laadpalen met eigen elektriciteit

Status
Lopend
Startdatum
Budget
500.000 - 1.000.000 euro
foto van parking met diverse types laadpalen

De afvalintercommunale produceert in de verbrandingsinstallatie zelf elektriciteit vanuit warmterecuperatie. Imog heeft op haar daken ook een PV-installatie. Een deel van de productie wordt nu vermarkt via laadpalen voor elektrische voertuigen op de parking.

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
afvalintercommunale IMOG
Adres

Kortrijksesteenweg 264
8530 Harelbeke
België

Financiering
Met eigen middelen
Met Vlaamse subsidies
Met Europese subsidies

Wat is er gebeurd?

Er werden 8 traagladers (AC) van 22 kW en 2 snelladers (DC) van 180 kW beschikbaar. Het betalen is mogelijk via meer dan 600 soorten laadpassen of via een QR-code. 
De laadinfrastructuur, incl. hoogspanningscabine, maakt deel uit van de herinrichting van de ingang van de site tot een volwaardig hoppin/mobipunt. Je vindt er ook een CNG-tankstation (Imog heeft ook vrachtwagens op CNG) en een pakjesautomaat van de post. 

Onderdelen van de werken met kostprijs: 
- Herinrichting parking + grondwerken voor inbouwweegbruggen + plaatsen hoogspanningskabels: raming € 350.000
- Bijkomende cel (om hoogspanning uit te koppelen) € 33.880
- Transformatorhuisje + transformator (2000 KVA): raming: € 115.000
- 2 snelladers en 8 gewone laders: raming € 350.000

Waarom?

Imog wil volop inzetten op duurzame mobiliteit en de ontwikkeling van maatschappelijk waardevolle ruimte. Door onze toegang toekomstgericht aan te passen willen we in duurzame stedelijke mobiliteit een rol opnemen. 

Laadpalen is een financieel interessante manier om eigen opgewekte elektriciteit te vermarkten, het loont beter dan verkoop aan een energieleverancier en is bovendien een dienstverlening naar zowel medewerkers als de buurt. 

Het beoogde resultaat

De installatie werd net in gebruik genomen, er is nog geen zicht op de intensiteit van het gebruik. 

Wat waren de uitdagingen?

Voldoende bekendheid genereren voor bezoek

De succesfactoren

Drukke verkeersader en gekende naam

Vlaamse subsidie via ‘Clean Power for Transport’

Tips voor andere gemeenten

Het is nog te vroeg om al ervaringen met de exploitatie te kunnen meegeven. 

Het bestek is opvraagbaar bij Imog (zie contactgegevens).

Algemeen contact

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op