copyright stad Oostende

Onder de noemer ‘Dé Shoppingstad aan Zee’ zette Oostende de afgelopen jaren sterk in op haar imago. Dat bleef niet onopgemerkt, ook niet door de Europese Commissie. Op een Europees retailcongres in Boekarest zette Oostende uiteen hoe dat in zijn werk gaat en welke resultaten dit oplevert.

‘Hoe krijg je de handelaars op één lijn en zorg je voor een sterke ‘retail community’?’ Dat was het uitgangspunt van het Retail Congres van de Europese Commissie in Boekarest op 16 mei 2019. Als enige Belgische stad, bij monde van het Economisch Huis, bracht Oostende een getuigenis over de sterke impact die mogelijk is als handelaars samenwerken. Centrummanager Ilse Snick zette shopping in Oostende als troef extra in de verf.

Een unieke bestemming

‘De Stad aan Zee heeft een mooie mix van ketens en originele boetieks, onze winkels in het kerngebied zijn altijd open op zondag. Bovendien genieten ze in Oostende van verkeersvrije shoppingstraten die pal aan zee liggen. Voeg daar de vele toeristische activiteiten aan toe (dikwijls doorgetrokken naar de winkelstraten), de brede waaier aan hippe restaurants en leuke terrasjes, het culturele aanbod én het enthousiasme van de handelaars, … en je hebt alle ingrediënten voor een sterke shoppingstad!’, getuigt de centrummanager.

Startschot: de oprichting van de vzw Centrummanagement Oostende in 2014

De vzw Centrummanagement Oostende werd in 2014 opgestart. De handelaars uit het centrum hadden nood aan een professioneel aanspreekpunt, gezamenlijke promotie en gemeenschappelijke events. De vzw Centrummanagement Oostende vertegenwoordigt intussen ruim 300 handelszaken. Ook eigenaars van handelspanden worden in het overleg met de vzw betrokken net als Unizo, Economisch Huis Oostende en Toerisme Oostende vzw. Ook in andere stadsdelen hebben de handelaars zich verenigd en worden ze ondersteund door het Economisch Huis.

‘Met die wil en inzet willen we nu een doorstart maken zodat de komende jaren nog sterker kan worden ingezet op het aantrekken van vernieuwende, hippe en trendy winkels voor heel Oostende. Want van een sterk geheel profiteert iedereen’, zegt schepen van ondernemen Charlotte Verkeyn. Wie in Oostende een zaak opent kan rekenen op ondersteuning door het Economisch Huis van idee tot opening. We voorzien ook een steunmaatregel voor (door)startende ondernemingen en een economische renovatietoelage. ‘Deze toelage heeft als doelstelling de aantrekkingskracht van de stedelijke middenstand te verhogen en zo de uitstraling, kwaliteit, veiligheid en toegankelijkheid binnen het handelsapparaat te verbeteren’, verduidelijkt de schepen.

En dit alles loont, zoals blijkt uit de passantencijfers, de tevredenheid bij de handelaars over de events en de samenwerking én een daling van de leegstand in de voorbije vijf jaar.

In de toekomst wordt nog verder ingezet op een robuuste winkelkern. Eén van de belangrijkste winkelstraten krijgt de komende jaren een opknapbeurt.

De steunmaatregel voor startups, scale-ups en spin-off’s in detail

De stad wil aan de rand van het kernwinkelgebied en in leegstaande panden in de centrumwijk innoverende en creatieve ondernemingen stimuleren om er zich te vestigen. Ze mikt daarbij expliciet op starters met een vernieuwend businessmodel, sterke groeiers en spin-off’s van onderzoeksinstellingen of bedrijven die hun oog laten vallen op een handelspand of kantoorruimte. De ondernemingen kunnen een subsidie van 75% (1e jaar), 50% (2e jaar) en 25% (3e jaar) van de huurprijs ontvangen. De percentages worden berekend op een plafond van maximum 1.000€/maand. De beoordeling van de aanvragen gebeurt door het Economisch Huis Oostende op basis van 3 criteria: 1) het vernieuwende karakter van het concept, 2) de financiële en economische haalbaarheid en inpasbaarheid en 3) de mate waarin de onderneming zich blijvend wil verankeren in Oostende.  Sinds de lancering opende al een verpakkingsvrije winkel met behulp van deze subsidie. Een tweede onderneming gaat binnenkort van start.

 

Meer weten