Uit je dak!

Status
Afgelopen
Startdatum
Einddatum
Budget
50.000 - 250.000 euro
Campagnebeeld 'Uit je dak'

Met UIT JE DAK! kan je als inwoner op basis van een eenvoudige vragenlijst ontdekken hoe je meer uit je dak kan halen. Je krijgt inspiratie via de daken van je buurtbewoners en hulp van het Energiehuis WVI en onze partners. Geëngageerde burgers kunnen hun dak letterlijk op een digitale kaart zetten zodat buurtbewoners hun project kunnen bewonderen.

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
WVI
Adres

Baron Ruzettelaan 35
8000 Brugge
België

Financiering
Met eigen middelen
Met Vlaamse subsidies

Wat is er gebeurd?

Er werd een website gebouwd waarop de burger gepersonaliseerde informatie over alle aspecten van hun eigen dak konden bekomen. De website werd gebruikt als toeleiding om burgers aan te zetten om hun project te delen op een digitale dakenkaart, om hen aan te moedigen om meer hulp te zoeken bij een renovatiecoach en om dakambassadeur te worden.

Waarom?

In de klimaattafels die doorgingen in ons werkgebied gaven burgers aan dat ze zelf ook veel op perceelsniveau konden doen om het klimaatbeleid te ondersteunen. Er was echter duidelijk nood aan ondersteuning en begeleiding. Door een participatief traject op te zetten in de schoot van het Energiehuis, wilden we die ondersteuning en begeleiding bieden.

Het beoogde resultaat

In belangrijke mate werd de output gerealiseerd, het ondersteuningsmateriaal werd opgebouwd, er gingen bezoeken van renovatiecoaches door, webinars werden gegeven en energiebeurzen geanimeerd. De kaart werd ook goed gevoed met daken, maar het engageren van dakambassadeurs bleek moeilijker binnen het kader van de actie. Tot eind april had de website 637 unieke bezoekers, waarvan zowat 1/4 na het invullen van de vragenlijst verdere stappen zette (laten doormailen rapport, dak op kaart plaatsen en/of bezoek renovatiecoach aanvragen.

Wat waren de uitdagingen?

Het engageren van burgers is geen evidentie. In het vervolg van dit project zou het lonen om nog meer op zoek te gaan naar bestaande formele en informele netwerken rond klimaat om geëngageerde burgers te vinden of te maken. Het bouwen van een website is zeker ook niet iets dat lichtvaardig opgenomen moet worden.

De succesfactoren

De goede integratie van een innovatieve benadering in een sterk ondersteunend netwerk zoals het Energiehuis zorgde voor een snelle inzetbaarheid van renovatiecoaches en vlotte kennisopbouw rond de meer technische aspecten van het dak. Ook het bestaand raamcontract voor de ontwikkelaar van de site zorgde ervoor dat de korte projectduur toch mooie zaken opleverde.

Tips voor andere gemeenten

Maak gebruik van de brede ervaring die bij jullie intercommunales zit. Laat jullie behoeften weten zodat we die kunnen bundelen en vertalen in dienstverlening en projecten waar jullie werkelijk mee aan de slag kunnen.

Algemeen contact

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op