Proefproject laadkabelgoten voor elektrisch laden

Status
Lopend
Startdatum
Einddatum
Budget
5.000 - 10.000 euro
foto van winkelstraat met fietsers, voetgangers en geparkeerde wagens

In het kader van het proefproject “laden via laadkabelgoot in de stoep” werden er bij vijf cases laadkabelgoten geplaatst door de stad, om laden met private laadinfrastructuur op openbaar domein te faciliteren, onder strikte voorwaarden.

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
Sint-Niklaas
Adres

Grote Markt 1
9100 Sint-Niklaas
België

Financiering
Met eigen middelen

Wat is er gebeurd?

Er werden 5 cases geselecteerd, particulieren, die over een EV of hybride voertuig beschikken. Bij de geselecteerde cases is er geen mogelijkheid tot laden op privé domein, is er geen publieke laadpaal aanwezig/gepland in de buurt en komt de veiligheid en toegankelijkheid van het openbaar domein niet in het gedrang door plaatsing van een laadkabelgoot (geen fietspad tussen gevel en parkeerplaats). 

Waarom?

Om elektrisch laden mogelijk te maken en tegelijk de toegankelijkheid en veiligheid van het openbaar domein te waarborgen. Indien de laadkabelgoot wordt aangelegd tussen gevel met laadinfra en de openbare parkeerplaats, en er loopt bovendien geen fietspad tussen de laadinfra en de parkeerplaats, kunnen we zo struikelgevaar door kabels over de stoep voorkomen. 

Het beoogde resultaat

Ja, intussen zijn de vijf laadkabelgoten in gebruik, en werden deze positief geëvalueerd door de gebruikers.

Wat waren de uitdagingen?

We willen dit als uitzondering en aanvulling op publieke laadinfrastructuur benaderen. Dit wil zeggen dat een laadkabelgoot slechts onder strikte voorwaarden en in uitzonderlijke gevallen geïnstalleerd wordt. Bovendien primeren steeds de toegankelijkheid en veiligheid van het openbaar domein. Kabelgoot geeft geen ‘recht’ op privatiseren van openbare parkeerplaats (geen laadzekerheid).

De succesfactoren

Geen hinder voor andere weggebruikers en buurtbewoners, gemakkelijk in gebruik, alternatief voor publiek laden (waar dit niet mogelijk is).

Tips voor andere gemeenten

Best als uitzondering toepassen en eerst als proefproject opstarten in beperkt aantal cases. De toegankelijkheid en veiligheid van het openbaar domein moet je altijd voorop stellen. Als er een fietspad loopt tussen gevel en parkeerplaats wordt er geen kabelgoot geplaatst en is men aangewezen op publiek laden.

Algemeen contact

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op