De Europese Raad beslist om ETS2 – het nieuwe emissiehandelssysteem voor gebouwen en wegtransport – een jaar later te laten starten. Tegelijk legt Europa een stevig tussendoel vast: tegen 2040 moet de netto uitstoot met 90% dalen. Beide beslissingen geven lokale besturen meer duidelijkheid over het beleid voor de komende jaren.
EU verschuift invoering ETS2 naar 2028
De Europese Raad heeft recent een akkoord bereikt over de update van de Europese klimaatwet. De invoering van het nieuwe emissiehandelssysteem voor gebouwen en wegtransport (ETS2) verschuift van 2027 naar 2028. Dat geeft lidstaten en lokale besturen extra tijd om zich voor te bereiden op de impact van dit systeem. De koolstofprijs op fossiele brandstoffen voor verwarming en transport zal daardoor één jaar later doorwerken in de energiefacturen van huishoudens en kleine ondernemingen, waardoor de overgang geleidelijker verloopt.
Vooruitzicht sociaal klimaatfonds
Het Sociaal Klimaatfonds zal vanaf 2026 sowieso beschikbaar zijn, los van de timing van ETS2. De eerste jaren krijgt het fonds middelen uit het bestaande emissiehandelssysteem voor industrie en energie (ETS1). Het fonds loopt dus geen vertraging op. Lidstaten moeten wel eerst een sociaal klimaatplan indienen om middelen te ontvangen. Voor België is dat plan nog niet ingediend, maar de verdeling van de middelen ligt al vast:
Parallel aan het uitstel werd ook een nieuw bindend Europees klimaatdoel afgesproken: een reductie van 90% van de netto broeikasgasuitstoot tegen 2040. Dit tussendoel vormt een belangrijke richtsnoer voor het beleid na 2030 en het pad richting klimaatneutraliteit in 2050.
VVSG volgt de onderhandelingen
De komende maanden onderhandelen de Raad en het Europees Parlement over de definitieve tekst. De VVSG volgt dit proces van nabij op en blijft de stem van lokale besturen versterken. We blijven aandacht vragen voor een sociaal rechtvaardige klimaattransitie, met voldoende ruimte en middelen voor gemeenten en steden om hun rol op te nemen.