SDGeneration: stad Brugge enthousiasmeert scholen voor duurzame acties

De stad Brugge moedigt scholen aan tot duurzame actie om een bijdrage te leveren aan de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen. Leerlingen en leerkrachten verzamelen punten per actie en maken zo kans op het SDG Warrior-label. Zo bouwen scholen actief mee aan een duurzame toekomst. Naast de scholen op het eigen grondgebied betrekt de stad ook de buurgemeenten.
Inhoud van deze pagina
Algemene gegevens
Burg 12
8000 Brugge
België
Wat is er gebeurd?
In 2023 werd een intergemeentelijk samenwerkingsverband opgericht binnen de referentieregio Brugge om scholen te versterken en waarderen voor hun inzet rond duurzame ontwikkeling. De partners ondersteunen en erkennen scholen die werk maken van de vertaalslag Sustainable Development Goals (SDG’s) onder het label SDGeneration.
Wat is SDGeneration?
SDGeneration is leerlingen en leerkrachten die samen met hun school stappen zetten rond bewustwording en vertaling van de SDG’s. Elke activiteit op school die bijdraagt aan één of meerdere SDG’s levert punten op. Elke school die deelneemt ontvangt een levensgrote ‘SDG-Warrior’. De school met de meeste punten ontvangen op het einde van het schooljaar een prijs, uitgereikt door de schepen of burgemeester en met de nodige persaandacht.
Scholen kunnen eveneens een SDG TV-reporter uitnodigen die hun actie in beeld brengt en mee verspreidt op het platform https://sdg-tv.be/sdgeneration/(opent nieuw venster).
Link met internationale samenwerking
Ook in de stad Ebolowa (Kameroen), waarmee Brugge een stedenband heeft, is er een actieve projectwerking voor scholen, de ‘ODD-clubs’ genaamd. Door intensieve workshops en trajecten worden jongeren geïnformeerd over de SDG’s. De jongeren worden bovendien uitgedaagd om duurzame acties te ondernemen binnen en buiten de schoolpoort. Zo zetten de jongeren zich in voor herbebossing en zwerfvuil verzamelen op straat. Alle acties worden ook gedeeld via het digitaal platform zodat ze elkaar inspireren en motiveren.
Waarom?
De stad Brugge bouwde jarenlang aan een goede samenwerking met scholen op hun grondgebied. Een 15-tal jaren geleden initieerde de stad de campagne ‘fairtrade-school' naar analogie met het label ‘fair trade gemeente’. Scholen die initiatief namen om fair trade binnen de schoolmuren te brengen, werden in de bloemetjes gezet door het bestuur. Deze laagdrempelige aanpak, waarbij vaak werd ingehaakt op reeds bestaande acties, bleek een schot in de roos. De stad bereikte een 40-tal scholen die zich erkend en gewaardeerd voelden in hun aanpak.
Met de komst van SDGeneration, konden we de campagne ‘fairtrade school’ in een nieuw jasje steken. Voor de scholen alvast een opportuniteit om werk te maken van alle aspecten van duurzaamheid en net als fairtradeschool daarvoor erkend worden. Omdat nagenoeg alle Vlaamse gemeenten werk maken van een concrete vertaalslag van de SDG’s en externe partners (zoals scholen) daartoe stimuleren, werd er geopteerd om meteen de krachten te bundelen met naburige gemeentes. Het resulteerde in een vernieuwde samenwerking met scholen rond mondiaal beleid. Zo ontstond drie jaar geleden de campagne SDGeneration. De Provincie West-Vlaanderen voorzag in cofinanciering.
Er werd ook een bruggetje gebouwd naar de SDG TV, een Europees project dat via reportages acties die scholen ondernemen rond de SDG’s zichtbaar maken. SDG TV werd geïntegreerd in website van SDGeneration.
Het beoogde resultaat
Alle acties die scholen ondernemen voor de campagne SDGeneration vind je terug op de SDG.tv: https://sdg-tv.be/scholenacties/(opent nieuw venster)
Er namen 20 scholen actief deel aan SDGeneration.
Wat waren de uitdagingen?
- De projectmiddelen van de provincie West-Vlaanderen gaven de mogelijkheid een halftijdse medewerker aan te werven om de SDGeneration-campagne mee uit te voeren. De campagne bekend maken, communicatie met de deelnemende lokale besturen en scholen, de SDG’s blijvend op de kaart zetten... het slorpt erg veel tijd op.
- Niet enkel de halftijdse medewerker SDGeneration heeft haar handen vol. Ieder lokaal bestuur moet tijd investeren in communicatie en draagvlak versterken naar scholen toe. Daarbij konden enkele gemeenten wel verder bouwen aan een reeds bestaand scholennetwerk.
- Scholen staan erg onder druk door personeelstekort en torenhoge verwachtingen vanuit de samenleving. Het draagvlak om mee te werken aan een campagne rond SDG’s verkleint.
- Als centrumstad wordt er vaak naar stad Brugge gekeken als trekker van dergelijke campagnes. De andere lokale besturen hebben vaak ook de mankracht niet om mee aan de kar te trekken. De uitdaging is om een goed gebalanceerde rolverdeling te vinden binnen ieders mogelijkheden.
- Als stad heb je graag inzicht welke scholen deelnemen, vanuit welke motivatie en welke acties ze precies uitvoeren. Dit creëert een administratieve last die een drempel is voor scholen om deel te nemen.
De succesfactoren
-
Het samenwerkingsverband van lokale besturen werkte samen met de Mind- and Makerspace of kortweg ‘MaM’ van hogeschool West-Vlaanderen (Howest). Dit is een open, creatieve ruimte voor denkers en doeners in Brugge. Zij organiseren workshops over de SDG’s voor de leerlingen, bijscholingen over SDG’s voor leerkrachten en zijn daarbij een geapprecieerde creatieve partner.
-
De stad Brugge stapte in 2021 in het SDG pioneer programma in van CIFAL Flanders om de SDG’s te implementeren en promoten in hun stad. Vandaar dat er al een stevig intern draagvlak was om de campagne SDGeneration op te bouwen. Het duurzaamheidsdenken zit verweven in de beleidsprogramma’s en de bestuursploeg.
- Met de campagne waarderen en erkennen we als stad de reeds bestaande, laagdrempelige initiatieven van scholen. De bestaande acties van de school zijn het vertrekpunt om de SDG’s verder uit te bouwen, te verstevigen of bruggen te bouwen.
Tips voor andere gemeenten
-
Er zijn al heel wat organisaties die een SDG-aanbod hebben voor scholen: Globelink(opent nieuw venster), Djapo(opent nieuw venster), Studio Globo(opent nieuw venster), Give a Day(opent nieuw venster), Via Don Bosco(opent nieuw venster), Broederlijk Delen (opent nieuw venster)en sdg@school(opent nieuw venster). Perspective 2030 maakte de gids 'Teach for SDGs'(opent nieuw venster) voor leerkrachten en schooldirecties om in het basis- en secundair onderwijs met de SDG's te werken. De Raad van Europa ontwikkelde een SDG-boekje voor kinderen (opent nieuw venster)dat de SDG's begrijpelijk uitlegt en kinderen aanzet tot duurzame actie.
- Wil je intergemeentelijk een campagne rond SDG’s opzetten, dan zijn duidelijke afspraken vooraf noodzakelijk. Spreek je verwachtingen uit zodat de campagne ook op lange termijn haalbaar blijft voor iedere partner.
Algemeen contact
Video's
Deel je eigen praktijk
Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.