Collectieve wijkrenovatie Offelken

De collectieve renovatie in Offelken was het pilootproject in de ‘Limburg renoveert’-campagne. Er werden tien bewoners (16%) overtuigd om in het project te stappen. Zij investeerden vooral in spouwmuur- en dakisolatie.
Inhoud van deze pagina
Algemene gegevens
Offelken
3700 Tongeren
België
Wat is er gebeurd?
De stad Tongeren werkte samen met Stebo en DuboLimurg om renovaties uit te voeren in de wijk Offelken. De wijk bestaat grotendeels uit sociale koopwoningen uit 1972. Aangezien de meeste huizen in deze wijk op elkaar lijken, was het technisch werk relatief eenvoudig. Maar de grootste succesfactor was de sociale cohesie binnen de wijk. Het stadsbestuur versterkte deze cohesie nog door in 2012 een centraal, groen plein te voorzien met een speelplein en petanquebaan. Er werd vooral geïnvesteerd in spouwmuur- en dakisolatie.
Waarom?
Het project was het eerste concrete project in het kader van ‘Limburg renoveert’. Dienst Huisvesting en -leefmilieu van Tongeren koesterden al langere tijd plannen waarbij deze projectoproep van de provincie bijna naadloos aansloot.
In dit het provinciaal aanbod, in het kader van ‘Limburg renoveert’, begeleidt Stebo samen met de stad een project van collectieve wijkrenovatie en doet Stebo ook de praktische begeleiding van de uitvoering
Het beoogde resultaat
De Tongerse wijk Offelken telt 62 woningen en er was een deelname van 16% die gemiddeld 1,6 energiemaatregelen lieten uitvoeren. De populairste maatregelen waren muur- en dakisolatie. Het bleef niet alleen bij deze wijk in Tongeren, maar in de wijk Paspoel kwam er ook een wijkrenovatie. Daar namen 16 eigenaars deel van de 60. In totaal werd er 30 ton CO2 bespaard. Bijkomend voordeel in dit project is dat ten tijde van de start van dit project er geen sociale cohesie was en bij afloop dat er een hechte burengroep is ontstaan.
Wat waren de uitdagingen?
De mensen warm maken voor het project. Bij de eerste wijkrenovaties was de uitdaging om in wijken zonder sociale cohesie het verhaal ‘collectieve’ renovatie verkocht te krijgen . Deelname van de stadsdiensten was daar een zeer drempelverlagende factor. Na de covid-periode blijft de cohesie nog steeds een te beklimmen berg en jammer genoeg merken we dat het vertrouwen in overheidsdiensten zwaar tanend is en waar, eerder de deelname van de stad vertrouwen gaf aan het project, dat dit steeds minder het geval is en dat mensen veel wantrouwiger zijn geworden. Bijkomend belemmerend punt is dat de financieringsmogelijkheden van de mogelijke deelnemers nog verder gekrompen zijn.
De succesfactoren
- Sterke aanwezige sociale cohesie in de wijk, deze wordt versterkt door als stadbestuur wijkverfraaiingswerken uit te voeren
- Eenduidige / uniforme typologieën van woningen waardoor de technische inventarisatie vlot verloopt. En er is
- Vertrouwen van de stad in het project en de uitvoerende partners
Tips voor andere gemeenten
- Zorg voor een goed aanspreekpunt voor de bewoners, bij voorkeur iemand van de gemeentelijke diensten en/of iemand uit de wijk zelf.
- Geef late beslissers nog de mogelijkheid om mee in te stappen.
- Blijf tijdens het hele project goed communiceren met alle betrokken partners.
- Face-to-face informatie van de initiators met mogelijke is een weg naar succes : mensen willen graag veel en persoonlijke vragen stellen. Voorzie tijd en mankracht hiervoor : mondelinge reclame is terug meer-en-meer een belangrijke motor
- Bij de informatiesessie het gebruiken van een op de wijk berekend voorbeeld van mogelijke renovaties zodat mensen een concreet/realistisch berekend voorbeeld hebben
- Inzetten van positieve deelnemers = ervaringsdeskundigen, liefst uit eenzelfde doelgroep, om het project te ondersteunen
- Veel reclame : via alle soorten media
- Wervende informatie : standaardinformatieboekjes worden niet gelezen
- Doe een informatiesessie op een naar de verbeelding sprekenede locatie bv : een locatie die anders niet toegankelijk is in de wijk of zeker in de nabijheid van de wijk
- Online informatiesessies zijn geen gouden ticket
- Voorzie een rentesubsidie om inwoners over de streep te trekken dit zal/kan steeds een stimulans zijn
Algemeen contact
Deel je eigen praktijk
Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.