatabank
  • Vacatures
  • Nieuws
  • Praktijkendatabank
  • Standpunten
  • Wegwijs in lokale besturen
  • Memorandum 2024
  • Vluchtelingen uit Oekraïne
  • Kennisdatabank
  • Vacatures
  • Nieuws
  • Praktijkendatabank
  • Standpunten
  • Wegwijs in lokale besturen
  • Memorandum 2024
  • Vluchtelingen uit Oekraïne
  1. Home
  2. / Kalender
  3. / Kinderopvangcaravan BKO 2026
  4. / Antwerpen & Limburg

Kinderopvangcaravan BKO 2026

  • Kinderen en gezinnen
    • Flankerend onderwijsbeleid
    • Buitenschoolse opvang
    • Regie buitenschoolse opvang en activiteiten (BOA)
Beeld kinderopvangcaravan

Delen

  • Algemeen
  • West- & Oost-Vlaanderen
  • Antwerpen & Limburg
  • Vlaams-Brabant
  • Praktisch
    Schrijf je in!

    Inhoud van deze pagina

    • Antwerpen 09/01
    • Herselt 27/02
    • Turnhout 09/03
    • Puurs-Sint-Amands 25/09
    • Herselt 30/10
    • Hasselt 23/01
    • Bilzen-Hoeselt 23/02
    • Hasselt 01/06
    • Bilzen-Hoeselt 12/10

    Antwerpen 09/01

    • Antwerpen 09/01
      9:30 -12:45

      1.0 Spelen met media

      In deze speelse vorming ontdek je hoe je media creatief inzet voor kinderen van 6 tot 9 jaar, zowel binnen als buiten. Een bos, speelplaats, park of tuin wordt een perfecte plek voor een QR-codezoektocht of een fotolabo in openlucht. Een lokaal kan omgetoverd worden tot een stop-motion experimenteerplek. We laten je zien hoe je met eenvoudige middelen een boeiende leer- en speelomgeving creëert. Iedereen kan het leren, geen media-ervaring vereist! Je krijgt concrete voorbeelden, inspirerende ideeën en praktische tips die je meteen kan toepassen. Na deze vorming ga je naar huis met een rugzak vol activiteiten die kinderen én begeleiders energie geven.

      • Mediaraven

    • Antwerpen 09/01
      9:30 -12:45

      2.0 Muziekplezier zonder drempels

      Wil je nieuwe muzikale spelprikkels ontdekken? Zoek je werkvormen die verhalen, fantasie en liedjes verbinden? In deze praktijkgerichte vorming krijg je ideeën voor het gebruik van instrumenten, creatieve alternatieven voor dure materialen en eenvoudige sfeermakers.
      We werken met muziek voor jong en oud, zonder dat je muzikaal hoeft te zijn. Je ervaart zelf hoe je met weinig middelen toch veel muzikaal plezier kan brengen.

      • Tamboeri

    • Antwerpen 09/01
      9:30 -12:45

      3.0 ADHD-Experience

      We kennen allemaal kinderen met ADHD en we weten wat de belangrijkste kenmerken zijn. Maar hoe ervaren zij de wereld om zich heen? En hoe kan je daar met meer begrip op inspelen? In deze sessie kruip je in het hoofd van iemand met ADHD. Via belevings- en doe-opdrachten ervaar je hoe prikkels, emoties en gedachten bij hen binnenkomen. Deze sessie werd ontwikkeld in samenwerking met KU Leuven en combineert praktijkervaring met wetenschappelijke kennis.

      • Centrum Zitstil

    • Antwerpen 09/01
      9:30 -12:45

      4.0 Eigen-AARDig

      Hoe kan je verbinden met anderen, ook in lastige situaties? In deze sessie spelen we het spel Eigen-AARDig. De stellingen en situaties komen rechtstreeks uit het dagelijkse werk en leven van kinderbegeleiders. Door het spel leer je meer over jezelf, je relatie met anderen en hoe je omgaat met verschillende meningen. Het is tegelijk een uitnodiging om ervaringen en inzichten te delen met collega’s.
      We kaderen het spel in de Roos van Leary: een model dat helpt omgaan met weerstand of storend gedrag van kinderen, ouders of collega’s. Zo krijg je handvatten om met meer vertrouwen en begrip in contact te blijven, ook als het spannend wordt.

