Subsidie instapkost autodelen

Status
Nieuw
Startdatum
Budget
0 - 5.000 euro
hand houd GSM vast met geparkeerde wagen in achtergrond

Stad Deinze geeft een subsidie voor de instapkost voor het aansluiten bij een autodeelsysteem. De eenmalige subsidie bedraagt €35. Het doel is om het aantal autodelers in Deinze te verhogen en zo bij te dragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de stad. 

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
Deinze
Adres

Brielstraat 2, 9800 Deinze
9800 Deinze
België

Financiering
Met eigen middelen

Wat is er gebeurd?

De stad Deinze kent een subsidie toe aan inwoners die zich aansluiten bij een autodeelorganisatie. Een subsidie van €35 wordt toegekend aan inwoners die lid worden van een autodeelorganisatie zoals Cambio of Dégage. Dit bedrag komt overeen met de eenmalige instapkost bij beide organisaties.  

Om deze subsidie mogelijk te maken, werd een budget van € 2.100 gereserveerd, wat overeenkomt met de terugbetaling van de instapkost voor 60 inwoners.  

Waarom?

Het stadsbestuur van Deinze zet actief in op autodelen als onderdeel van haar mobiliteits- en klimaatbeleid. Momenteel zijn er 22 Cambio-wagens en 9 Dégage-wagens in Deinze. In 2023 waren er 386 actieve gebruikers van Cambio en telde Dégage 70 leden. De subsidie ligt in lijn met de doelstellingen uit het LEKP (2 deelwagens per 1.000 inwoners) en het klimaatmitigatieplan van de stad (5% van de inwoners is lid van een autodeelplatform). 

Het beoogde resultaat

Nog te evalueren, subsidieperiode loopt nog 

Wat waren de uitdagingen?

Inwoners overtuigen van de voordelen van autodelen en ze overtuigen om zich aan te sluiten bij een autodeelorganisatie.

De succesfactoren

Deze subsidie kan het voor inwoners aantrekkelijker maken om over te stappen op autodelen, omdat de financiële drempel verlaagd wordt. 

Tips voor andere gemeenten

Het is belangrijk de subsidie voldoende te communiceren. 

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op