Digitaal Werkt! Werkzoekenden en medewerkers digitaal sterker maken
Status
Lopend
Startdatum
Budget
50.000 - 250.000 euro

Digitale vaardigheden versterken van werkzoekenden, met het accent op het versterken van de jobcoaches/ arbeidsbemiddelaars/ maatschappelijk werkers die hen begeleiden.
Inhoud van deze pagina
Algemene gegevens
Initiatiefnemer
Gent
Gent, stad in werking
Adres
Stadskantoor, Woodrow Wilsonplein 1
9000 Gent
België
Financiering
Met eigen middelen
Met Vlaamse subsidies
Externe partners
Wat is er gebeurd?
- Vormingen Mijn Loopbaan / Mijn VDAB CV voor arbeidsbemiddelaars
- Vormingen digitale oefenkansen voor arbeidsbemiddelaars
- Uitgave brochure: “Digitale tips van de ICT-Steward”
- Digibeurs (studiedag) voor jobcoaches/arbeidsbemiddelaars/sociaal werkers (2020, 2022, 2024)
- Video’s: Digitips voor werkzoekenden
- Mediacoach-opleiding met partners Gent, stad in werking
- Work IT: toolkit voor ondersteuning binnen sociale economie
- Koffie en Komputers: maandelijkse online sessies voor medewerkers over relevante digitale thema’s
- Workshops AI in de VDAB-tools
- Summerschool met digiworkshops voor Dienst Activering en Werk
- Webinar met VDAB en Mediawijs in het kader van de Week van de Geletterdheid
Waarom?
De digitale vaardigheden van kwetsbare werkzoekenden versterken, lukt het best als hun begeleiders digitaal sterk in de schoenen staan. De arbeidsmarkt en weg naar werk zijn sterk gedigitaliseerd. Iemand hier doorheen gidsen vraagt de nodige skills. Tijdens het eerste projectjaar merkten we dat intermediairen een cruciale rol spelen om digitale oefen- en leerkansen te creëren.
Het beoogde resultaat
- 500+ jobcoaches/sociaal werkers volgden de afgelopen jaren workshops van Digitaal Werkt.
- Digitale oefenkansen en vaardigheden raakten beter geïntegreerd bij de deelnemende partners.
- Nieuwe projecten ontstonden hieruit, zoals Digibanken en Digipacks.
- Digitaal Werkt reisde als good practice ook Europa rond en werd als dusdanig erkend tot in het Europees Parlement.
Wat waren de uitdagingen?
- Ook jobcoaches/sociaal werkers moeten continu digitaal blijven bijleren.
- Vragen over gedigitaliseerde dienstverlening komen terecht bij eerstelijnshulpverlening in plaats van bij de aanbieders.
- Digitale hulpvragen kosten veel begeleidingstijd, die er vaak niet is door de reeds hoge werkdruk.
- Het sociaal werk loopt vaak achter qua gebruiksvriendelijkheid van de systemen voor de eigen medewerkers.
De succesfactoren
- Het project is begonnen en gedragen vanuit het partnerschap Gent, stad in werking, waardoor van in het begin vele partners betrokken en geïnformeerd waren.
- Een groep e-ambassadeurs vanuit de partnerorganisaties dachten van in het begin mee in het project.
- De combinatie met acties voor cliënten (eerst binnen het oorspronkelijke Digitaal Werkt project en later met Digibanken-middelen) maakten dat het project gevoed werd vanuit de praktijk.
- Sterke inzet op communicatie.
Tips voor andere gemeenten
- Zet in op veel en enthousiasmerende communicatie.
- Betrek je partners van in het begin, laat hen nadenken over acties binnen hun eigen context.
- Vertrek eerst van concrete noden en inzichten uit de praktijk alvorens nieuwe thema’s aan te reiken.
Algemeen contact
Video's
Deel je eigen praktijk
Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.