De Ecowijzer als voorbeeld van lokaal mondiaal beleid

Je kan als consument in de Ecowijzer gericht op zoek gaan naar de verkooppunten van korte keten, biologische, eerlijke en duurzame producten. De Ecowijzer leidt je langs de ecolabels, somt de voordelen op en legt het accent van de voorgestelde producten bloot.
Inhoud van deze pagina
Algemene gegevens
Heuvelplein 23
2910 Essen
België
Wat is er gebeurd?
De gemeenten Brecht, Essen, Kalmthout, Kapellen, Stabroek en Wuustwezel hebben, als Faire Gemeenten, weer de handen in elkaar geslagen om deze keer een handige, digitale versie van de bekende Ecowijzer te geven.
Je kan als consument in deze gids gericht op zoek gaan naar de verkooppunten van korte keten, biologische, eerlijke en duurzame producten. De Ecowijzer leidt je langs de ecolabels, somt de voordelen op en legt het accent van de voorgestelde producten bloot. Op die manier willen de gemeenten je warm maken voor de enorme voordelen die deze producten bieden.
Waarom?
Als klant besef je ondertussen dat je aankopen, energieverbruik en levensomstandigheden een invloed hebben op het klimaat en de bevolking in het Zuiden. De producten in de winkel vertonen echter een waaier aan labels en logo’s, waardoor het moeilijk blijkt om door de bomen het bos te zien.
Vaak blijft de stap te groot om concrete veranderingen aan te brengen in je levensstijl. Met deze Ecowijzer proberen we daar verandering in te brengen. Waar vind je komkommer? En melk? En kaas en aardappelen en witloof en appelsap? Al die producten vind je bij de verkooppunten van de Ecowijzer
Het beoogde resultaat
Op de website kan je ondertussen 102 verkooppunten terugvinden. Deze worden zo goed mogelijk up to date gehouden. Via social media wordt reclame gemaakt voor de verschillende verkooppunten. Elk verkooppunt heeft een raamsticker met QR-code om de zichtbaarheid in het straatbeeld te vergroten
Wat waren de uitdagingen?
De Ecowijzer bekend krijgen bij een breder publiek. Het aantal bezoekers op de website en engagement op social media is gestagneerd. In het najaar van 2024 werd een winactie georganiseerd maar deze had geen groot succes. Hier wordt dus verder bekeken hoe we dit kunnen verbeteren.
Vaak ontbreekt de tijd om voldoende reclame te kunnen maken voor de Ecowijzer omwille van andere projecten.
De succesfactoren
De samenwerking tussen de verschillende gemeenten verloopt goed. Er wordt regelmatig overlegd. In 2024 stapte ook de gemeente Kapellen bij in het project. De deelnemende verkooppunten zijn enthousiast en voorzien ons van de nodige teksten en beeldmateriaal.
Tips voor andere gemeenten
Om bekendheid en een groot draagvlak te creëren heb je voldoende en goede communicatie nodig. Start dit op in samenwerking met de communicatiedienst zodat zij vanaf het begin mee affiniteit hebben voor het project en voldoende mee kunnen communiceren.
Algemeen contact
Deel je eigen praktijk
Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.