
Inspiratiedag digitale inclusie 2025

Inhoud van deze pagina
Verdiepende sessies blok 1
- Verdiepende sessies blok 1-
1.1 Versterken van digitale vaardigheden op het werk
Hoe ga je aan de slag met het versterken van digitale vaardigheden op de werkvloer? In deze sessie ontdek je hoe bedrijven, lokale besturen en zorginstellingen hier mee aan de slag gingen. Je krijgt praktische tips, kant-en-klaar materiaal om mee aan de slag te gaan en waardevolle inzichten uit de verschillende sectoren.
Op het einde van deze sessie:
- Krijg je concrete tips en leerlessen uit de verschillende sectoren.
- Wordt je wegwijs gemaakt in materiaal waar je direct mee aan de slag kan.
- Krijg je inspiratie uit diverse sectoren.
Karen Vos
Projectleider digitale inclusie, District 09
Sara van Damme
Projectleider digitale transformatie, North Sea Port
Sandra Vanneste
Freelancer digitale inclusie
- Verdiepende sessies blok 1-
1.2 Digitale oefenkansen bij specifieke doelgroepen
Hoe kan je mensen sterker maken in hun digitale zelfredzaamheid? Tijdens deze workshop ontdek je hoe eerstelijnsmedewerkers inburgeraars kunnen ondersteunen met kleine prikkels en oefenkansen, hoe je personen in detentie kan motiveren om digitaal mee te zijn, en welke kansen er liggen voor hulpverleners zelf.
We geven jullie concrete methoden, inspirerende voorbeelden en bruikbare handvatten om digitale vaardigheden te versterken in verschillende contexten.
Emmy Vandenbussche
Medewerker Mediacoach en vorming, Mediawijs
Aurélie Van der Leene
Mediawijs
- Verdiepende sessies blok 1-
1.3 Van een hulpvraag naar een leervraag
In deze vorming leer je hoe je hulpvragen van bezoekers van een digipunt kan omzetten in leervragen die de basis vormen voor een sterker en relevanter lesaanbod. We oefenen samen hoe je achter de echte leerbehoefte komt en hoe je terugkerende vragen kan bundelen tot praktische workshops. Daarnaast bekijken we hoe vrijwilligers een sleutelrol kunnen spelen als doorgeefluik én als lesgever. Zo bouw je stap voor stap aan een aanbod dat écht vertrekt vanuit de noden van de bezoekers.
Op het einde van deze sessie:
- heb je inzicht in hoe je een leervraag bij bezoekers kan detecteren.
- weet je hoe je leervragen kan omzetten in een lesaanbod.
- heb je inzicht wat de rol van je vrijwilligers hierin is en hoe je hen hierin kan betrekken zodat je lesaanbod breder kan worden uitgerold.
Nikita De Braeckell
Vrijwilligerscoördinator Digidak, Blenders
- Verdiepende sessies blok 1-
1.4 Hoe krijg je mensen met een beperking digitaal mee?
In deze sessie laten we enkele organisaties vertellen hoe zij aan digitale inclusie werken met mensen met een beperking. Hoe betrek je hen in de digitale wereld? Hoe geef je hen een stem? We geven concrete tips mee hoe jij aan digitale inclusie kan werken met de doelgroep.
Op het einde van deze sessie:
- weet je hoe je inclusief kan werken aan digitale inclusie.
- krijg je goede praktijken rond digitale inclusie voor mensen met een beperking.
- kan je aan de slag met tips om zelf aan de slag te gaan met de doelgroep.
Jeroen Herman
Mediawijs
- Verdiepende sessies blok 1-
1.5 Inclusieve en mensgerichte dienstverlening in Knokke-Heist en Maldegem
In deze sessie ontdek je twee concrete praktijken over hoe je als lokaal bestuur met elk thema aan de slag kan gaan op een e-inclusieve manier. Knokke-Heist ging aan de slag met e-inclusie bij de aanpak van hun participatietrajecten en Maldegem ging aan de slag met het e-inclusie actieplan.
