Iedereen digitaal mee! Digitale vaardigheden versterken bij medewerkers.

Status
Lopend
Startdatum
Budget
250.000 - 500.000 euro
Een vrouw werkt aan een laptop

In het kader van 'Digihulp op het werk' werd een traject opgestart om de medewerkers van Stad Oostende digitaal sterker te maken. Dankzij het verhogen van de digitale basisvaardigheden, versterkt de Stad Oostende haar medewerkers op professioneel- en privévlak.

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
Digidak
Oostende
Adres

Vindictivelaan 1
8400 Oostende
België

Financiering
Met eigen middelen
Met Vlaamse subsidies

Wat is er gebeurd?

  1. Opmaak digitale competentieprofielen op maat van 11 verschillende soorten functies van Stad Oostende. Voor elk competentieprofiel wordt het verwachte vaardigheidsniveau bepaald voor alle 21 digitale competenties uit het EU-Digcomp 2.2 Framework.

  2. Screening digitale vaardigheden: alle medewerkers kregen de kans om een Digicheck te doen via een online vragenlijst en een live praktijkoefening. Zo werd hun vaardigheidsniveau bepaald voor de digitale competenties van hun competentieprofiel. 

  3. Elke medewerker krijgt een opleidingsvoorstel o.b.v. de Digicheck. 

  4. Een opleidingsplan voor de organisatie wordt opgemaakt o.b.v. de opleidingsnoden en het opleidingsaanbod wordt uitgerold. 

  5. Een actieplan wordt opgemaakt voor een breder intern e-inclusiebeleid en verankering van het opleidingsaanbod. 

Waarom?

De digitale wereld evolueert steeds sneller. Voor de ene persoon mag het gerust nog meer zijn, voor de ander gaat het allemaal wat te snel. Stad Oostende vindt het belangrijk om alle medewerkers hierin te ondersteunen en hun digitale (basis)vaardigheden te versterken. Dat heeft een positieve impact op het werk: meer efficiëntie, minder veiligheidsrisico’s en minder stress.

De digitale uitdagingen stoppen trouwens niet wanneer de werkdag voorbij is. Voor bv. onze persoonlijke administratie maar ook ons sociaal contact zijn we steeds meer op digitale tools aangewezen. Met dit initiatief investeert de Stad dus ook in de persoonlijke ontwikkeling en weerbaarheid van haar medewerkers. 

Het beoogde resultaat

De digicheck was vrijwillig. Uiteindelijk vulden 1307 collega's de vragenlijst in. 960 collega's legden ook de praktijkoefening af van in totaal 1750 medewerkers. 

We zijn tevreden met de responsgraad. We zijn nog bezig met de opmaak van het opleidingsplan en bedoeling is eind 2025 al de eerste opleidingen aan te bieden. 

Wat waren de uitdagingen?

Elke fase in het traject brengt zijn eigen uitdaging mee. Stad Oostende is een grote organisatie waar medewerkers verspreid over de stad werkzaam zijn. De schaal zorgt dus al voor een uitdaging om bijvoorbeeld de praktijkoefening decentraal logistiek te organiseren.  

De digicheck was vrijwillig. Dus collega's en hun leidinggevenden motiveren om deel te nemen was een belangrijk aandachtspunt.

De succesfactoren

  • Een goed projectteam met enthousiaste trekkers.
  • Professionele externe begeleiding.
  • Het vertrouwen winnen van de collega's om deel te nemen aan de digicheck door een zorgvuldige interne communicatie. 
  • Draagvlak binnen de organisatie, in het bijzonder bij leidinggevenden die de acties mee moeten ondersteunen.

Tips voor andere gemeenten

Het is belangrijk dat medewerkers niet het gevoel krijgen dat ze onderworpen worden aan een formele test. Het is een digicheck, een momentopname. De persoonlijke resultaten worden enkel gedeeld met de medewerker en niet met de leidinggevende en kan geen deel uitmaken van een evaluatie of het personeelsdossier. 

Algemeen contact

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op