
Over(st)Huur is een bemiddelingstraject van de Sociale dienst van Geraardsbergen bij huurachterstal en andere huurder/verhuurder conflicten. In dit bemiddelingsproject zal er met de betrokken partijen (huurder en verhuurder) gekeken worden naar een oplossing waar iedereen zich in kan vinden. Dit project dient om zo efficiënt mogelijk naar de beste oplossing te zoeken voor beide partijen.
Inhoud van deze pagina
Algemene gegevens
OCMW Geraardsbergen, Kattestraat 27
9500 Geraardsbergen
België
Wat is er gebeurd?
Voorkomen van uithuiszettingen door bij problemen met huurachterstal een bemiddelingstraject op te zetten met huurder en verhuurder.
De Sociale dienst van Geraardsbergen startte in 2020 een bemiddelingsproject op om bij huurachterstal en andere conflicten tussen huurder en verhuurder een uithuiszetting te vermijden. Concreet kunnen huurder en verhuurder zich aanmelden bij de sociale dienst als er huurachterstal is en er nog geen juridische procedure is opgestart. Het doel van het bemiddelingsproject is om met de betrokken partijen (huurder en verhuurder) samen te zoeken naar een oplossing waar iedereen zich in kan vinden. Jaarlijks zijn er ongeveer 40 aanmeldingen. 56% van de aanmeldingen kent een positief resultaat. Dit betekent dat een potentiële uithuiszetting door de vrederechter is vermeden.
Waarom?
Een uithuiszetting is zowel voor de huurder als voor de verhuurder; maar ook voor het OCMW (en andere begeleidende diensten) een zwaar proces. Het vermijden van de uithuiszetting is voor alle partijen de best mogelijke oplossing.
Het beoogde resultaat
De sociale dienst wil met dit project uithuiszettingen maximaal voorkomen. Dit kan betekenen dat de huurder kan blijven wonen, of dat er een andere woonoplossing wordt gevonden.
Wat waren de uitdagingen?
- Huurder en verhuurder bereid vinden om mee te stappen in een bemiddeling
- Vertrouwen krijgen van (vooral) de verhuurders om tot een oplossing te komen
De succesfactoren
- De neutrale houding van de bemiddelaar tussen de huurder en verhuurder
- Vroegtijdig interveniëren bij huurachterstal. De sociale dienst probeert tussen te komen nog voor er een verzoekschrift is tot uithuiszetting.
- Intensieve begeleiding tijdens het bemiddelingstraject.
- Nazorg is in de begeleiding altijd erg belangrijk om snel te kunnen reageren bij ‘herval’
- Duidelijke transparantie bij handelen en duidelijke grenzen stellen tijdens traject. Vb. huisbaas niet onnodig aan lijntje houden indien er geen verandering in zicht is.
- Beste oplossing voor beide partijen ≠ in woning blijven.
Tips voor andere gemeenten
- Bekendmaking bij andere organisaties + vrederechter. Meeste aanmeldingen zullen via hen komen.
- Infoavond verhuurders (in combinatie met andere thema’s)
- Neutraliteit: verhuurder kan ook slachtoffer zijn
Algemeen contact
Deel je eigen praktijk
Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.