Eva Faes
Service en social designer, Knight Moves
Karens Mouws
Training en service designer, Knight moves
- Verdiepende sessies blok 1-
1.6 Hoe werk je aan digitale inclusie in (kleine) dorpskernen?
In deze sessie komen enkele medewerkers, actief in kleine dorpen, toelichten hoe zij aan de slag gaan om daar de burger te bereiken. Op de planning: good practices en veel ruimte voor uitwisseling.
- Verdiepende sessies blok 1-
1.7 Zien is niet altijd geloven! Over de rol van beelden in tijden van desinformatie
Beelden zeggen soms meer dan duizend woorden, maar vertellen ze ook altijd de waarheid? In deze interactieve sessie duiken we in de wereld van visuele desinformatie. We onderzoeken hoe foto's en video's kunnen worden ingezet om een boodschap kracht bij te zetten, of om doelbewust te misleiden.
Je ook maakt kennis met het VISAVIS-platform, een praktische tool waarmee je snel kan nagaan of een afbeelding AI-gegenereerd is of een video uit z’n context werd gehaald. Maar we gaan verder dan de tools alleen: we delen ook waardevolle inzichten uit onze eigen ervaring met ouderen. Hun ervaringen maken concreet welke valkuilen er zijn, maar leren ons ook hoe je hen weerbaarder kan maken tegen visuele desinformatie.
Op het einde van deze sessie:
- heb je inzicht in hoe beelden kunnen overtuigen of misleiden en kan je visuele desinformatie herkennen.
- weet je hoe het VISAVIS-platform werkt en leer je hoe je snel foto’s en video’s checkt.
- krijg je waardevolle lessen uit de praktijk.
Louis Demeulenaere
Projectmedewerker nieuws en informatie, Mediawijs
Lunchsessies
- Lunchsessies-
Inspiratiemarkt
Met een broodje in de hand kan je een 15-tal interactieve stands ontdekken van organisaties en diensten die rond digitale inclusie werken.
- Lunchsessies-
Kennisknabbels
Schuif mee aan tafel en geniet niet enkel van een heerlijk broodje, maar smul ook van interessante praktijktips en verrijkende contacten met experts en gelijkgestemde deelnemers. Op het menu staan keuzethema's waar je à la minute uit kan kiezen, zoals: hoe ga je aan de slag met AI binnen je organisatie; hoe blijf je vrijwillige digihelpers motiveren en ondersteunen; en welke toekomst gaan we als digitale inclusie medewerker tegemoet? Er worden succesverhalen gedeeld, maar ook uit het leven gegrepen uitdagingen.
- Lunchsessies-
Lunch
In de polyvalente ruimte of koffiebar kan je een broodje eten en netwerken met andere deelnemers.
Verdiepende sessies blok 2
- Verdiepende sessies blok 2-
2.1 Een wetenschappelijke blik op de uitdaging van digitale inclusie in zorg en welzijn
In deze sessie gaan enkele onderzoekers in gesprek over de uitdagingen van digitale inclusie in zorg en welzijn. De onderzoekers vergelijken deze met trends en aanpakken in het buitenland.
- Verdiepende sessies blok 2-
2.2 Het Vlaamse beleid over digitale inclusie
In het najaar van 2025 keurt de Vlaamse regering een reeks nieuwe beleids- en actieplannen goed. Onder andere het Horizontaal Gelijkekansenbeleidsplan, de Digitale Strategie en het Actieplan Mediawijsheid. Ontdek tijdens deze sessie hoe digitale inclusie een plek krijgt in deze plannen die het beleid in Vlaanderen zal bepalen voor de komende jaren.
