Laadpaalkaart SOLVA

Bij een versnelde elektrificatie van het wagenpark hoort een versnelde uitrol van de laadinfrastructuur om tot een dekkend netwerk van toegankelijke laadpalen te komen. Voor een datagedreven plaatsing van laadpalen in een stad of gemeente met een gedragen strategische visie, ondersteunt SOLVA lokale besturen met de ontwikkeling van een strategische laadpaalkaart.
Inhoud van deze pagina
Algemene gegevens
Gentsesteenweg 1 B – 9520 Sint-Lievens-Houtem
9520 Sint-Lievens-Houtem
België
Wat is er gebeurd?
SOLVA ontwikkelde een methodiek om een datagedreven plaatsing van de laadpaalinfrastructuur te verzekeren, afgestemd op de ruimtelijke kwaliteit, het lokaal parkeerbeleid en de potentiële vraag. Op de laadpaalkaart wordt aangeduid waar de laadpalen of -hubs best komen. Gebouwen waar niet privé geladen kan worden worden geïdentificeerd. We onderzoeken de haalbaarheid en mogelijke samenwerkingen.
Waarom?
De gefinaliseerde laadpaalkaarten worden voorgesteld aan administratief personeel, het CBS, de GR, milieuraad, GECORO en/of verkeerscommissie en krijgen unaniem positieve reacties. Het nut van de kaart wordt binnen de lokale besturen onderkend. De laadpaalkaart met de nodige duiding zorgt voor duidelijkheid en een beter geïnformeerd bestuur waardoor beslissingen met vertrouwen worden genomen.
Het beoogde resultaat
De laadpaalkaart vormt de basis voor een toekomstbestendige visie over de publieke laadpaalinfrastructuur in een stad of gemeente. Met de laadpaalkaart voert een lokale bestuur een proactief beleid uit. Bij infrastructuurwerken vormt de kaart de basis voor het voorzien van wachtbuizen voor toekomstige laadinfrastructuur. De laadpaalkaart verschaft inzichten op prioritair te ontwikkelen laadhubs.
Wat waren de uitdagingen?
- Het definiëren van gebouwen waar privé laden niet mogelijk is.
- Een volledige dekking garanderen.
- Parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrisch laden.
- De aard en capaciteit van het elektriciteitsnet.
- Conflicten met groen, straatmeubilair, nutsleidingen en -kasten.
- Laadpalen op het openbaar domein kunnen een obstakel vormen op de weg.
- Semi-publieke laadpalen moeten toegankelijk blijven.
De succesfactoren
- Methodiek op basis van de werkelijk potentiële vraag (= privé laden is niet mogelijk).
- De basis voor een vraaggestuurd netwerk.
- Een laadpaalvisie op basis van een datagedreven aanpak, als beleidsdocument voor het lokaal bestuur.
- Vragen van burgers volgens het principe ‘Paal volgt wagen’ kunnen worden afgetoetst met de kaart.
- Strategische locaties voor laadpalen en laadhubs worden geïdentificeerd.
Tips voor andere gemeenten
- Hou de regierol voor de plaatsing van publieke infrastructuur bij het lokaal bestuur (proactief beleid).
- Zet op de eerste plaats in op samenwerkingen (kruisgebruik overdag/ 's nachts).
- Maak afspraken rond laadpalen op het trottoir met de verschillende bestuursorganen van het lokaal bestuur.
- Een laadpaal bestendigt parkeren op deze locatie voor 15 jaar en meer!
Algemeen contact
Deel je eigen praktijk
Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.