      • De Aanstokerij

    Herselt 27/02

    • Herselt 27/02
      9:30 -12:45

      1.0 Spelen, spelen, spelen

      In deze sessie draait alles om spelen. We proberen samen meer dan 30 vernieuwende speelideeën uit: voor kleuters én tieners, met of zonder materiaal, binnen en buiten, rustig of juist avontuurlijk. Je speelt mee, ontdekt nieuwe mogelijkheden en laat je verrassen door hoe eenvoudig je speelplezier kan creëren. Lachen en verwondering gegarandeerd. Na deze sessie ga je naar huis met kant-en-klare ideeën die je meteen kan inzetten in je opvang. Zo breng je frisse energie en nieuwe spelprikkels mee voor de kinderen.

      • Speelmakers

    • Herselt 27/02
      9:30 -12:45

      2.0 ADHD-Experience

      We kennen allemaal kinderen met ADHD en we weten wat de belangrijkste kenmerken zijn. Maar hoe ervaren zij de wereld om zich heen? En hoe kan je daar met meer begrip op inspelen? In deze sessie kruip je in het hoofd van iemand met ADHD. Via belevings- en doe-opdrachten ervaar je hoe prikkels, emoties en gedachten bij hen binnenkomen. Deze sessie werd ontwikkeld in samenwerking met KU Leuven en combineert praktijkervaring met wetenschappelijke kennis.

      • Centrum Zitstil

    • Herselt 27/02
      9:30 -12:45

      3.0 Cirkel van veiligheid

      Kinderen die opgroeien in een moeilijke thuissituatie ervaren stress en onzekerheid. Dit kan zich uiten in uitdagend gedrag, teruggetrokkenheid of een sterke behoefte aan aandacht. In deze workshop leer je hoe hechting werkt, hoe dit samenhangt met stress en hoe een veilige hechtingsrelatie in de opvang kan bijdragen aan minder stress. Met praktische handvatten en inzichten kan je kinderen ondersteunen en bijdragen aan een veilige, stabiele omgeving. Dat is waardevol voor het kind, voor jou als begeleider en voor de hele groep.

      • De gestreepte giraf

    • Herselt 27/02
      9:30 -12:30

      4.0 Eigen-AARDig

      Hoe kan je verbinden met anderen, ook in lastige situaties? In deze sessie spelen we het spel Eigen-AARDig. De stellingen en situaties komen rechtstreeks uit het dagelijkse werk en leven van kinderbegeleiders. Door het spel leer je meer over jezelf, je relatie met anderen en hoe je omgaat met verschillende meningen. Het is tegelijk een uitnodiging om ervaringen en inzichten te delen met collega’s.
      We kaderen het spel in de Roos van Leary: een model dat helpt omgaan met weerstand of storend gedrag van kinderen, ouders of collega’s. Zo krijg je handvatten om met meer vertrouwen en begrip in contact te blijven, ook als het spannend wordt.

      • De Aanstokerij

    Turnhout 09/03

    • Turnhout 09/03
      9:30 -12:45

      1.0 Pop-up speelplezier

      Hoe bied je kinderen een rijk speelaanbod als je ruimtes moet delen? We spelen en experimenteren met tijdelijke speelhoeken, speelboxen en pop-upsettings. We verkennen wat wél kan en zoeken creatieve oplossingen die passen bij jouw werking. Je krijgt een inspiratielijst met veelzijdige materialen, een fotoreeks met pop-upideeën en slimme inrichtingstips. Zo ontdek je hoe je kinderen van 3 tot 12 jaar volop speelkansen geeft, ook in beperkte ruimtes.

      • Speelmakers

    • Turnhout 09/03
      9:30 -12:45

      2.0 Muziekplezier zonder drempels

      Wil je nieuwe muzikale spelprikkels ontdekken? Zoek je werkvormen die verhalen, fantasie en liedjes verbinden? In deze praktijkgerichte vorming krijg je ideeën voor het gebruik van instrumenten, creatieve alternatieven voor dure materialen en eenvoudige sfeermakers.
      We werken met muziek voor jong en oud, zonder dat je muzikaal hoeft te zijn. Je ervaart zelf hoe je met weinig middelen toch veel muzikaal plezier kan brengen.