Olivia Demonie
Agentschap Binnenlands Bestuur
- Verdiepende sessies blok 2-
2.3 Digicheck: een meetinstrument voor digitale vaardigheden
In deze workshop maak je kennis met DigiCheck, een laagdrempelig meetinstrument om digitale basisvaardigheden in kaart te brengen. Het werd ontwikkeld door Mediawijs en Digitaal Vlaanderen om lokale besturen te ondersteunen in hun werking rond digitale inclusie. DigiCheck helpt om de digitale competenties van medewerkers in te schatten en vormt zo een vertrekpunt voor gerichte acties.
Op het einde van deze sessie:
- zal je kennis gemaakt hebben met het meetinstrument Digicheck.
- zal je overweg kunnen met de back-end van Digicheck.
- zal je een overzicht hebben van hoe Digicheck kan bijdragen aan hun organisatie.
Elise De Beys
Projectmedewerker digitale inclusie, Mediawijs
- Verdiepende sessies blok 2-
2.4 E-inclusie als sociale hefboom
In deze workshop gaan we dieper in op hoe digitale ondersteuning meer kan zijn dan enkel dat. Hoe kan digitale ondersteuning een hefboom zijn om mensen in maatschappelijk kwetsbare positie ook op andere vlakken stappen vooruit te laten zetten? Hoe kan e-inclusie dus een sociale hefboom zijn?
We gaan in op het bereiken van kwetsbare groepen, op de opbouw en werking van een digipunt en hoe dat bepaalt wie er gebruik van kan maken.
We staan ook stil bij het uitbouwen van een digipunt als leerhub waarin kwetsbare digigebruikers als expert gezien worden om digitale uitsluiting te verkleinen. Laat je inspireren om jouw digipunt nog meer verschil te laten maken!
Op het einde van deze sessie:
- zie ik e-inclusie als een hefboom.
- ben ik gewapend met tips over hoe ik mijn digipunt zo laagdrempelig mogelijk kan maken.
- deed ik nieuwe inzichten op rond het werken met (kwetsbare) digivrijwilligers.
Esther Witvrouw
Opbouwwerker, SAAMO Gent
Dagmar De Potter
Beleidsmedewerker, SAAMO Gent
- Verdiepende sessies blok 2-
2.5 Digitale basisvaardigheden versterken en ondersteunen: hoe digihelpers het verschil maken op de werkvloer
In deze sessie maak je kennis met de opleiding: Digihelper op de Werkvloer. Deze opleiding is gericht naar medewerkers binnen zorg en welzijn. We maken kennis met de deelnemers die de opleiding afgerond hebben, we vragen hen naar hun ervaringen, hoe ze aan de slag gaan binnen hun eigen organisatie en hiermee hun collega’s ondersteunen. Daarenboven maken we kennis met Suzanne. Suzanne leidt in Nederland digicoaches op sinds vele jaren met haar bedrijf Buro Strakz. Ze neemt ons mee in de uitdagingen die ze ervaren in Nederland en reflecteert over het traject dat we uitrollen in Vlaanderen.
Op het einde van deze sessie:
- heb je kennis gemaakt met de vorming digihelper op de werkvloer.
- ben je geïnspireerd door de digihelpers op de werkvloer die hun eerste stappen nemen om de digitale basisvaardigheden te versterken en te ondersteunen binnen zorg en welzijnsorganisaties.
- weet je welke uitdagingen er zijn om in de toekomst medewerkers binnen zorg en welzijn digitaal te versterken en te ondersteunen.
Suzanne Verheijden
Buro Strakz (Nederland)
- Verdiepende sessies blok 2-
2.6 Online veiligheid voor digistarters
In deze vorming staan we stil bij de drempels die digistarters ervaren en hoe we hen kunnen versterken in online valkuilen. Verwacht je aan een interactieve sessie waar we onder meer verschillende fraudemogelijkheden van dichterbij bekijken, constructieve interacties bewerkstelligen, samen in gesprek gaan over good practices en enkele tips en tricks om de valkuilen aan te pakken.
