Mijn Warm Huis

Status
Afgelopen
Startdatum
Budget
10.000 - 50.000 euro
afbeelding: 3D-schets met twee woningen in vergrootglas

Mijn Warm Huis is een online tool voor digitaal renovatieadvies (www.mijnwarmhuis.be(opent nieuw venster)). Deze tool wil interesse wekken bij inwoners en hen inzicht verschaffen in de energetische situatie van hun woning om hen zo aan te zetten tot een energetische renovatie. 

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
Interleuven
Adres

Brouwersstraat 6
3000 Leuven
België

Financiering
Met eigen middelen
Met Europese subsidies

Wat is er gebeurd?

Deze tool werd ontwikkeld in het Interreg Vlaanderen-Nederland project See2Do!. Naast Interleuven werkten hier ook de projectpartners Mechelen, Brugge, Kamp C, WVI, IGEMO en de provincie Oost-Vlaanderen mee. Een software leverancier bouwde op basis van de open source data van Check je huis in Gent en de inbreng van energiedeskundigen de gebruiksvriendelijke tool Mijn Warm Huis.

Waarom?

Om de doelstellingen 2050 is een versnelde renovatie van het Vlaamse woningbestand nodig. Deze tool vormt op een laagdrempelige manier een 1ste stap in het sensibiliseringstraject voor renovatie van woningen. Inwoners kunnen via eenvoudige vragen hun woning energetisch doorlopen en vervolgens verbetermogelijkheden simuleren. In een stappenplan worden ook de investeringskosten en premies geraamd.

Het beoogde resultaat

Daar het mogelijk is om de tool volledig te personaliseren op maat van de stad of gemeente wordt Mijn Warm Huis via vele lokale overheden aangeboden aan de inwoners: Keerbergen, Kortenberg, Opwijk, Tremelo, Holsbeek, Bertem, Bekkevoort, Landen, Linter, Mechelen, Brugge, Hasselt, Kamp C, IGEMO, WVI, provincie Oost-Vlaanderen.

Wat waren de uitdagingen?

Het is een uitdaging om de complexe materie van energietechnieken en renovatiemogelijkheden in een gebruiksvriendelijke tool te integreren. Het actualiseren van de tool door experten is een must.

De succesfactoren

Inwoners kunnen op een laagdrempelige manier (geen account nodig) toegang krijgen tot de tool. De tool wordt aangeboden binnen dezelfde huisstijl van de gemeentelijke website wat een comfortabel gevoel geeft voor de gebruiker. Het toevoegen van de contactgegevens van de eigen gemeentelijke diensten of het energieloket vergemakkelijken de stap naar persoonlijk contact en renovatiebegeleiding.

Tips voor andere gemeenten

Naast de loketfunctie is het een meerwaarde om tevens een digitaal aanbod te doen. Inwoners kunnen van uit het zetel een zicht krijgen op renovatiemogelijkheden en bijhorende kosten en premies. In een volgende stap kan de inwoner een afspraak maken met een expert aan het energieloket. Op deze manier kan een renovatietraject van start gaan.

Algemeen contact

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op