Leeflooncliënten activeren - Begeleiding kansengroepen naar de arbeidsmarkt

Status
Lopend
Startdatum
Einddatum
Budget
Niet bekend
sollicitatiegesprek

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
Machelen
Adres

Woluwestraat 1
1830 Machelen
België

Financiering
Met Vlaamse subsidies

Wat is er gebeurd?

De originele insteek van de jobclub was gericht op cliënten die naar het einde van hun TWE gingen en voor en tijdens de nazorgfase extra begeleiding nodig hadden om de volgende stappen richting werk te nemen. 

Bij opstart bleek dat we de doelgroep beter uitbreiden naar cliënten leefloon omdat er niet altijd voldoende art.60'ers kunnen aansluiten. 

Een jobcoach van Groep Intro houdt individuele intakes waarna in een eerste sessie wordt gestart met de opmaak van een persoonlijk ontwikkelingsplan. In tandem met de maatschappelijk assistent worden de stappen uitgestippeld om te werken aan zelfkennis, kennis van de arbeidsmarkt, zoeken naar oplossingen voor drempels.

Waarom?

Cliënten hebben vaak intensieve begeleiding nodig en daarvoor zijn er een aantal projecten waaronder de jobclub.

Het beoogde resultaat

De jobclub ging verandering door. Onze partner heeft de collectieve sessies niet echt tot een succes kunnen maken. 

Redenen: de werkpunten van de deelnemersgroep waren te heterogeen alsook hun leervaardigheid. Waarschijnlijk zijn collectieve sessies na grondige intake en met een grotere poule kandidaat-cliënten op het startmoment wel haalbaar.

Wat waren de uitdagingen?

De kennis van het Nederlands is een grote uitdaging maar ook de digitalisering maakt diensten zoals VDAB moeilijk toegankelijk.

 Dit maakt intensieve ondersteuning van de cliënten noodzakelijk met het besef dat begeleiding in feite op lange termijn nodig is omdat de deelnemers doorgaans kleine stappen naar meer zelfredzaamheid kunnen zetten. 

Uit de eerste reeks onthouden we dat sessies in groep doorgaans moeilijk verlopen door de sterke heterogeniteit in vaardigheden en noden onder de deelnemers. In de tweede reeds laten we de jobcoach begeleiding per 1 of 2 deelnemers opnemen.

 VDAB heeft een breed arsenaal aan activeringstrajecten maar ze zijn weinig gekend. Het voordeel van werken met een partner is dat deze de nodige expertise heeft en als voorbeeld de kennis kan bijbrengen.

De succesfactoren

De individuele coaching heeft goed opgeleverd:

  • gedetailleerde uitleg van wat ondernomen was door de jobcoach van Groep Intro aan de maatschappelijk werker. Zo was een tandem vormen mogelijk.
  • er was coaching ipv hulp: er werd met de cliënt gezocht naar werk, hoe online solliciteren, afspraken maken met werkgevers
  • enkele cliënten hadden werk na de coaching
  • helaas kwamen er ook 2 schorsingen uit voort
  • anderen zijn doorverwezen naar instrumenten van VDAB 
  • voor 2 cliënten zijn afspraken gemaakt voor een ICF-screening
  • 2 cliënten zijn nog verschillende keren naar een digibank gegaan om indien nodig vragen te kunnen stellen bij het zoeken naar jobs, waar het bedrijf is, hoe geraken op een sollicitatie...

Tips voor andere gemeenten

Niet gekend

Algemeen contact

Afbeeldingen

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op