Op het einde van deze sessie:
- kunnen de deelnemers zich beter inleven in de mogelijke verschillende situaties van de hulpvrager.
- hebben de deelnemers een beter zicht op de manieren waarop fraude zich voordoen en hoe ze erop kunnen inspelen met hun doelgroep.
- hebben de deelnemers een rugzak met handvaten, good practices en tips en tricks om toe te passen in hun praktijk.
Sarah Grueso
Educatief medewerker, LINC vzw
- Verdiepende sessies blok 2-
2.7 Aan de slag met mediaopvoeding
Hoe lang mogen kinderen naar een scherm kijken? Hoe kies je geschikte inhoud? Vanaf wanneer zijn ze klaar voor een eerste smartphone of socialmedia-account? En wat als er een online probleem is? Het zijn vragen die je misschien regelmatig krijgt van ouders, of waar je misschien zelf mee worstelt in jouw werking. In deze sessie geven we je een nuttige basis mee over mediaopvoeding, staan we stil bij antwoorden op enkele veelgestelde vragen, geven we enkele voorbeelden van goede praktijken over hoe je binnen je lokaal bestuur of organisatie kan werken aan mediaopvoeding, en geven we je concrete tips en tools mee om aan de slag te gaan.
Op het einde van deze sessie:
- ken je de basics over mediaopvoeding.
- leerde je enkele goede praktijken kennen om aan mediaopvoeding te werken.
- ken je concrete tips en tools om zelf aan de slag te gaan met mediaopvoeding.
Karen Linten
Coördinatie online kansen en risico’s, MediaNest, Mediawijs
Verdiepende sessies blok 3
- Verdiepende sessies blok 3-
3.1 De gevolgen van digitale uitsluiting en digitale inclusie op mensenrechten en democratie
Tijdens deze sessie verkennen we de link tussen digitale uitsluiting en digitale inclusie, en mensenrechten en democratie.
Alenka Le Compte
Medewerker digitale inclusie, Mediawijs
Steven Van de Walle
Onderzoeksprofessor publiek management, KULeuven
Dennis Vanden Auweele
Onderzoeker en adviseur, Vlaams Mensenrechteninstituut
- Verdiepende sessies blok 3-
3.2 Ervaringen met het opmaken van beleid in Zorg- & Welzijnsorganisaties
Een beleid opmaken rond digitale inclusie en mediawijsheid in een zorg- en welzijnsorganisatie doe je niet van vandaag op morgen. In deze sessie worden ervaringen gedeeld in hoe je een beleid vormgeeft en dit op een duurzame manier implementeert in je organisatie. Raak geïnspireerd door de verhalen en zet jouw eerste stappen in het maken van een beleid rond digitale inclusie en mediawijsheid.
Op het einde van deze sessie:
- weet je hoe je een beleid rond digitale inclusie en mediawijsheid inhoudelijk vormgeeft.
- weet je hoe je een beleid duurzaam kan implementeren.
- ben je geïnspireerd door de getuigenissen van zorg- en welzijnsorganisaties die reeds stappen genomen hebben in het opmaken van hun beleid rond digitale inclusie en mediawijsheid.
- Verdiepende sessies blok 3-
3.3 Laat je online content werken voor iedereen
In deze sessie leer je webcontent maken die iedereen kan gebruiken, zonder technische voorkennis. We werken met duidelijke basisregels: titels die sturen, heldere structuur, sterke link- en knopteksten, zinvolle alt-teksten en aandacht voor beeld en video. Je oefent met een eenvoudige 10-puntencheck op een voorbeeldpagina of eigen pagina. Je past meteen drie verbeteringen toe die je nadien vlot kan herhalen op andere pagina’s. We werken in begrijpelijke taal en met herkenbare voorbeelden uit overheidswebsites.
Op het einde van deze sessie:
- kan je titels, intro’s en tussenkoppen schrijven die de taak en volgende stap meteen duidelijk maken.
