Hoogstraten ontzorgt burgers voor minder CO2

Status
Lopend
Startdatum
Budget
10.000 - 50.000 euro
3 mensen die staan praten voor een mobiel energieloket

De stad Hoogstraten probeert de renovatie van woningen te ontzorgen voor zijn inwoners. Dit doen we door tal van projecten met verschillende partners. 

Wat is er gebeurd?

In Hoogstraten willen we zoveel inwoners ondersteunen op gebied van renovatie met oog op woningkwaliteit en energiezuinigheid. Hiervoor hebben wij verschillende zaken in de praktijk gebracht. Eén op één afspraken: 
De huisbezoeker Wonen komt langs en stelt een renovatieplan op en geeft informatie over (eigen) premies. Met deze persoonlijke begeleiding helpen we een mix van inwoners. 
Collectief bereiken van doelgroepen: 
Via Fabrik Elentrik, waarbij we mobiel wijken bezochten met enkele vakdeskundigen. Infosessies en opleidingen op het stadhuis betreffende conformiteitsattesten, energiezuinigheid en renovatie. Informeren in verschillende LDC’s of op een samenkomst van verenigingen. 
We brengen ook de warmtenetten van onze stad in kaart en werken aan een warmtebeleidsplan.

Waarom?

Omdat we zoveel mogelijk woningen in onze stad tegen 2050 klimaatneutraal willen maken. Om dit te behalen moet er meer gerenoveerd worden. Met de persoonlijke begeleiding en begeleiding in groep trachten we zoveel mogelijk personen te helpen en ontzorgen. We voorzien speciale aandacht voor energiearmoede en wensen we energiefacturen en CO2 uitstoot te verlagen.

Het beoogde resultaat

Persoonlijke begeleiding en verplichte conformiteitsattesten zijn ondertussen ingebed in ons beleid. We blijven nieuwe manieren zoeken om mensen in groep of persoonlijk te bereiken. Door nieuwe ingrepen wordt 158 ton CO2 gereduceerd bij nieuwe gezinnen. Dit door het bereiken van burgers met onze projecten. We zien een daling van de CO2 uitstoot bij gezinnen in onze cijfers.

Wat waren de uitdagingen?

  • Kortetermijndenken van huurders - Hoe lang blijven we hier nog wonen ? Aanpassingen doen om energierekening te verlagen, wel de moeite? …
  • Passiviteit van verhuurders op gebied van renovatie
  • Angst voor hogere huurprijzen en de moeilijkheid om betaalbare woningen te vinden voor kwestbare groepen

De succesfactoren

We merken door middel van steekproeven dat er na huisbezoeken en collectieve infomomenten er initiatief wordt genomen door de mensen en dat ze hun huis (deels) renoveren. We merken ook dat er een heel aantal aanvragen van energievreetbonnen zijn, zo’n 30 à 35 op jaarbasis - hierdoor verminderd de CO2-uitstoot. Er werden in 2024 reeds 79 gezinnen geholpen met het aanvragen van premies.

Tips voor andere gemeenten

Blijven inzetten op informeren en het bereiken van mensen op verschillende gebieden. De laagdrempeligheid waarbij burgers de dienst Wonen kan bereiken werpt zijn vruchten af. 

Algemeen contact

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op