A'rea up - Samen kansrijk leren

Status
Lopend
Startdatum
Einddatum
Budget
Niet bekend
Kansrijk leren A'rea up Antwerpen

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
Lokaal bestuur Antwerpen
Adres

Francis Wellesplein 1
2018 Antwerpen
België

Financiering
Met Vlaamse subsidies

Wat is er gebeurd?

Dankzij een visieoefening met scholen en partners,, zijn we tot actielijnen gekomen die we verdiepen in werkgroepen, en piloteren in deelprojecten. Huidige deelprojecten omvatten; ondersteuningsaanbod voor secundaire scholen in kader van mindshift. 

Door middel van het uittesten van flexibele leerwegen het voltijdse engagement dat scholen opnemen kwalitatief invullen. Drempels in kaart brengen door in gesprek te gaan met jongeren die dreigen uit te vallen, hen begeleiden in hun zoektocht naar of aansluiting onderwijs of aansluiting arbeidsmarkt.

Waarom?

Er was een nood om jongeren gekwalificeerd te laten uitstromen na het wegvallen van de leervorm leren en werken in 2025. 

Project is gestart vanuit een onderzoek door HIVA dat ons een duidelijke profielschets geeft van de jongeren die dreigen uit te vallen.

Het beoogde resultaat

Voor elk schooljaar wordt een nieuwe actienota opgemaakt, met daarin per domein de preventieve, interveniërende en/of curatieve acties die de stad, scholen en partners samen uitvoeren om een positieve impact te hebben op de leerloopbaan van kinderen en jongeren in Antwerpen. Op het einde van het schooljaar wordt telkens een balans gemaakt.

Wat waren de uitdagingen?

'Uitdagingen' is een groot woord maar als je werkt in een project met verschillende stakeholders is het belangrijk om een goede visie en missie te hebben die gedragen is en waar je telkens op kan terugvallen. Focus houden en ook afbakenen, vandaar dat wij werken met 3 actielijnen. D.w.z. schrappen wat niet kan of haalbaar is en daar de verantwoordelijkheid in nemen en goed communiceren. 

De succesfactoren

  • De deelprojecten die zijn ontstaan uit het project, zo worden zaken tastbaar, hebben we try-outs en kunnen we impact meten.
    • Ondersteuningsaanbod voor secundaire scholen
    • Uittesten van flexibele leerwegen, kwalitatief invullen van het voltijds engagement. 
  • Een fijne samenwerking met verschillende partners, het netwerk dat je zo opbouwt is heel waardevol.

Tips voor andere gemeenten

Goed afbakenen van wat je gaat doen, een procesbegeleider kan daarbij helpen. Realistisch in je doelen (wat is haalbaar, in mankracht, budget, tijd,...) en waar mogelijk meten (weten). 

Algemeen contact

  • An
    Gobart
    Themaverantwoordelijken onderwijs arbeidsmarkt
  • Hakima
    El Meziane
    Themaverantwoordelijken onderwijs arbeidsmarkt

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op