Efficiënte vaststellingen op terrein in Herzele met mobiele applicatie
Dankzij een mobiele applicatie kunnen handhavers en toezichthouders informatie op het terrein verzamelen met de smartphone. Gegevens zoals X-/Y- coördinaat, tekstuele opmerkingen, foto's, ... komen na ingave op het terrein onmiddellijk binnen in de gistoepassing om verder te verwerken.
Inhoud van deze pagina
Algemene gegevens
Markt 20
9550 Herzele
België
Wat is er gebeurd?
De GIS-coördinator werkte een applicatie uit waarmee handhavers en toezichthouders informatie op het terrein kunnen verzamelen met hun smartphone. Specifiek gaat dit over een X-/Ycoördinaat, tekstuele opmerkingen, foto’s, e.d. Deze info komt na ingave onmiddellijk binnen in de eigen GIS-toepassing zodat deze door de administratie verwerkt kan worden. Daarnaast komt deze info ook meteen binnen in het administratief softwarepakket waarin de dossiers worden opgevolgd.
Momenteel wordt deze applicatie gebruikt door handhavers voor het uitvoeren van controles in het kader van omgevingshandhaving, door woningcontroleurs bij woonkwaliteitsonderzoeken, door de dienst omgeving voor de gele affiches.
Deze applicatie werd uitgewerkt en kwam tot stand met projectsubsidie van Omgeving Vlaanderen.
Waarom?
Het uitvoeren van controles op het terrein is arbeidsintensief. Na de controle volgt de administratieve naverwerking waarbij de ambtenaar
de gegevens van de controle zoals foto's en vaststellingen dient te verwerken. Uit het terreinbezoek kunnen raadgevingen, aanmaningen, waarschuwingen, processen-verbaal, controleverslagen, ... volgen. Alle info overbrengen van een fototoestel naar het digitaal dossier is tijdrovend.
Het beoogde resultaat
Dankzij deze applicatie op de smartphone komt de info van op het terrein onmiddellijk digitaal binnen op de juiste plaats en kan deze vlot administratief verwerkt worden.
Het principe werd eerst uitgetest bij omgevingshandhaving, nadien bij de woningcontroleur en gele affiches omgeving. Uitbreiding is mogelijk naar andere diensten zoals technische dienst, openbare werken, patrimonium, ...
Wat waren de uitdagingen?
- Het GIS-pakket dient afgestemd te zijn op de implementatie van deze toepassing.
- Testfase tijdens opzet.
De succesfactoren
- Ambtenaren van andere diensten die vaak op het terrein zijn, kunnen met deze applicatie ook zelf meldingen doorgeven.
- Het principe hiervan kan door de GIS-coördinator ook toegepast worden voor de dienst openbare werken voor vaststellingen op openbaar domein en voor de technische dienst voor o.a. het maken van meldingen op de begraafplaatsen.
- Efficiëntiewinsten en centraliseren van de informatie
- Geen fouten door foutief overbrengen van informatie.
- Geen tijd die verloren gaat door het opnieuw uitzoeken van een situatie.
- Vlotte administratieve verwerking van controles op het terrein.
Tips voor andere gemeenten
- Bevraag de noden en interesse bij de betrokken medewerkers.
- Ga na op welke manier info gecentraliseerd kan worden.
- Door vlotte afhandeling worden er minder fouten gemaakt.
Algemeen contact
Downloads
Deel je eigen praktijk
Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.