Deelauto Zoekt Dorp

Status
Lopend
Startdatum
Einddatum
Budget
10.000 - 50.000 euro
3 deelauto's op een rond punt

Intercommunale SOLVA en Valckenier Share lanceerden in september 2022 met ‘Deelauto Zoekt Dorp’ een campagne die peilde naar de lokale interesse om met autodelen te starten. Inwoners, verenigingen, lokale ondernemers, organisaties in de buurt konden een gemotiveerde aanvraag indienen via de campagnewebsite. Vervolgens werd in drie dorpen een deelauto geplaatst gedurende 1 jaar.

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
SOLVA
Adres

Gentsesteenweg 1 B – 9520 Sint-Lievens-Houtem
9520 Sint-Lievens-Houtem
België

Financiering
Met eigen middelen

Wat is er gebeurd?

Er werden in de regio Zuid-Oost-Vlaanderen dankzij deze campagne 3 extra deelauto’s ingezet, op basis van de resultaten van de behoeftebevraging die de lokale interesse om met autodelen te starten in kaart heeft gebracht. In een vervolgtraject ondersteunt SOLVA de 3 geselecteerde lokale besturen met communicatie om autodelen in de buurt te promoten.

Waarom?

SOLVA beoogde om de behoefte aan een deelauto in kaart te brengen in haar 149 deelkernen in 21 steden en gemeenten. Na het succes van het project Autodelen Zuid-Oost-Vlaanderen, met 28 Valckenier Share deelauto’s gestationeerd in de kernen (aan het gemeentehuis of het station) in 15 steden en gemeenten, wil SOLVA met deze campagne het aanbod van deelmobiliteit uitbreiden naar de deelkernen.

Het beoogde resultaat

Inwoners uit de deelkernen in het werkingsgebied van SOLVA hebben hun stem laten horen. Zij hebben aangegeven waar ze in hun dorp een deelauto zouden willen en wat hun motivatie is om een deelauto te gebruiken. De resultaten van de campagne tonen aan dat de inwoners gewonnen zijn voor het uitbreiden van het deelsysteem, 81% zou een deelauto gebruiken als er een standplaats dicht bij huis is.

Wat waren de uitdagingen?

  • Op de geselecteerde locatie moet er ook laadinfrastructuur aanwezig zijn en een voorbehouden parkeerplaats voor een nieuwe standplaats. Dat leidt tot vertraging in het vervolgtraject.
  • Autodelen in landelijke gemeenten is en blijft een uitdaging. In landelijke gemeenten gaat het vaker om een 2de (deel)auto. De nabijheid van de standplaats is vaak de drempel.

De succesfactoren

  • 4 maanden lang intensieve en doorlopende communicatie over autodelen.
  • We hebben het draagvlak in ZOV verkend, we hebben bevestigd dat de roep voor deelmobiliteit in onze landelijke regio ook weerklinkt. 
  • Mensen zijn onderling gaan praten met elkaar en zijn gaan nadenken of deelauto iets is voor hen.
  • We hebben kansen gecreëerd. 
  • De campagne toont ons de weg voor de verdere uitbouw van deelmobiliteit.

Tips voor andere gemeenten

  • Doe dit niet alleen, zoek de bepleiters binnen jouw organisatie.
  • Lokale besturen zijn katalysatoren van deelmobiliteit; neem een voorbeeldfunctie
  • Interne betrokkenheid loont. Het aandeel van de inzendingen door personeel in de winnende gemeenten lag heel hoog. Meteen heeft de campagne ook gediend als interne communicatiecampagne, wat de betrokkenheid en het interne draagvlak verhoogt

Algemeen contact

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op