Opleiding voor werknemers zonder of met erg beperkte digitale vaardigheden

Status
Lopend
Startdatum
Einddatum
Budget
10.000 - 50.000 euro
Groepsfoto in De Panne van werknemers Lokaal Bestuur

We organiseerden verschillende basisopleidingen voor digistarters waarin digitale vaardigheden werden aangeleerd door een ervaren lesgever van Ligo. Zowel algemene vaardigheden (instellingen smartphone, mailen, itsme,…) als organisatie-specifieke apps (verlofaanvragen, het priksysteem, ...) kwamen aan bod.

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
De Panne
Koksijde
Nieuwpoort
Adres

Zeelaan 21
8660 De Panne
België

Financiering
Met eigen middelen
Met Vlaamse subsidies
Met federale subsidies

Wat is er gebeurd?

'Ik leerde inprikken op mijn smartphone op plekken waar geen badge staat.' 'Ik weet nu hoe een valse e-mail eruit ziet.' 

87 digistarters volgden een opleiding, aangepast aan hun digitale noden. 

Het traject startte met een screening. Iedereen werd gezien door een medewerker van Ligo, en de uitkomst van dat gesprek was: 

  • Beginner: cursus nodig van 8 halve dagen
  • Digistarter: cursus nodig van 4 halve dagen (iemand kan een app installeren maar kan nog niet werken met de gemeente-eigen apps)
  • Gevorderd: geen lessen nodig

    Getuigenissen:

    'Ik wist niet dat je gratis kon bellen via het internet, superhandig!' 

    'Doordat de opleiding verplicht tijdens de uren was, had ik de moed om eraan te beginnen.' 

    'Mijn man regelde vroeger alles, ik ben blij dat ik nu ook overweg kan met mails en online bankieren'.

Waarom?

Digitale vaardigheden worden essentieel voor iedere medewerker van het lokaal bestuur: 

  • HR diensten digitaliseren waardoor zaken zoals verlof aanvragen, inprikken, loonfiches raadplegen
  • Diensten digitaliseren: begeleiders in de kinderopvang checken de kinderen in op een tablet, arbeiders van de technische dienst vinken werkopdrachten af op een smartphone, meldingen op het openbaar domein worden in een app geregistreerd, ...

Wat waren de uitdagingen?

Zo’n traject vraagt een grote betrokkenheid van heel wat diensten binnen het lokaal bestuur: zowel HR, IT als alle leidinggevenden die de operationele gevolgen van de opleiding moeten opvangen. 

Er was aanvankelijk een kloof tussen de verwachtingen naar het aantal opleidingsinhouden en de realiteit van wat geleerd kan worden door deze doelgroep in X aantal lessen. 

Ook was het niet evident iedereen.

De succesfactoren

Keuze van het beleid om hierop in te zetten: lessen konden tijdens de uren gevolgd worden. 

Professionele opleidingspartner Ligo die op een ‘niet-schoolse’ manier (kwam verschillende keren naar voor uit de evaluatie) heel wat vaardigheden aanleerde.

Tips voor andere gemeenten

Voorzie voldoende tijd voor de voorbereidende fase: selectie van mogelijke deelnemers, bepalen van lesinhoud,… 

  • Stel testaccounts van gemeente
  • eigen toepassingen ter beschikking van de opleidingspartner zodat ook de ‘moeilijkere’ apps stap voor stap kunnen aangeleerd worden.

Algemeen contact

  • Karen
    Viaene
    stafmedewerker participatie en procesbegeleiding bij WVI

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op