Wondernemen

Status
Lopend
Startdatum
Einddatum
Budget
10.000 - 50.000 euro
Affiche waarop hand te zen is door korenaren strijkt.
  1. Het subsidiereglement moedigt kmo’s en bedrijvenverenigingen aan om samen te werken en gezamenlijk projecten uit te werken die elk bijdragen aan de beoogde klimaatdoelstellingen van de stad. Projecten dienen te kaderen in minstens één van volgende thema’s:
  • Minder verharde oppervlakte
  • Ruimte voor groen
  • Duurzaam bouwen en ondernemen
  • Ruimte voor (hemel)water
  • Hernieuwbare energie en CO2-neutraliteit

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
Aalst
Adres

Werf 9
9300 Aalst
België

Financiering
Met eigen middelen

Wat is er gebeurd?

Team Economie en team Natuur en duurzaamheid van de stad Aalst werkten samen een subsidiereglement uit op maat van kmo’s en bedrijvenverenigingen. Het reglement werd ter advies voorgelegd aan de adviesraad KMO & Industrie en de Minaraad. Het afgewerkte subsidiereglement werd vervolgens op heel wat unieke manieren gecommuniceerd naar de bedrijven toe.

Waarom?

Om een lokaal klimaatbeleid te doen slagen heb je alle stakeholders op het grondgebied van de stad nodig. Niet elk op zijn terrein, maar samen.
Een lokaal subsidiereglement moet de drempels tot het opzetten van samenwerkingen wegnemen en slaagkansen tot synergie verhogen.

Het beoogde resultaat

In totaal werden ontvingen we tijdens de eerste editie 9 unieke projecten waarvan er 6 werden geselecteerd. 
Tijdens de tweede editie ontvingen we 11 unieke projecten waarvan er 4 werden geselecteerd.
Een derde oproep wordt momenteel voorbereid.

De indieners hebben 1 jaar de tijd om hun beoogde ambities te realiseren. Drie van de zes laureaten uit het eerste jaar hebben hun project afgewerkt.
 

Wat waren de uitdagingen?

  • Bedrijven aanzetten en enthousiasmeren tot samenwerken en hen ertoe aanzetten verder te denken dan het eigen perceel
  • Bedrijven bereiken

De succesfactoren

  • De interne samenwerking tussen team Economie en team Natuur en duurzaamheid. Opnieuw een bewijs dat je samen meer kan bereiken.
  • De inzichten, adviezen en ondersteuning door de stedelijke adviesraad KMO & Industrie en de Minaraad
  • Een coördinator KMO & industrie die dicht bij haar doelgroep staat

Tips voor andere gemeenten

Zorg dat je een klankbordgroep kan samenstellen en laat kritische bedenkingen toe. Durf bij te stellen en evalueer tijdig. Het is ook belangrijk om werk te maken van een goede communicatiestrategie. Kom origineel ‘uit de hoek’ en zorg dat je doelgroep ‘er bij wil horen’; wat zit er in voor hen?

Algemeen contact

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op