Grote Markt wordt stadsbos

Status
Afgelopen
Startdatum
Einddatum
Budget
1.000.000 - 10.000.000 euro
Grote Markt met in het midden veel bomen en aan de kant mensen die op bankjes zitten

De Grote Markt en stadsplein met tussenliggende winkelstraat (Sint-Martinusplein) worden sterk vergroend, waarbij een sterkere relatie gecreëerd wordt met de omliggende groene ruimten. 

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
Genk
Adres

marktstraat
3600 Genk
België

Financiering
Met eigen middelen
Met Vlaamse subsidies

Wat is er gebeurd?

De Grote Markt werd een ‘stadsbos’, een slechts deels verhard plein waar bomen overheersen, met een terraszone, een (ontoegankelijke) boszone en een speelzone. Het Stadsplein krijgt een groen plateau en een waterelement (was voorheen op de Markt). Een wadi in de winkelstraat volgt de loop van de (ondergrondse) Dorpsbeek.

Waarom?

Genk is de groenste centrumstad van Vlaanderen, maar het hart van de stad was wel een bijna volledig verharde ruimte en was m.a.w. geenszins representatief voor de rest van de stad. De vallei van de Dorpsbeek is buiten het centrumgebied een omgeving is met veel groene ruimten. De ambitie was om te werken aan vergroening en klimaatdenken, beiden als stuwende krachten voor een ‘Future Proof Genk’ of een hittebestendige stad. Daarbij was het de bedoeling nieuwe allianties en opportuniteiten te benutten (bvb. ecologischer wonen, aantrekking voor jonge gezinnen, retail met compacte footprint,…), bovengrondse ruimteclaims te herdenken (markten, evenementen, parkeren – nog mogelijk maken maar op een aangepaste manier) en beleving en nieuwe ontmoetingen in de publieke ruimte te stimuleren.

Het beoogde resultaat

De doelstelling was om de identiteit van het centrum en het beeld als groenste centrumstad te versterken. Het vergroeningstraject heeft ook tot doel een voorbeeld te zijn en mensen te inspireren. De ambitie is om van 1,3% niet-verharde oppervlakte en 7,5% kruinoppervlak naar respectievelijk 30 en 40% te gaan. 

Het marktplein is 6400 m2, daarvan werd 1700 m2 onthard, en er staan 78 bomen. 

Wat waren de uitdagingen?

  • Horeca was aanvankelijk sceptisch, maar dat keerde tijdens (mensen kwamen al tijdens de werken op de terrassen kijken)  en na de werken (stijging omzet door meer bezoekers)
  • de beek bovengronds brengen werd onderzocht, maar was niet haalbaar (te diep, te weinig water, vuilwateraansluitingen)
  • De aanwezigheid van heel wat infrastructuur in de ondergrond (parkeerkelder, ingekokerde beek, nutsleidingen)

De succesfactoren

  • het stadsbos is een statement en wordt gebruikt als als onderdeel van een verregaande strategie voor vergroening en ontharding (klimaat-adaptief maken) en als voorbeeld en aanjager voor transities in de stad (herprogrammatie van functies)
  • Er was een participatief traject met een betrokkenheid van de verschillende doelgroepen

Tips voor andere gemeenten

  • nutsleidingen werden gebundeld naar de zijkant, zodat ruimte vrijkwam
  • Inter zorgde voor een screening van de toegankelijkheid en het plan werd op hun advies grondig bijgestuurd (gidslijnen, comfortable zitmogelijkheden, aangepaste keuze verhardingsmaterialen, …) .
  • Gevelgroen lukte hier technisch moeilijk, maar is een mogelijkheid om groen karakter nog te versterken

Algemeen contact

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op