Lijnbuddy-project

Status
Lopend
Startdatum
Budget
0 - 5.000 euro
bus van de Lijn in straatbeeld

Een lijnbuddy is een vrijwilliger die samen met iemand die moeilijkheden ondervindt om het openbaar vervoer te gebruiken een traject met de bus tracht onder de knie te krijgen. 

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
Laakdal
Adres

Markt 19
2430 Laakdal
België

Financiering
Met eigen middelen

Wat is er gebeurd?

Een lijnbuddy is een vrijwilliger die samen met iemand die moeilijkheden ondervindt om het openbaar vervoer te gebruiken een traject met de bus tracht onder de knie te krijgen. Een lijnbuddy gaat 1 of 2 keer met een gebruiker op pad. Tijdens een eerste kennismakingsgesprek wordt een korte toelichting gegeven en worden afspraken gemaakt. Een gebruiker ontvangt ook een deelnemersboekje waarin voldoende uitleg staat en dat kan gebruikt worden tijdens de specifieke busrit. De buddy krijgt bus ticket terugbetaald, deelnemer betaalt het ticket zelf

Waarom?

Het nemen van het openbaar vervoer is voor heel wat mensen ongekend terrein. De dienstverlening en de verkoop van tickets gebeurt hoofdzakelijk online en is complex, wat voor sommigen een struikelblok kan zijn. Uit bevragingen bij de Laakdalse senioren blijkt dat een deel van hen moeilijkheden ondervindt bij het nemen van het openbaar vervoer. Om in te spelen op deze problematiek is het Lijnbuddy-project opgestart.

Het beoogde resultaat

Het doel werd niet bereikt. We ontvingen, desondanks de brede communicatie, slechts 2 inschrijvingen voor het project.

De oorzaken konden we tot op heden niet ontdekken. We vermoeden echter dat dit over het algemeen te maken heeft met externe factoren:

  • Mensen staan wat sceptischer t.o.v. dienstregeling De Lijn (bv. naar aanleiding van de nieuwe dienstregeling)?
  • Mensen voelen zich zelf niet zeker genoeg om er gebruik van te maken?
  • Mensen ondervinden al problemen om van bij hun thuis tot aan de bushalte te geraken à maken daarom sneller gebruik van de MMC?
  • Voor sommige deelnemers kan het moeilijk zijn de aangeleerde busritten te verbreden naar andere ritten? 

Wat waren de uitdagingen?

Het breed bekendmaken en bereiken van mensen. 

Wat we al deden: Artikel in infoblad en seniorenkrant, Facebook, Infostand seniorenfeest, Website Laakdal, Infoborden, Persbericht, Flyers bedelen

De persoon (90 jaar) die zich inschreef, gaf aan:

  • Nood te hebben aan dienstverlening op papier. Er wordt enkel een klein boekje, in een klein lettertype, door De Lijn ter beschikking gesteld. Voor de rest moet men alles hoofdzakelijk digitaal raadplegen.
  • Dat de aangeleerde busritten moeilijk te verbreden zijn naar de andere ritten als je digitaal niet echt vaardig bent.

De succesfactoren

nvt

Tips voor andere gemeenten

Het is de bedoeling dat mensen vooraf hun eigen vervoersbewijs aankopen.

  • Bekijk/vraag na of er effectief nood is aan een dergelijk project.
  • Probeer je doelgroep te verbreden. We legden, al dan niet onbewust, onze focus op de Laakdalse senioren. Het project kan ook een breder publiek aanspreken.

Algemeen contact

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op