Oudenaarde renoveert! Plus +

De stad Oudenaarde wil particuliere woningeigenaars en eigenaars van huurwoningen aanmoedigen om hun woning energetisch en klimaatgezond te renoveren. Concreet doen ze dit door advies te verstrekken aan de eigenaars-verhuurders, renovatiebegeleiding aan te bieden, en een stedelijke premie uit te betalen.
Inhoud van deze pagina
Algemene gegevens
Tussenmuren 17
9700 Oudenaarde
België
Wat is er gebeurd?
Na inschrijving in het project Oudenaarde Renoveert! ontvangen eigenaars een onafhankelijk en gratis renovatieadvies op maat ontvangen door het Steunpunt Duurzaam Wonen en Bouwen van de Provincie Oost-Vlaanderen.
Bij aanvang van de renovatie kan de particuliere eigenaar beroep doen op de renovatieadviseur bij het opvragen van offertes, werfopvolging tot aan de oplevering en eventuele premieaanvraag.
Waarom?
Om de renovatiegraad in Oudenaarde te verhogen en om de woningkwaliteit op de huurmarkt te kunnen garanderen.
Het beoogde resultaat
Het project kende een aarzelende start omwille van verschillende redenen. Waaronder: facturen op datum voor 2021 konden niet worden ingebracht, coronapandemie en de gekende prijsstijgingen voor bouwmaterialen.
2021: 1 particuliere aanvraag
2022: 20 particuliere aanvragen, 1 huurwoning
2023: 56 particuliere aanvragen, 11 huurwoningen
Wat waren de uitdagingen?
- Ontbreken van begeleidingsbudgetten voor conformiteitsingrepen en een intensere begeleiding.
- Na 6 jaar is de huurprijs niet meer begrensd en kan/zal deze verhoogd worden. Daarnaast kan de gerenoveerde woning dus ook verkocht worden, waardoor ze van de huurmarkt verdwijnt. Het is dus niet gegarandeerd dat dit systeem op lange termijn voor meer betaalbare huurwoningen zorgt.
De succesfactoren
- Belang van een grote informatiecampagne met (4) infoavonden, demohuis, etc.
- Jaarlijks wordt er een instapmoment (infomarkt, infoavond, online event, …) georganiseerd voor eigenaars (bewoners en verhuurders).
- Een bijkomende stimulans is een verhoogde premie (tot 5.000 euro) bij verhuur via een SVK.
Tips voor andere gemeenten
- Een ‘single point of contact’ is voor de stad essentieel. Wanneer adviesverlener en renovatiebegegleider niet dezelfde persoon:
o Renovatieproces bemoeilijken
o Dubbel werk met het nakijken van het werk van de andere coach - Een bruikbaar renovatiereglement combineert conformiteit en energetisch renoveren
Algemeen contact
Deel je eigen praktijk
Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.