Zonhoven isoleert, doe jij mee?

Status
Afgelopen
Startdatum
Einddatum
Budget
1.000.000 - 10.000.000 euro
logo 'Zonhoven isoleert' met superheldfiguur

Het project richt zich op de isolatie van gemeentelijke gebouwen en woningen van inwoners om energie-efficiëntie te verbeteren en CO2-uitstoot te verminderen. Gemeente Zonhoven en OCMW hebben het gemeentepatrimonium geïsoleerd en inwoners aangemoedigd hetzelfde te doen.

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
Zonhoven
Adres

Kerkplein 1
3520 Zonhoven
België

Financiering
Met Vlaamse subsidies

Wat is er gebeurd?

Gemeente Zonhoven en OCMW hebben hun gemeentepatrimonium geïsoleerd en inwoners aangemoedigd om hetzelfde te doen. Het project bestond uit informatiesessies over isolatie en energie-efficiëntie, huisdokterbezoeken voor persoonlijk advies, energiescans om verbeterpunten te vinden, en begeleiding bij renovaties inclusief advies over financiering en subsidies. Gemeentelijke gebouwen werden als voorbeeld geïsoleerd om energiekosten te verlagen.

Waarom?

Het project werd geïnitieerd om de energiekosten voor bewoners te verlagen, de wooncomfort te verhogen en de CO2-uitstoot te verminderen. Zonhoven streeft naar een duurzamere en milieuvriendelijke gemeenschap en dit project sluit aan bij de bredere klimaatdoelstellingen van de gemeente.

Het beoogde resultaat

Ja, ondanks vertragingen door de coronapandemie en stijgende bouwkosten, werden de meeste doelstellingen bereikt. Er was een breed scala aan communicatiemiddelen ingezet en verschillende inwoners hebben deelgenomen aan de renovatieprojecten.

Wat waren de uitdagingen?

Het identificeren en bereiken van de slechtste appartementen en sociale doelgroep, eigenaars overtuigen van renovaties, en de behandeling van complexe eigendomssituaties waren grote uitdagingen. Het project bleek te kleinschalig om grootschalige renovaties adequaat te ondersteunen.
Het project werd aanzienlijk vertraagd door de coronapandemie en de daaropvolgende financiële crisis. 

De succesfactoren

Ondanks de uitdagingen was de communicatie cruciaal voor het succes van het project. Diverse communicatiemiddelen, zoals infobladen, websites, nieuwsbrieven, Facebook, gepersonaliseerde brieven, mond-tot-mondreclame, infosessies en persoonlijke benaderingen, waren essentieel om inwoners te informeren en te motiveren om deel te nemen.

Tips voor andere gemeenten

Zorg voor een sterke en veelzijdige communicatiestrategie om de inwoners te bereiken en te betrekken. Bereid je voor op onvoorziene omstandigheden zoals een pandemie door flexibele plannen te hebben. Het is belangrijk om samen te werken met ervaren partners en gebruik te maken van hun expertise in renovatie- en energiebegeleiding.

Algemeen contact

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op