Verhuurpromotor

De private huurmarkt is de meest complexe woonmarkt om in beweging te brengen. Maar niets doen, is geen optie. We betaalden daarom leergeld. De toeleiding en begeleidingstrajecten kunnen tijdrovend zijn. Als er geen verplicht CA of leegstandsheffing in de gemeente zijn, ervaren eigenaars weinig tijdsdruk.
Dit project lost de wooncrisis niet op, maar het is een deel van de oplossing.
Inhoud van deze pagina
Algemene gegevens
Molenhoekstraat 2
2400 Mol
België
Wat is er gebeurd?
De Verhuurpromotor biedt een ontzorgingstraject aan om een woning klaar te maken voor verhuur aan (twijfelende) eigenaars met een leegstaande woning. De A tot Z begeleiding kan bestaan uit:
- een eerste kennismaking met de huurmarkt (sociaal of particulier)
- een plaatsbezoek
- oplijsting van werken die moeten gebeuren
- offertes opvragen en beoordelen
- Administratie
- …
Er vindt in het pand een gesprek plaats om de situatie en de vragen van de eigenaar concreet in kaart te brengen. Vervolgens doen we een rondgang in de woning in functie van minimale woningkwaliteit en minimale energieprestatie. Daarna volgt het verslag en een ontzorgingstraject.
De begeleiding is gratis.
Na het traject vindt er een woningkwaliteitscontrole plaats. Het project draagt de kosten van het conformiteitsattest (CA).
Waarom?
De huurmarkt is een belangrijke woonmarkt voor kwetsbare gezinnen. Er is een woonnood met 176 000 mensen op de wachtlijst voor een sociale woning.
Er heerst een wooncrisis op de huurmarkt. De private huurmarkt is de moeilijkste woonmarkt om in beweging te krijgen, ook op het vlak van energieprestatie. Elke conforme woning extra op de huurmarkt is gewonnen.
Door de vele regelgeving, weten eigenaars met leegstaande panden niet hoe te beginnen aan verhuren. Daarom wil de Verhuurpromotor de drempel verlagen door een makkelijk bereikbaar aanspreekpunt (SPOC) te zijn. Alles start met jezelf informeren, zodat je weloverwogen keuzes kan maken over o.a. minimale woningkwaliteit en energieprestatie.
We willen laten zien dat in kleinere gemeenten er ook nood aan is.
Het beoogde resultaat
Dit is een recent en nog lopend project. We zitten qua realisaties op schema met (sept 24) 34 plaatsbezoeken en 6 gesprekken zonder bezoek. Er werden 9 attesten aangevraagd. Daarboven zijn er min.3 verhuringen zonder CA.
We organiseerden een Open Huis voor (twijfelende) eigenaars. Het huis werd gerenoveerd door Pandschap om een aanmoedigend voorbeeld tonen, wat leidde tot enkele vervolggesprekken.
Wat waren de uitdagingen?
De private huurmarkt is de meest complexe woonmarkt om in beweging te brengen. Maar niets doen, is geen optie. We betaalden daarom leergeld. De toeleiding en begeleidingstrajecten kunnen tijdrovend zijn. Als er geen verplicht CA of leegstandsheffing in de gemeente zijn, ervaren eigenaars weinig tijdsdruk.
Dit project lost de wooncrisis niet op, maar het is een deel van de oplossing.
De succesfactoren
Er is nood aan een aanspreekpunt voor verhuurders om renovatiewerken te stimuleren. Verhuurders hebben vele vragen zoeken antwoorden. Wat moet in orde zijn? Is sociaal verhuren iets voor mij? … Het is een manier om nieuw leven te blazen in leegstaande panden.
Succesfactoren:
- Makkelijk bereikbaar
- Antwoorden op vele (complexe) vragen
- Veel praktische tips
- CA gratis na werken
Tips voor andere gemeenten
Niets doen is geen optie en elke huurwoning telt, ook in kleine gemeenten. Een twijfelende eigenaar pakt de woning aan als hij zekerheid heeft. Het aanspreekpunt is daarom proactief, naast alle regulering.
Je werkt op ritme van het beslissingsproces van de eigenaar. De meeste dossiers verlopen normaal. Bij de minderheid kan je intensiteit niet voorspellen. Maar je maakt wel mee het verschil.
Algemeen contact
Deel je eigen praktijk
Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.