De Wisselaar: Ronse-Mechelen

Status
Afgelopen
Startdatum
Einddatum
Budget
Niet bekend

We zijn in Ronse de uitwisseling met Mechelen aangegaan met als doel: toewerken naar een organisatiemodel dat beter toelaat sterk sociaal werk te doen en een hefboom te zijn voor mensen in armoede. 

Algemene gegevens

Adres

Grote Markt 12
9600 Ronse
België

Financiering
Met eigen middelen

Wat is er gebeurd?

We zijn eerst met Mechelen op elk thema van elke ‘cel’ (bv werk, schulden...) over de praktische werking gaan uitwisselen. 

In de tweede helft van het jaar zijn we in Ronse gaan kijken: hoe krijgen we dat zelf omgezet in de praktijk? We zijn nog meer inspiratie gaan opdoen in Kortrijk en Gent. 

Iedereen heeft de kans gehad om mee naar Mechelen te gaan. We gingen steeds in groepjes – 27 maatschappelijk werkers in totaal zijn gaan uitwisselen. We deden ook het denkwerk met schepenen, diensthoofden – alle niveaus van de organisatie. 

Waarom?

Na de opeenvolgende crisissen, en de hoge armoedecijfers in de gemeente, wilden we ons organisatiemodel herbekijken. We hebben hard gewerkt aan een armoedebeleidsplan en per levensdomein is er een link met de sociale dienst. Signalen vanuit de armoedegroepen werden ook meegenomen bv. Over aantal maatschappelijk assistenten per cliënt. 

Het beoogde resultaat

Ontwerp van nieuwe visie en organisatiemodel. 

Basic plan van aanpak uitgewerkt samen met de verschillende diensthoofden. 

In 2024 gaan we in werkgroepen aan de slag met de feedback van medewerkers en streven we naar een stapsgewijze implementatie. 

Waar we willen landen: 

  • Duidelijke eerste lijn ( cfr ID team Mechelen) 
  • Tweede lijn: generalistische casemanagers 
  • Derde lijn: backoffice met kenniscel 

Wat waren de uitdagingen?

Een hervorming van organogram en structuur vraagt tijd en kan niet in 1 jaar gerealiseerd worden waardoor concrete resultaten er niet waren na 12 maanden. Maar de verandering is ingezet en krijgt nu verder vorm. 

De succesfactoren

De uitwisseling was een zeer goeie methodiek om tot de outcome te komen die we nu hebben. We kunnen nu met kennis en gedragenheid van de praktijk ons eigen verhaal verder schrijven. 

Het heeft ons geleerd na te denken over ons organogram, structuur, processen,… en vooral vanuit een visie te vertrekken waarbij de cliënt centraal staat. 

Tips voor andere gemeenten

Dat iedereen de kans had om betrokken te zijn, gaf de mogelijkheid om vrij ver te kunnen gaan in de denkoefening naar omvorming: administratie, diensthoofden, maatschappelijk werkers (alle cellen). 

Algemeen contact

  • Katrien
    Kiekens
    afdelingshoofd leven en welzijn Ronse

Video's

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op