      • Turnhout

    • Turnhout 09/03
      9:30 -12:45

      3.0 Preventief omgaan met probleemgedrag

      Kinderen stellen niet zomaar probleemgedrag. Ze doen moeilijk omdat ze het moeilijk hebben. Vanuit dat vertrekpunt onderzoeken we in deze opleiding samen:
      • Waarom stellen kinderen probleemgedrag en hoe raakt dat ons?
      • Hoe kan het preventieve kader van G. Patterson helpen om als team te kijken wat we kunnen doen om kinderen te ondersteunen in het beheersen van hun gedrag?
      We sluiten af met concrete tips die je meteen kan toepassen in je dagelijkse werking. Zo ga je naar huis met inzichten én handvatten om kinderen beter te begrijpen en positief te begeleiden.

      • CeSMOO

    • Turnhout 09/03
      9:30 -12:45

      4.0 Assertief communiceren

      Tussen inslikken en ontploffen ligt een betere manier. Zeg jij te snel ‘oké’ terwijl je eigenlijk ‘nee’ bedoelt? Voel je je achteraf gefrustreerd omdat je niets zei? Of durf je wél iets zeggen, maar komt het te hard over? Herkenbaar? Dan is deze opleiding iets voor jou. We leren hoe je:
      • vriendelijk én duidelijk ‘nee’ zegt, zonder schuldgevoel
      • collega’s aanspreekt, zonder conflict of verwijt
      • rustig en duidelijk blijft, ook als de ander afwijzend reageert
      Verwacht geen droge theorie. Wel mini-scripts, herkenbare situaties en veel oefenen. Een collega die wéér te laat komt. Een extra vraag waar je geen tijd voor hebt. Een opmerking slikken... of toch iets zeggen?
      Na deze sessie weet je wat je kan zeggen en hoe. Zonder gedoe, met zelfvertrouwen. Want duidelijk zijn hoeft niet bot te zijn.

      • Bal en Klein

    Puurs-Sint-Amands 25/09

    • Puurs-Sint-Amands 25/09
      9:30 -12:45

      1.0 Spelen, spelen, spelen

      In deze sessie draait alles om spelen. We proberen samen meer dan 30 vernieuwende speelideeën uit: voor kleuters én tieners, met of zonder materiaal, binnen en buiten, rustig of juist avontuurlijk. Je speelt mee, ontdekt nieuwe mogelijkheden en laat je verrassen door hoe eenvoudig je speelplezier kan creëren. Lachen en verwondering gegarandeerd. Na deze sessie ga je naar huis met kant-en-klare ideeën die je meteen kan inzetten in je opvang. Zo breng je frisse energie en nieuwe spelprikkels mee voor de kinderen.

      • Speelmakers

    • Puurs-Sint-Amands 25/09
      9:30 -12:45

      2.0 AU TIS ME WAT!

      Waarom wordt Lukas zo vaak boos of verdrietig uit het niets en waarom vraagt Lena wel tien keer wie haar komt halen en hoelang dat nog duurt? Waarom is Tuur vaak angstig en fladdert Liv met haar handjes? Wat zijn de kwetsbaarheden van een kind met autisme en vooral, hoe kan ik het kind ondersteunen?
      Op deze en vele vragen antwoorden we niet met ingewikkelde theorieën, maar met concrete inzichten, praktische tips en een uitgebreid aanbod aan eenvoudige hulpmiddelen voor kinderen met autisme. Je krijgt ook de kans om een gedeelte van het inleefparcours sASSkia & midASS te doorlopen. Je ervaart hoe het leven met autisme voelt en je doet opdrachten die je blik verder verruimen.
      Kom en laat je inspireren!

      • Autismeplus

    • Puurs-Sint-Amands 25/09
      9:30 -12:45

      3.0 Taalplezier in de buitenschoolse opvang

      Taal zit in de kleine momenten: tijdens het spelen, eten of opruimen. In deze workshop ontdek je hoe je van die dagelijkse situaties echte taalkansen maakt. Je leert hoe je kinderen op een speelse manier stimuleert om te praten, te luisteren en te begrijpen.
      We staan stil bij gezinnen die thuis een andere taal spreken. Hoe vind je het evenwicht tussen het stimuleren van Nederlands en het respecteren van de thuistaal? Hoe communiceer je met anderstalige ouders?
      Je krijgt tips, voorbeelden en inzichten om de taalaanpak in jouw opvang vorm te geven. Zo geef je elk kind een taalboost en betrek je ouders op een warme manier.

