Helden en schurken

Status
Afgelopen
Startdatum
Einddatum
Budget
10.000 - 50.000 euro
Voorpagina van een zelfgemaakte strip door leerlingen over "de pestklas"

Kinderen uit het basisonderwijs zijn zeer vatbaar voor interpretaties, ideeën en meningen. Dit project kadert enkele begrippen en geeft kinderen een basis om een eigen mening te vormen over maatschappelijke thema’s zoals haatspraak en extremisme. Dit biedt de mogelijkheid om een aantal zwart-wit kaders te ontkrachten en stereotypen en etikettering over etniciteit, gender, geaardheid, uiterlijk, li

Algemene gegevens

Adres

Grote Markt 1
8800 Roeselare
België

Financiering
Met eigen middelen

Wat is er gebeurd?

Dit project richtte zich op het helpen van basisschoolkinderen bij het vormen van hun eigen mening over maatschappelijke thema's zoals haatspraak en extremisme. Door middel van ervaring, discussie en tekenen werkte men aan het ontkrachten van zwart-wit denkbeelden en doorbreken van stereotypen rondom etniciteit, gender, geaardheid en andere thema's. De aanpak was geïnspireerd door Suleiman Bakhit’s ‘Heromakers’, waarbij strips gebruikt worden om kinderen in dialoog te laten gaan over helden en alternatieve verhalen die hoop, tolerantie en acceptatie bevorderen. 

Er werd een website ontwikkeld met video's, webinars en lesmateriaal dat voor iedereen toegankelijk en aanpasbaar is. In bibliotheken in Roeselare, Izegem en Hooglede zijn "Helden en Schurken"-boxen beschikbaar, gevuld met strips en tekenmateriaal om leraren te ondersteunen bij het lesgeven. Tijdens de projectperiode werden 334 leerlingen uit 8 scholen en 16 klassen bereikt.  

Waarom?

Dit project is opgezet om basisschoolkinderen te helpen kritischer na te denken over maatschappelijke thema's zoals haatspraak en extremisme. Kinderen zijn gevoelig voor de meningen en ideeën die hen worden aangereikt, en dit project wil hen handvaten geven om hun eigen mening te vormen. Het doel is om zwart-wit denkwijzen en stereotypering op basis van etniciteit, gender, geaardheid en andere kenmerken te ontkrachten. Door kinderen vroeg te leren omgaan met complexe situaties op een integere en respectvolle manier, wil het project hen voorbereiden op hun rol als betrokken en bewuste burgers in de samenleving 

Het beoogde resultaat

Het project had als hoofddoel om maatschappelijke thema's, zoals haatspraak en extremisme bespreekbaar te maken. Dit werd gerealiseerd door middel van de voorbereidende oefeningen van de leerkracht. Ook tijdens de workshops, waarbij leerlingen een scenario bedachten en een strip tekenden met behulp van de striptekenaar, werden over deze thema’s gesproken en gediscussieerd. Bovendien prikkelde het de creativiteit van de leerlingen en werd de speelse manier van aanpak als positief ervaren. Hieronder vindt u een foto van een pagina uit een strip. 

Wat waren de uitdagingen?

Het project kende enkele uitdagingen: 

  • De zoektocht naar geschikte, beschikbare, lokale (strip)tekenaars die dergelijk proces kunnen begeleiden is niet vanzelfsprekend; 
  • Scholen moeten ook ruimte in hun aanbod maken om rond dit thema te werken. Het is dus van cruciaal belang dat de directies mee zijn in het verhaal; 
  • Leerkrachten die de lessen begeleiden zijn uitermate belangrijk voor het slagen van het project. Hun kennis uitbreiden en enthousiasme aanwakkeren is onontbeerlijk om de slaagkansen van het project te verhogen; 
  • Het project vraagt een grote inspanning van de leerlingen, maar ook de ouders worden uitgenodigd om kennis te maken met het traject dat hun kinderen hebben afgelegd 

De succesfactoren

Het is belangrijk om leerkrachten goed voor te bereiden op het doel en de aanpak van het project. De leerkracht geeft een eerste les met behulp van een door ons aangeleverd lessenpakket, dat bestaat uit verschillende oefeningen. Zo worden de onderwerpen alvast besproken, wat de workshops daarna soepeler laat verlopen. 

De striptekenaar speelt ook een belangrijke rol. Deze persoon helpt het scenario bedenken en verbindt op een speelse manier een waardevolle boodschap aan de strip, bijvoorbeeld over pesten. Het is daarbij essentieel om te anticiperen op verschillende meningen en ervoor te zorgen dat iedereen op één lijn zit. 

Een andere belangrijke succesfactor is de kostprijs. Het project wordt volledig gefinancierd door subsidies en is daardoor gratis voor scholen. Bovendien blijkt een strip een laagdrempelige manier om kinderen over de onderwerpen te laten nadenken.  

Tips voor andere gemeenten

Een belangrijk aspect van het project is de timing. Er verstrijkt namelijk enige tijd tussen de inschrijving van de scholen en de uiteindelijke productie van de gedrukte stripversies. Daarom is het belangrijk om de workshops tijdig te plannen. Daarnaast is kennis van het onderwerp cruciaal. Alles begint bij een goede voorbereiding van de leerkrachten. Het is belangrijk om hen te overtuigen van de waarde van de workshop, zodat zij hun enthousiasme kunnen overbrengen op de kinderen. Ook de voorafgaande les aan de leerlingen zorgt ervoor dat de workshop vlotter verloopt. 

Algemeen contact

Afbeeldingen

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op