Kluisbos krijgt een verkeersfilter

Status
Lopend
Startdatum
Budget
5.000 - 10.000 euro
Weg langs het Kluisbos

Stad Halle wil zorgen voor veilige verbindingen voor stappers en trappers, om zachte verplaatsingen te stimuleren. Daarom zorgt een verkeersfilter of knip sinds mei 2023 voor een veiligere verkeersituatie in het Kluisbos.

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
Halle
Adres

Kluisbos
1501 Halle
België

Financiering
Met eigen middelen

Wat is er gebeurd?

De Knip 
Door gemotoriseerd verkeer uit dit deel van het bos te weren, krijgen voetgangers en fietsers een veilige doorgang en kunnen ook de dieren meegenieten. Een ANPR-camera controleert op overtredingen.

Bevraging
In eerste instantie werden de bewoners van Kluisbos bevraagd omtrent de invoering van de filter. Het grote merendeel van de bewoners bleek positief te staan tegenover het voorstel.

Data, flankerende maatregelen & handhaving 
Voor én na de invoering van de maatregel werden metingen uitgevoerd via telslangen in zowel het Kluisbos als omliggende straten. Door deze metingen werd duidelijk dat er flankerende maatregelen moesten genomen worden zoals het invoeren van eenrichtingsverkeer in een aanpalende straat. Een ANPR-camera zorgt voor de nodige handhaving.

Waarom?

Doelstellingen
1. Als stad werken we aan veilige & alternatieve verbindingen voor fietsers en wandelaars
2. Meerwaarde voor dier en natuur 

Voordelen
1. De aanwezige infrastructuur kan beperkt worden zodat fietsers en voetgangers blijvend een functioneel, aangename route hebben. 
2. Beide helften van het Kluisbos worden artificieel opgedeeld door de weg. Door er doorgaand gemotoriseerd verkeer te weren, kunnen deze zich herenigen. De bedoeling is om in de toekomst overtollige verharding weg te nemen zodat daarnaast ook regenwater kan infiltreren.
3. Plant- en diersoorten vinden een veiligere doorsteek.  Niet alleen de beleving voor fietsers en voetgangers zal gevoelig verbeteren, maar ook dieren zouden terug veilig kunnen overstreken door doorgaand verkeer te weren.

Het beoogde resultaat

Er werd een veiligere alternatieve fiets en wandelroute gecreëerd door gemotoriseerd verkeerd te weren. Toekomstige ontharding moet bijdragen aan klimaatadaptatie.  

Wat waren de uitdagingen?

  • Effect van de invoering op de omliggende straten
  • Handhaving
  • Sluipverkeer

De succesfactoren

  • Bewonersbevraging vooraf
  • Telramen voor én na de invoering

Tips voor andere gemeenten

Maak gebruik van telramen om de impact van de maatregel te meten en gericht flankerende maatregelen te kunnen nemen.

Algemeen contact

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op