      • VCOK

    • Puurs-Sint-Amands 25/09
      9:30 -12:45

      4.0 Meet the parents

      Als kinderbegeleider weet je meestal goed hoe je met kinderen omgaat. Maar een band opbouwen met hun ouders is niet altijd vanzelfsprekend. In Meet the parents ontdek je aan de hand van concrete situaties hoe je stap voor stap een waardevolle en efficiënte relatie opbouwt met ouders. Je krijgt inzicht in gedrag en communicatie die daarbij helpen.
      Voor een goede samenwerking is iedereen aan zet. Er zijn geen kant-en-klare oplossingen: zowel ouders als begeleiders dragen bij aan een open dialoog. Het reflectie-instrument dat we gebruiken, helpt je om samen te zoeken naar wat werkt.

      • De Aanstokerij

    Herselt 30/10

    • Herselt 30/10
      9:30 -12:45

      1.0 Buiten spelen kan altijd

      Met de haren in de wind, de voeten in de modder of met een pet in de zon: buiten spelen kan altijd. Buiten zijn is gezond voor kinderen, en dat willen we je laten voelen én ervaren. In deze vorming dompelen we je onder in de wereld van het buitenspelen. Je krijgt inspiratie, concrete tips en praktijkvoorbeelden. We kijken vooral naar wat werkt in de dagelijkse praktijk, met veel ruimte voor interactie en uitwisseling. Zo ga je naar huis met goesting om samen met de kinderen naar buiten te trekken.

      • Hebe kenniscentrum

    • Herselt 30/10
      9:30 -12:45

      2.0 Omgaan met krachtige karakters

      De vorming biedt je praktische tools en technieken om kinderen bewust te observeren, met als belangrijkste doel een sterke band op te bouwen. Je leert aandachtig kijken naar signalen en gedrag, zodat je beter begrijpt wat kinderen nodig hebben, waar hun interesses liggen en in welke ontwikkelingsfase ze zitten. We verkennen hoe je observaties gebruikt om een omgeving te creëren waarin kinderen zich veilig, gehoord en gestimuleerd voelen.

      • De gestreepte giraf

    • Herselt 30/10
      9:30 -12:45

      3.0 Aan de slag met het kinderkompas

      Soms zie je het meteen: een kind voelt zich niet goed in z’n vel. Maar wat zit daar precies achter? Heeft het kind honger? Zoekt het aandacht? Voelt het zich onveilig of net overstuur na een ruzie? Het Kinderkompas ondersteunt je bij het zien en begrijpen van de behoeften van kinderen. Denk aan rust, autonomie, verbondenheid of gewoon een knuffel. En je leert hoe je er op een warme, duidelijk manier op inspeelt. Het vertrekpunt? “Kinderen doen niet moeilijk. Ze hebben het moeilijk.”

      • VCOK

    • Herselt 30/10
      9:30 -12:45

      4.0 Zicht op mezelf

      Wie ben ik als kinderbegeleider? Waar sta ik in mijn kracht en waar liggen mijn uitdagingen? Stel je jezelf af en toe deze vragen? Dan is deze workshop iets voor jou! Via (inter)actieve opdrachten gaan we op zoek naar antwoorden. Je maakt een overzichtelijk zelfportret en groeiplan, waarmee je de komende maanden doelgericht aan jezelf kan werken. Zo versterk je niet alleen je eigen vaardigheden, maar ook de kwaliteit van de opvang voor kinderen, ouders en collega’s. En natuurlijk ook je eigen werkplezier.

      • oMvormiNg

    Hasselt 23/01

    • Hasselt 23/01
      9:30 -12:45

      1.0 Buiten spelen kan altijd

      Met de haren in de wind, de voeten in de modder of met een pet in de zon: buiten spelen kan altijd. Buiten zijn is gezond voor kinderen, en dat willen we je laten voelen én ervaren. In deze vorming dompelen we je onder in de wereld van het buitenspelen. Je krijgt inspiratie, concrete tips en praktijkvoorbeelden. We kijken vooral naar wat werkt in de dagelijkse praktijk, met veel ruimte voor interactie en uitwisseling. Zo ga je naar huis met goesting om samen met de kinderen naar buiten te trekken.

