
Mijn Kortingsbon voor energiezuinig huishoudtoestel wijzigt vanaf 2 januari 2025

Vanaf 2 januari 2025 verandert de aanvraagprocedure en doelgroep voor Mijn Kortingsbon voor een energiezuinig huishoudtoestel. Meer dan een miljoen Vlaamse gezinnen kunnen voortaan korting aanvragen bij de aankoop van een energiezuinige wasmachine, droogkast, koelkast of diepvriezer. In dit artikel lees je hoe je als OCMW deze nieuwe richtlijnen kunt toepassen om burgers juist te ondersteunen.
Wat verandert er?
Inkomen als criterium
Het statuut van ‘beschermde afnemer’ is niet langer bepalend voor het verkrijgen van de kortingsbon. Vanaf nu geldt het inkomen van de aanvrager als criterium. Door deze wijziging vergroot de doelgroep: 35% van de Vlamingen kan nu een bon aanvragen
Aanvragen via het OCMW
Komt een burger niet in aanmerking via de reguliere aanvraagprocedure? Dan kan het OCMW de situatie van de aanvrager individueel beoordelen. Wanneer het OCMW beslist dat de kortingsbon relevant is, bijvoorbeeld op basis van specifieke sociale of financiële omstandigheden, levert het een attest af aan het Vlaams Energie- & Klimaatagentschap (VEKA(opent nieuw venster)).
Hoe ondersteun je burgers als OCMW?
Informeer burgers
- Wijs burgers op de mogelijkheid om Mijn Kortingsbon van 250 euro online aan te vragen via Mijn kortingsbon Vlaanderen(opent nieuw venster).
- Geef duidelijk aan dat de bon enkel geldig is in deelnemende winkels.
- Benadruk dat de aanvraag moet gebeuren vóór de aankoop van een huishoudtoestel.
Beoordeel aanvragen
Voor burgers die niet via de standaardprocedure een bon kunnen krijgen:
- Analyseer of een kortingsbon toch mogelijk is, op basis van sociale of financiële factoren.
- Stel een attest op voor burgers bij wie de aankoop van een huishoudtoestel relevant is.
Je vindt een richtlijn en een sjabloon(opent nieuw venster) op de website van VEKA. Hoewel het sjabloon niet verplicht is, kun je het gebruiken als hulpmiddel. Een eigen sjabloon gebruiken is ook mogelijk.
Gebruik ondersteunende tools
Op het energieplatform van VEKA(opent nieuw venster) vind je handige informatie, zoals:
- Een video-uitleg en een demo van het online platform.
- Uitgebreide informatie die je helpen om burgers correct te begeleiden.
Vragen of ondersteuning nodig?
- Raadpleeg de beschikbare publicaties(opent nieuw venster) die zowel burgers als OCMW’s ondersteunen.
- Neem contact op met het VEKA voor hulp bij specifieke dossiers.
- Bekijk de volledige richtlijn voor OCMW’s: Energiescan en Kortingsbon vanaf januari 2025.
- Voor algemene vragen bel je naar 1700.

Auteur
-
ShirleyOvaereStafmedewerker energiearmoede
Heb je een vraag over de inhoud van dit artikel?
Contacteer onsUp to date blijven?
Blijf op de hoogte van het belangrijkste nieuws voor en door lokale besturen. Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.
InschrijvenRelevante kennisartikels
-
OCMW's pakken energiearmoede aan
ArmoedeEnergie en klimaatWonenMaatschappelijke dienstverleningLokaal sociaal beleid -
Energie besparen en een gezond binnenmilieu
ArmoedeWonenEnergie en klimaatBrandweer en hulpverleningszonesZorg en gezondheid
Nieuws
-
Nieuws
Beperking van werkloosheidsuitkeringen: welke impact voor OCMW's?
Lokaal sociaal beleidMaatschappelijke dienstverleningWerk, sociale economie en activering -
Nieuws
Maximaliseer je dakpotentieel met lichtgewicht zonnepanelen
Energie en klimaat -
Standpunt