Telecomloket Roeselare

Status
Lopend
Startdatum
Budget
Niet bekend
Man geeft uitleg over telecomdiensten

Welk telecomabonnement past bij mij? Kan ik besparen op mijn internetfactuur? Wat is het goedkoopst: een bundel of aparte abonnementen? Heb ik recht op sociaal tarief? 

Deze en andere vragen worden in Roeselare gratis beantwoord door het Telecomloket.

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
Roeselare
Adres

De Munt 8
8800 Roeselare
België

Financiering
Met Vlaamse subsidies

Wat is er gebeurd?

Eerst werd er kennis gedeeld met het project 'Digiscan' van OCMW Brugge. Zij gaven ons praktische en inhoudelijke tips mee. 

Daarna gingen we op zoek naar een partner die het Telecomloket zou bemannen. Dit werd Groep Weerwerk, een vzw uit de sociale economie, die in Roeselare reeds het Energieloket bemant en als Energiesnoeiers aan huis gaat. 

Bij de opstart werd gezocht naar plekken waar de doelgroepen die we wilden bereiken, reeds over de vloer kwamen. Er werden twee digipunten uitgekozen die waar reeds (digitaal) kwetsbare personen over de vloer kwamen. 

Samen met deze partners werd de combinatie zo breed mogelijk uitgerold: zowel naar de burger als naar intermediairen die specifieke doelgroepen bereiken.

Waarom?

Voor heel wat mensen is het moeilijk om het bos door te bomen de zien. Niet alleen omdat het aanbod aan verschillende abonnementen, packs, ... gigantisch is, maar ook omdat het niet altijd even transparant is. 

Denk maar aan zogezegde promoties met een quasi gratis toestel maar een duur abonnement. Vergelijkingswebsites zijn daarenboven niet voor iedereen gemakkelijk te interpreteren. 

Mensen hebben nood aan persoonlijk advies want het ene gezin bestaat uit meer personen, heeft meer data nodig omwille van gaming, streaming, telewerken, ... Dat advies moet uiteraard ook onpartijdig zijn.

Wat waren de uitdagingen?

De grootste uitdaging is het coachen van de persoon die het Telecomloket bemant. Hiervoor heb je een persoon nodig die van alle markten thuis is: sociale vaardigheden om mensen laagdrempelig te kunnen aanspreken, probleemoplossend wanneer er zich een (technisch) probleempje voordoet en analytisch en empathisch om mensen het juiste advies op hun maat te geven.

De succesfactoren

Groep Weerwerk heeft zich van bij het begin inhoudelijk ingewerkt in een thema dat niet evident is. Door hun kennis kunnen ze persoonlijk, onpartijdig en laagdrempelig advies geven. 

Bovendien hebben ze door hun ervaring voeling met personen in een kwetsbare situatie. Door het Telecomloket te koppelen aan een Digipunt bereikten we onmiddellijk heel wat mensen.

Tips voor andere gemeenten

  • Zet in op brede communicatie op zoveel mogelijk manieren, digitaal en analoog. En vergeet ook de toeleiding vanuit intermediairs niet!
  • Ga, bijvoorbeeld tijdens de digitale week, ook eens outreachend naar een andere locatie en doelgroep.
  • Zorg dat je voldoende kennis in huis hebt en hou die up te date want het telecomaanbod verandert vaak.

Algemeen contact

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op