      • Hebe kenniscentrum

    • Hasselt 23/01
      9:30 -12:45

      2.0 ADHD-Experience

      We kennen allemaal kinderen met ADHD en we weten wat de belangrijkste kenmerken zijn. Maar hoe ervaren zij de wereld om zich heen? En hoe kan je daar met meer begrip op inspelen? In deze sessie kruip je in het hoofd van iemand met ADHD. Via belevings- en doe-opdrachten ervaar je hoe prikkels, emoties en gedachten bij hen binnenkomen. Deze sessie werd ontwikkeld in samenwerking met KU Leuven en combineert praktijkervaring met wetenschappelijke kennis.

      • Centrum Zitstil

    • Hasselt 23/01
      9:30 -12:45

      3.0 Assertief communiceren

      Tussen inslikken en ontploffen ligt een betere manier. Zeg jij te snel ‘oké’ terwijl je eigenlijk ‘nee’ bedoelt? Voel je je achteraf gefrustreerd omdat je niets zei? Of durf je wél iets zeggen, maar komt het te hard over? Herkenbaar? Dan is deze opleiding iets voor jou. We leren hoe je:
      • vriendelijk én duidelijk ‘nee’ zegt, zonder schuldgevoel
      • collega’s aanspreekt, zonder conflict of verwijt
      • rustig en duidelijk blijft, ook als de ander afwijzend reageert
      Verwacht geen droge theorie. Wel mini-scripts, herkenbare situaties en veel oefenen. Een collega die wéér te laat komt. Een extra vraag waar je geen tijd voor hebt. Een opmerking slikken... of toch iets zeggen?
      Na deze sessie weet je wat je kan zeggen en hoe. Zonder gedoe, met zelfvertrouwen. Want duidelijk zijn hoeft niet bot te zijn.

    • Hasselt 23/01
      9:30 -12:45

      4.0 Taalplezier in de buitenschoolse opvang

      Taal zit in de kleine momenten: tijdens het spelen, eten of opruimen. In deze workshop ontdek je hoe je van die dagelijkse situaties echte taalkansen maakt. Je leert hoe je kinderen op een speelse manier stimuleert om te praten, te luisteren en te begrijpen.
      We staan stil bij gezinnen die thuis een andere taal spreken. Hoe vind je het evenwicht tussen het stimuleren van Nederlands en het respecteren van de thuistaal? Hoe communiceer je met anderstalige ouders?
      Je krijgt tips, voorbeelden en inzichten om de taalaanpak in jouw opvang vorm te geven. Zo geef je elk kind een taalboost en betrek je ouders op een warme manier.

      • VCOK

    Bilzen-Hoeselt 23/02

    • Bilzen-Hoeselt 23/02
      9:30 -12:45

      1.0 Pop-up speelplezier

      Hoe bied je kinderen een rijk speelaanbod als je ruimtes moet delen? We spelen en experimenteren met tijdelijke speelhoeken, speelboxen en pop-upsettings. We verkennen wat wél kan en zoeken creatieve oplossingen die passen bij jouw werking. Je krijgt een inspiratielijst met veelzijdige materialen, een fotoreeks met pop-upideeën en slimme inrichtingstips. Zo ontdek je hoe je kinderen van 3 tot 12 jaar volop speelkansen geeft, ook in beperkte ruimtes.

      • Speelmakers

    • Bilzen-Hoeselt 23/02
      9:30 -12:45

      2.0 Buiten spelen kan altijd

      Met de haren in de wind, de voeten in de modder of met een pet in de zon: buiten spelen kan altijd. Buiten zijn is gezond voor kinderen, en dat willen we je laten voelen én ervaren. In deze vorming dompelen we je onder in de wereld van het buitenspelen. Je krijgt inspiratie, concrete tips en praktijkvoorbeelden. We kijken vooral naar wat werkt in de dagelijkse praktijk, met veel ruimte voor interactie en uitwisseling. Zo ga je naar huis met goesting om samen met de kinderen naar buiten te trekken.

