Vanaf 1 november 2025 kunnen mensen met een beperkt inkomen opnieuw rekenen op een minimale levering van aardgas of elektriciteit via exclusief nachttarief. De maatregel geldt voor wie een digitale meter heeft en moeilijk zijn of haar woning kan verwarmen.
Wie komt in aanmerking?
De tussenkomst is bedoeld voor mensen die onvoldoende middelen hebben om hun woning te verwarmen met aardgas of elektriciteit via exclusief nachttarief. Dit geldt enkel voor wie een digitale meter met prepaidfunctie heeft.
Hoe verloopt de steunaanvraag?
De klant vraagt de steun aan voor opladingen tussen 1 november 2025 en 31 maart 2026.
Sommige OCMW's schrijven proactief hun klanten aan op basis van een lijst van prepaidklanten via hun LAC-werking. Anderen vragen dat de klanten zelf naar het OCMW komen voor een aanvraag.
Keurt het OCMW goed, dan wordt om de 14 dagen een bedrag opgeladen op de prepaidmeter.
De hoogte van het bedrag hangt af van het type woning en van het statuut van de persoon (beschermde afnemer of niet).
De steun dekt ongeveer 60% van het gemiddelde verbruik, goed voor minimaal comfort tijdens de winter.
OCMW’s kunnen 70% van het opgeladen bedrag terugvorderen bij de netbeheerder Fluvius.
Iedereen heeft het recht op een menswaardig bestaan, zoals een degelijke woonst, energie en water. Het zijn onze sociale grondrechten. De OCMW's en hun energieteams of energiecellen werken elke dag hard om mensen deze rechten te verzekeren.