Regio Zuid-West-Vlaanderen maakt een pool van brugfiguren voor het secundair onderwijs

Status
Lopend
Startdatum
Budget
250.000 - 500.000 euro
naar school ga

De lokale besturen van de regio Zuid-West-Vlaanderen namen het initiatief om een regionale pool van brugfiguren in het secundair onderwijs op te starten. Zij geven jongeren tussen 12 en 18 jaar, met een specifieke focus op jongeren in een kwetsbare situatie, meer ontplooiingskansen op alle levensdomeinen.

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
W13
Anzegem
Avelgem
Deerlijk
Harelbeke
Lokaal bestuur Kortrijk
Kuurne
Lendelede
Menen
Spiere-Helkijn
Lokaal bestuur Waregem
Wervik
Wevelgem
Zwevegem
Adres

Budastraat 35
8500 Kortrijk
België

Financiering
Met eigen middelen
Met Vlaamse subsidies
Andere

Wat is er gebeurd?

De brugfiguren werken in scholen met een hoge kwetsbaarheidsgraad of als satellietfunctie naar meerdere scholen. Ze hanteren een laagdrempelige en neutrale positie om jongeren en gezinnen te ondersteunen, met een brede blik op alle levensdomeinen. Hun outreachende aanpak bleek succesvol: 1 op 3 gezinnen die bereikt werden, stonden nog niet op de radar van hulpverlening. Daarnaast creëert deze aanpak vertrouwen en structurele samenwerking tussen onderwijs en welzijn.

Waarom?

De behoefte om de succesvolle werking van brugfiguren in het lager onderwijs door te trekken naar het secundair onderwijs was groot. De brugfiguren bouwen bruggen tussen school, hulpverlening en welzijn om jongeren in een kwetsbare situatie meer ontplooiingskansen te bieden en hun onderwijskansen te versterken. Door de regionale pool kunnen lokale besturen optimaal samenwerken en profiteren van schaalvoordelen.

Het beoogde resultaat

De doelstellingen zijn grotendeels bereikt. De brugfiguren zijn actief in scholen en zetten de verbinding tussen jongeren, gezinnen en welzijnsdiensten. Positieve evaluaties hebben geleid tot bijkomende projectjaren binnen Plan Samenleven.

Wat waren de uitdagingen?

De opstartfase was uitdagend: het opbouwen van vertrouwen en mandaat binnen de schoolcontext, en afstemming met schoolteams en CLB’s, vooral wat betreft beroepsgeheim en samenwerking.

De succesfactoren

  • De snel zichtbare impact op betrokken actoren, zoals jongeren, gezinnen, schoolteams en welzijnsinstanties. 
  • De verdichting tussen onderwijs en welzijn zorgde voor meer gelijke kansen voor jongeren en een versterking van alle betrokken partijen.

Tips voor andere gemeenten

  • Werk aan regionale solidariteit: gemeenten moeten zich verantwoordelijk voelen voor het welzijn van hun inwoners, ook als jongeren buiten hun gemeente onderwijs volgen.
  • Creëer een duidelijk gedeeld kader met CLB's voor intervisies en afstemming (zorgcontinuüm).

Algemeen contact

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op