      • Hebe kenniscentrum

    • Bilzen-Hoeselt 23/02
      9:30 -12:45

      3.0 Muziekplezier zonder drempels

      Wil je nieuwe muzikale spelprikkels ontdekken? Zoek je werkvormen die verhalen, fantasie en liedjes verbinden? In deze praktijkgerichte vorming krijg je ideeën voor het gebruik van instrumenten, creatieve alternatieven voor dure materialen en eenvoudige sfeermakers.
      We werken met muziek voor jong en oud, zonder dat je muzikaal hoeft te zijn. Je ervaart zelf hoe je met weinig middelen toch veel muzikaal plezier kan brengen.

      • Tamboeri

    • Bilzen-Hoeselt 23/02
      9:30 -12:45

      4.0 AU TIS ME WAT!

      Waarom wordt Lukas zo vaak boos of verdrietig uit het niets en waarom vraagt Lena wel tien keer wie haar komt halen en hoelang dat nog duurt? Waarom is Tuur vaak angstig en fladdert Liv met haar handjes? Wat zijn de kwetsbaarheden van een kind met autisme en vooral, hoe kan ik het kind ondersteunen?
      Op deze en vele vragen antwoorden we niet met ingewikkelde theorieën, maar met concrete inzichten, praktische tips en een uitgebreid aanbod aan eenvoudige hulpmiddelen voor kinderen met autisme. Je krijgt ook de kans om een gedeelte van het inleefparcours sASSkia & midASS te doorlopen. Je ervaart hoe het leven met autisme voelt en je doet opdrachten die je blik verder verruimen.
      Kom en laat je inspireren!

      • Autismeplus

    • Bilzen-Hoeselt 23/02
      9:30 -12:45

      5.0 Aan de slag met het kinderkompas

      Soms zie je het meteen: een kind voelt zich niet goed in z’n vel. Maar wat zit daar precies achter? Heeft het kind honger? Zoekt het aandacht? Voelt het zich onveilig of net overstuur na een ruzie? Het Kinderkompas ondersteunt je bij het zien en begrijpen van de behoeften van kinderen. Denk aan rust, autonomie, verbondenheid of gewoon een knuffel. En je leert hoe je er op een warme, duidelijk manier op inspeelt. Het vertrekpunt? “Kinderen doen niet moeilijk. Ze hebben het moeilijk.”

      Je gaat aan de slag met video’s uit de buitenschoolse kinderopvang, observatiefiches en posters.
      Na de vorming weet je hoe het Kinderkompas werkt, herken je sneller wat kinderen nodig hebben en kan je gerichter reageren op signalen van kinderen. Zo creëer je een veilige, stimulerende omgeving waarin kinderen zich optimaal ontwikkelen.

      • VCOK

    • Bilzen-Hoeselt 23/02
      9:30 -12:45

      6.0 Cirkel van veiligheid

      Kinderen die opgroeien in een moeilijke thuissituatie ervaren stress en onzekerheid. Dit kan zich uiten in uitdagend gedrag, teruggetrokkenheid of een sterke behoefte aan aandacht. In deze workshop leer je hoe hechting werkt, hoe dit samenhangt met stress en hoe een veilige hechtingsrelatie in de opvang kan bijdragen aan minder stress. Met praktische handvatten en inzichten kan je kinderen ondersteunen en bijdragen aan een veilige, stabiele omgeving. Dat is waardevol voor het kind, voor jou als begeleider en voor de hele groep.

      • De gestreepte giraf

    • Bilzen-Hoeselt 23/02
      9:30 -12:45

      7.0 Zicht op mezelf

      Wie ben ik als kinderbegeleider? Waar sta ik in mijn kracht en waar liggen mijn uitdagingen? Stel je jezelf af en toe deze vragen? Dan is deze workshop iets voor jou! Via (inter)actieve opdrachten gaan we op zoek naar antwoorden. Je maakt een overzichtelijk zelfportret en groeiplan, waarmee je de komende maanden doelgericht aan jezelf kan werken. Zo versterk je niet alleen je eigen vaardigheden, maar ook de kwaliteit van de opvang voor kinderen, ouders en collega’s. En natuurlijk ook je eigen werkplezier.

