Groepsaankoop 1000 Bomen

IGEAN en de Regionale Landschappen de Voorkempen en Rivierenland organiseerden in 2024 voor de vierde keer de ‘1000 bomen’-actie. Een groepsaankoop voor streekeigen solitaire en hoogstamfruitbomen. Tot 15 oktober konden inwoners uit de regio voordelig tien verschillende boomsoorten bestellen. Eind november halen de kopers hun plantgoed af op zeven verschillende locaties in de provincie Antwerpen.
Inhoud van deze pagina
Algemene gegevens
Doornaardstraat 60
2160 Wommelgem
België
Wat is er gebeurd?
De ‘1000 bomen’-actie werd sinds 2019 elke 2 jaar georganiseerd. In 2024 vond de laatste editie plaats.
Via een onderhandelingsprocedure werden lokale kwekers aangesteld voor het aanbieden van hoogstambomen (solitaire loofbomen en fruitbomen) op hun kwekerij en levering op 5 locaties in het werkingsgebied van de drie partnerorganisaties.
Het aanbod van 2024 bestond uit:
- Solitaire boomsoorten (30 - 45 euro): zwarte els, zomereik, beuk, zoete kers, meidoord en veldesdoorn
- Fruitbomen (37 euro): appel, peer, kers en pruim.
De acties bestonden telkens uit een bestelronde (online) met nadien een afhaalmoment eind november op zeven verschillende locaties.
Waarom?
Planten en bomen kunnen de hoge temperaturen tijdens hittegolven verlagen, zorgen voor schaduw, hebben effect op vochtigheid en kunnen zo het hitte-eiland effect verminderen.
Inheemse bomen zijn bovendien cruciaal voor het behoud van onze lokale biodiversiteit. Door bomen te planten, creëren we niet alleen een mooier landschap, maar bieden we ook essentiële leefgebieden voor tal van diersoorten.
Het beoogde resultaat
Sinds 2019 verdeelden de initiatiefnemers via deze samenaankoop in totaal 5.549 bomen. In 2024 vond de vierde en voorlopig laatste editie plaats en werden er meer dan 800 bomen besteld. Zo sluiten we deze actie af op een hoogtepunt.
Wat waren de uitdagingen?
Na vier edities merken we dat de markt voor bomen via onze groepsaankoop verzadigd begint te geraken. We verwijzen door naar lokale behaag acties voor volgende geïnteresseerden.
Ook de praktische kant van de afhaalmomenten brengt werk met zich mee, na vier edities zijn er heel wat geleerde lessen.
De succesfactoren
Veel communicatie via de kanalen van de lokale besturen en via de IGEAN recyclageparken kan een boost geven aan verkoopcijfers. Alsook de samenwerking tussen de drie partners die zo hun krachten en communicatiekanalen kunnen bundelen.
Tips voor andere gemeenten
/
Algemeen contact
Afbeeldingen
Deel je eigen praktijk
Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.