
Inclusief werken op de eerste lijn

Met deze opleiding versterk je je vaardigheden om helder en inclusief te communiceren met alle burgers, ongeacht hun taalniveau of digitale vaardigheden. Je leert signalen van taal- en digitale kwetsbaarheid herkennen, er gepast op reageren en om de nodige ondersteuning te bieden. Zo zorg je ervoor dat meer mensen toegang krijgen tot de juiste hulp- en dienstverlening. Je vertrekt met concrete handvatten om je dagelijkse contacten toegankelijker, effectiever en mensgerichter te maken.
Deze vorming is praktisch, visueel en verrijkend. Je vertrekt met concrete tips én meer vertrouwen in je communicatie.
Voormiddag: Inclusieve communicatie op de eerste lijn
Werk je bijvoorbeeld, op de bevolkingsdienst, aan het onthaal, in de bib, in een lokaal dienstencentrum, in het woonloket of het OCMW? Dan krijg je dagelijks te maken met mensen die het Nederlands minder goed begrijpen. Tijdens deze interactieve voormiddag ontdek je hoe je helder en respectvol communiceert met iedereen, ongeacht hun taalniveau of culturele achtergrond.
We verkennen samen hoe je hiermee kan omgaan:
- Hoe beïnvloeden taalniveaus en laaggeletterdheid je boodschap?
- Hoe communiceer je begrijpelijk, ook als je cliënt beperkt Nederlands spreekt?
- Hoe speelt cultuur mee in communicatie en hoe je ga je daar bewust mee om?
- Hoe helpt kruispuntdenken je om mensen niet te herleiden tot één kenmerk?
- Welke tools en technieken kan je meteen gebruiken in je gesprekken?
Namiddag: Digitale inclusie op de eerste lijn
Als eerstelijnsmedewerker kom je geregeld in contact met burgers of bezoekers die minder digitaal vaardig zijn. Ze hebben het moeilijk om hun dienstverlening online te regelen, ze stellen je vragen over toepassingen of misschien zie je dat ze rechten mislopen.
Samen bekijken we hoe je hier mee kan omgaan:
- Wat is digitale kwetsbaarheid en hoe herken je het?
- Wat zijn de voorwaarden van digitale inclusie?
- Wat kan jij doen om digitale uitsluiting te verminderen?
- Hoe benut je het contactmoment om mensen digitaal sterker te maken?
- Zelf hulp bieden of doorverwijzen?
- Hoe bied je mensen op een versterkende manier ondersteuning?
- Wanneer en hoe verwijs je door?
Begeleiding
Voormiddag: Lisa Van Elsen, Medewerker advies en ondersteuning en Trajectbegeleider Voortraject Hoger Onderwijs (Amal vzw).
Namiddag: Joke Van Dyck, stafmedewerker digitale inclusie (VVSG)
Doelgroep
Voor eerstelijnsmedewerkers van lokale besturen die rechtstreeks in contact staan met burgers: bibliotheekmedewerkers, baliemedewerkers, woonbegeleiders, consulent welzijn, maatschappelijk werkers...
Waar en wanneer
Donderdag 6 november 2025 van 9u30 tot 16u30, onthaal vanaf 9u.
Het Achterhuis(opent nieuw venster), Diksmuidestraat 41, 9000 Gent
Dinsdag 2 december 2025 van 9.30u tot 16.30u, onthaal vanaf 9u
Huis Madou(opent nieuw venster), Bischoffsheimlaan 1-8, 1000 Brussel
Prijs
€230 - deze vorming is exclusief voor VVSG-leden. Inclusief documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes
Annuleren
Kosteloos annuleren is mogelijk tot 5 werkdagen voor de aanvangsdatum van de opleiding.
Daarna rekenen we de volledige deelnameprijs aan, tenzij je een geldig ziekteattest kan voorleggen.
Ben je onverwacht verhinderd of is het te laat om te annuleren? Laat je vervangen door een collega door een e-mail te sturen naar academie@vvsg.be.