      • oMvormiNg

    • Bilzen-Hoeselt 23/02
      9:30 -12:45

      8.0 Meet the parents

      Als kinderbegeleider weet je meestal goed hoe je met kinderen omgaat. Maar een band opbouwen met hun ouders is niet altijd vanzelfsprekend. In Meet the parents ontdek je aan de hand van concrete situaties hoe je stap voor stap een waardevolle en efficiënte relatie opbouwt met ouders. Je krijgt inzicht in gedrag en communicatie die daarbij helpen.
      Voor een goede samenwerking is iedereen aan zet. Er zijn geen kant-en-klare oplossingen: zowel ouders als begeleiders dragen bij aan een open dialoog. Het reflectie-instrument dat we gebruiken, helpt je om samen te zoeken naar wat werkt.

      • De Aanstokerij

    Hasselt 01/06

    • Hasselt 01/06
      9:30 -12:45

      1.0 Spelen met media

      In deze speelse vorming ontdek je hoe je media creatief inzet voor kinderen van 6 tot 9 jaar, zowel binnen als buiten. Een bos, speelplaats, park of tuin wordt een perfecte plek voor een QR-codezoektocht of een fotolabo in openlucht. Een lokaal kan omgetoverd worden tot een stop-motion experimenteerplek. We laten je zien hoe je met eenvoudige middelen een boeiende leer- en speelomgeving creëert. Iedereen kan het leren, geen media-ervaring vereist! Je krijgt concrete voorbeelden, inspirerende ideeën en praktische tips die je meteen kan toepassen. Na deze vorming ga je naar huis met een rugzak vol activiteiten die kinderen én begeleiders energie geven.

      • Mediaraven

    • Hasselt 01/06
      9:30 -12:45

      2.0 Omgaan met krachtige karakters

      De vorming biedt je praktische tools en technieken om kinderen bewust te observeren, met als belangrijkste doel een sterke band op te bouwen. Je leert aandachtig kijken naar signalen en gedrag, zodat je beter begrijpt wat kinderen nodig hebben, waar hun interesses liggen en in welke ontwikkelingsfase ze zitten. We verkennen hoe je observaties gebruikt om een omgeving te creëren waarin kinderen zich veilig, gehoord en gestimuleerd voelen.

      • De gestreepte giraf

    • Hasselt 01/06
      9:30 -12:45

      3.0 Aan de slag met het kinderkompas

      Soms zie je het meteen: een kind voelt zich niet goed in z’n vel. Maar wat zit daar precies achter? Heeft het kind honger? Zoekt het aandacht? Voelt het zich onveilig of net overstuur na een ruzie? Het Kinderkompas ondersteunt je bij het zien en begrijpen van de behoeften van kinderen. Denk aan rust, autonomie, verbondenheid of gewoon een knuffel. En je leert hoe je er op een warme, duidelijk manier op inspeelt. Het vertrekpunt? “Kinderen doen niet moeilijk. Ze hebben het moeilijk.”

      Je gaat aan de slag met video’s uit de buitenschoolse kinderopvang, observatiefiches en posters.
      Na de vorming weet je hoe het Kinderkompas werkt, herken je sneller wat kinderen nodig hebben en kan je gerichter reageren op signalen van kinderen. Zo creëer je een veilige, stimulerende omgeving waarin kinderen zich optimaal ontwikkelen.

      • VCOK

    • Hasselt 01/06
      9:30 -12:45

      4.0 Meet the parents

      Als kinderbegeleider weet je meestal goed hoe je met kinderen omgaat. Maar een band opbouwen met hun ouders is niet altijd vanzelfsprekend. In Meet the parents ontdek je aan de hand van concrete situaties hoe je stap voor stap een waardevolle en efficiënte relatie opbouwt met ouders. Je krijgt inzicht in gedrag en communicatie die daarbij helpen.
      Voor een goede samenwerking is iedereen aan zet. Er zijn geen kant-en-klare oplossingen: zowel ouders als begeleiders dragen bij aan een open dialoog. Het reflectie-instrument dat we gebruiken, helpt je om samen te zoeken naar wat werkt.

