
VVSG betreurt strengere regels Mijn Kortingsbon voor energiezuinig huishoudtoestel

Mijn kortingsbon voor een energiezuinig huishoudtoestel is sinds de lancering in januari 2025 een groot succes. Heel wat gezinnen maakten er gebruik van; soms zelfs met meerdere bonnen binnen één gezin. De Vlaamse overheid heeft intussen enkele voorwaarden verstrengd. Dat maakt het moeilijker om de bon te gebruiken. De VVSG vindt dat jammer. Voor mensen in energiearmoede is deze steun broodnodig.
Aangepaste voorwaarden na groot succes
Door de grote interesse voerde de Vlaamse overheid vanaf februari en maart 2025 nieuwe beperkingen in.
Strengere energielabels (sinds 12 februari)
Je toestel moet minstens dit label hebben:
- Wasmachine: label A
- Koelkast en diepvriezer: label B
- Droogkast: label A+++
Nieuwe voorwaarden (vanaf 25 maart)
- Je kan geen bon meer aanvragen voor een droogkast.
- Per toesteltype mag een gezin maar één bon krijgen in vijf jaar.
- In totaal mag een gezin maximaal twee bonnen ontvangen in vijf jaar.
- Je moet je goedgekeurde bon binnen de 45 kalenderdagen omruilen.
VVSG betreurt strengere regels
Voor mensen in energiearmoede is deze kortingsbon een belangrijke steun. De bon helpt om hun energiekosten te verlagen én om te investeren in een duurzamer toestel. We vinden het jammer dat je geen kortingsbon meer kan aanvragen voor een droogkast. Ook de strengere energielabels maken het moeilijker. Koelkasten of diepvriezers met label B zijn vaak erg duur, terwijl de energiebesparing beperkt is.
Heel wat OCMW’s zetten Mijn Kortingsbon actief in voor hun cliënten. Door de nieuwe beperkingen vrezen we dat ze nu minder mensen kunnen helpen. We hopen dat de minister deze signalen meeneemt in de evaluatie van het systeem.
De OCMW’s ervaren ook meer werkdruk. Ze helpen mensen bij de digitale aanvraag via het inkomensplatform en nemen administratieve stappen bij een weigering. De VVSG ondersteunt de lokale besturen door signalen, opmerkingen en klachten te verzamelen en door te geven aan het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA).
Over Mijn Kortingsbon
Mijn Kortingsbon is een initiatief van de Vlaamse overheid om gezinnen financieel te ondersteunen bij de aankoop van energiezuinige huishoudtoestellen.
Wie aan de voorwaarden voldoet, kan een korting van 250 euro krijgen bij de aankoop van een toestel zoals een wasmachine, koelkast, diepvriezer of (tot maart 2025) een droogkast.
De bon moet je aanvragen vóór de aankoop, en je toestel moet voldoen aan bepaalde energielabelvoorwaarden. De aanvraag verloopt digitaal, maar wie hulp nodig heeft, kan terecht bij het OCMW.
Aanvraagprocedure
Het statuut van ‘beschermde afnemer’ is niet bepalend om de kortingsbon te krijgen. Het inkomen van de aanvrager geldt als criterium.
Komt een burger niet in aanmerking via de reguliere aanvraagprocedure? Dan kan het OCMW de situatie van de aanvrager individueel beoordelen. Wanneer het OCMW beslist dat de kortingsbon relevant is, bijvoorbeeld op basis van specifieke sociale of financiële omstandigheden, levert het een attest af aan het Vlaams Energie- & Klimaatagentschap (VEKA(opent nieuw venster)).
Hoe ondersteun je burgers als OCMW?
Informeer burgers
- Wijs burgers op de mogelijkheid om Mijn Kortingsbon van 250 euro online aan te vragen via Mijn Kortingsbon Vlaanderen(opent nieuw venster).
- Geef duidelijk aan dat de bon enkel geldig is in deelnemende winkels.
- Benadruk dat de aanvraag moet gebeuren vóór de aankoop van een huishoudtoestel.
Beoordeel aanvragen
Voor burgers die niet via de standaardprocedure een bon kunnen krijgen:
- Analyseer of een kortingsbon toch mogelijk is, op basis van sociale of financiële factoren.
- Stel een attest op voor burgers bij wie de aankoop van een huishoudtoestel relevant is.
Je vindt een richtlijn en een sjabloon(opent nieuw venster) op de website van VEKA. Hoewel het sjabloon niet verplicht is, kan je het gebruiken als hulpmiddel. Een eigen sjabloon gebruiken is ook mogelijk.
Gebruik ondersteunende tools
Op het energieplatform van VEKA(opent nieuw venster) vind je handige informatie, zoals:
- Een video-uitleg en een demo van het online platform.
- Uitgebreide informatie die je helpt om burgers correct te begeleiden.
Vragen of ondersteuning nodig?
- Raadpleeg de beschikbare publicaties(opent nieuw venster) die zowel burgers als OCMW’s ondersteunen.
- Neem contact op met het VEKA voor hulp bij specifieke dossiers.
- Voor algemene vragen bel je naar 1700.
Auteur
-
ShirleyOvaereStafmedewerker energiearmoede
Heb je een vraag over de inhoud van dit artikel?
Contacteer onsMeer weten over
Up to date blijven?
Blijf op de hoogte van het belangrijkste nieuws voor en door lokale besturen. Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.
InschrijvenRelevante kennisartikels
-
OCMW's pakken energiearmoede aan
ArmoedeEnergie en klimaatWonenMaatschappelijke dienstverleningLokaal sociaal beleid -
Energie besparen en een gezond binnenmilieu
ArmoedeWonenEnergie en klimaatBrandweer en hulpverleningszonesZorg en gezondheid
Nieuws
-
Nieuws
Ontdek de VVSG-praktijkendatabank: een schatkist aan lokale oplossingen
CommunicatieBestuur en burgerEnergie en klimaatDiversiteit en gelijke kansenVrije tijdKinderen en gezinnenZorg en gezondheidLokaal sociaal beleid -
Oproep
Foodsavers Kempen zoekt scholen en welzijnsorganisaties
Maatschappelijke dienstverleningLokaal sociaal beleidArmoedeZorg en gezondheid -
Nieuws
VVSG Klimaatdag 2026 in je gemeente? Stel je nu kandidaat
Energie en klimaat