      • De Aanstokerij

    Bilzen-Hoeselt 12/10

    • Bilzen-Hoeselt 12/10
      9:30 -12:45

      1.0 Spelen met media

      In deze speelse vorming ontdek je hoe je media creatief inzet voor kinderen van 6 tot 9 jaar, zowel binnen als buiten. Een bos, speelplaats, park of tuin wordt een perfecte plek voor een QR-codezoektocht of een fotolabo in openlucht. Een lokaal kan omgetoverd worden tot een stop-motion experimenteerplek. We laten je zien hoe je met eenvoudige middelen een boeiende leer- en speelomgeving creëert. Iedereen kan het leren, geen media-ervaring vereist! Je krijgt concrete voorbeelden, inspirerende ideeën en praktische tips die je meteen kan toepassen. Na deze vorming ga je naar huis met een rugzak vol activiteiten die kinderen én begeleiders energie geven.

      • Mediaraven

    • Bilzen-Hoeselt 12/10
      9:30 -12:45

      2.0 Spelen, spelen, spelen

      In deze sessie draait alles om spelen. We proberen samen meer dan 30 vernieuwende speelideeën uit: voor kleuters én tieners, met of zonder materiaal, binnen en buiten, rustig of juist avontuurlijk. Je speelt mee, ontdekt nieuwe mogelijkheden en laat je verrassen door hoe eenvoudig je speelplezier kan creëren. Lachen en verwondering gegarandeerd. Na deze sessie ga je naar huis met kant-en-klare ideeën die je meteen kan inzetten in je opvang. Zo breng je frisse energie en nieuwe spelprikkels mee voor de kinderen.

      • Speelmakers

    • Bilzen-Hoeselt 12/10
      9:30 -12:45

      3.0 Preventief omgaan met probleemgedrag

      Kinderen stellen niet zomaar probleemgedrag. Ze doen moeilijk omdat ze het moeilijk hebben. Vanuit dat vertrekpunt onderzoeken we in deze opleiding samen:
      • Waarom stellen kinderen probleemgedrag en hoe raakt dat ons?
      • Hoe kan het preventieve kader van G. Patterson helpen om als team te kijken wat we kunnen doen om kinderen te ondersteunen in het beheersen van hun gedrag?
      We sluiten af met concrete tips die je meteen kan toepassen in je dagelijkse werking. Zo ga je naar huis met inzichten én handvatten om kinderen beter te begrijpen en positief te begeleiden.

      • CeSMOO

    • Bilzen-Hoeselt 12/10
      9:30 -12:45

      4.0 Eigen-AARDig

      Hoe kan je verbinden met anderen, ook in lastige situaties? In deze sessie spelen we het spel Eigen-AARDig. De stellingen en situaties komen rechtstreeks uit het dagelijkse werk en leven van kinderbegeleiders. Door het spel leer je meer over jezelf, je relatie met anderen en hoe je omgaat met verschillende meningen. Het is tegelijk een uitnodiging om ervaringen en inzichten te delen met collega’s.
      We kaderen het spel in de Roos van Leary: een model dat helpt omgaan met weerstand of storend gedrag van kinderen, ouders of collega’s. Zo krijg je handvatten om met meer vertrouwen en begrip in contact te blijven, ook als het spannend wordt.

      • De Aanstokerij

    Ontvang wekelijks updates van de VVSG

    Blijf op de hoogte van het belangrijkste nieuws voor en door lokale besturen. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

    Inschrijven
    VVSG

    Huis Madou
    Bischoffsheimlaan 1-8, 
    1000 Brussel

    Vragen?

    Contacteer ons

    • Thema's

      • Bestuur en organisatie
      • Klimaat en duurzaamheid
      • Omgeving
      • Samenleven en beleven
      • Veiligheid
      • Werk en economie
      • Zorg, gezin en welzijn
    • Aanbod voor leden

      • Kennisgroepen
      • Kennispagina's
      • Mandatarissen
      • Nieuws
      • Opleidingen
      • Praktijkvoorbeelden
      • Vacatures
    • VVSG

      • VVSG-standpunten
      • Werken bij de VVSG
      Volg ons
      • LinkedIn (opent nieuw venster)
      • Facebook (opent nieuw venster)

    © 2025 VVSG

    • - Privacybeleid
    • - Cookiepolicy
    • - Toegankelijkheidsverklaring