- kies je link- en knopteksten die aanzetten tot actie (geen “meer info”), en weet je wanneer en hoe je alt-tekst toevoegt.
- gebruik je een 10-puntencheck om snel drempels te vinden én minstens drie gerichte verbeteringen door te voeren op een pagina.
Sigrid Mertens
Projectmedewerker digitale toegankelijkheid, Inter, Vlaams expertisecentrum toegankelijkheid
- Verdiepende sessies blok 3-
3.4 DigComp 2.2: een gedeeld begrip van digitale competenties en vaardigheidsniveaus
In deze workshop nemen we je mee op verkenning in het DigComp 2.2 Framework, het framework van de Europese Commissie als basis voor onze tools. Waar komt het vandaan, hoe is het opgebouwd en welke mogelijkheden biedt het? Daarna nemen we onze eigen tool voor het opmaken van digitale competentieprofielen erbij. We laten zien hoe wij DigComp 2.2 toepassen om de verwachtingen rond digitale competenties naar medewerkers toe helder te maken. Alle deelnemers kunnen tijdens de sessie gebruik maken van de tool en - terwijl we er stap voor stap door gaan - één profiel opmaken, dat ze in PDF-vorm mee kunnen nemen.
Op het einde van deze sessie:
- heb je een duidelijk beeld van het DigComp 2.2 Framework.
- heb je ervaren hoe DigComp 2.2 een heel concrete toepassing kan krijgen.
- heb je één competentieprofiel aangemaakt dat geënt is op DigComp 2.2.
Andries Vervaecke
Educatief projectmedewerker, Digidak Pro
- Verdiepende sessies blok 3-
3.5 Digihulp door eerstelijnsmedewerkers
Negen op tien medewerkers in contactfuncties bij lokale besturen krijgen vragen over digitale toepassingen en diensten. Hoe gaan ze daar mee om? Geven ze zelf hulp? Welke vaardigheden hebben ze daarvoor nodig? Hoe gaan ze om met digitaal kwetsbare burgers?
Aan de hand van enkele lokale praktijken gaan we in deze sessie op zoek naar de do’s en don'ts van digihulp door eerstelijnsmedewerkers.
Op het einde van deze sessie:
- ken je enkele praktijken van hoe verschillende besturen omgaan met digitale vragen aan het loket.
- ken je de succesfactoren en valkuilen van digihulp door eerstelijnsmedewerkers.
- kan je zelf aan de slag om een kader uit te tekenen voor jouw dienst of bestuur.
Joke Van Dyck
Stafmedewerker digitale inclusie, VVSG
Karen Viaene
Coördinator Digibank Westkust, WVI
Jill Harri
Projectmedewerker Digibanken, Brugge
Yoshi Vervaet
Innovator, Deerlijk
- Verdiepende sessies blok 3-
3.6 Online veiligheid en desinformatie bij anderstalige laaggeletterde Digistarters
Desinformatie vormt een bedreiging voor onze samenleving: het tast ons vertrouwen in nieuws, politiek en democratische processen aan, het vergroot polarisatie over gevoelige thema’s en het brengt zelfs onze persoonlijke gegevens in gevaar.
In deze workshop focussen we op dat laatste: hoe kunnen we ons beschermen tegen phishing, vriendschapsfraude en andere vormen van online oplichting? Sommige groepen zijn extra kwetsbaar, bijvoorbeeld mensen die minder digitaal vaardig zijn, moeite hebben met lezen of schrijven, of nog niet voldoende Nederlands begrijpen.
Binnen het Europese project BENEDMO werken Mediawijs en VRT samen aan toegankelijke tools die online veiligheid versterken bij kwetsbare groepen. Tijdens deze sessie delen we inzichten uit het project en tonen we enkele prototypes van deze nieuwe materialen.
Op het einde van deze sessie:
- begrijp je waarom bepaalde groepen extra kwetsbaar zijn (en hoe je hen kan ondersteunen in hun online veiligheid).
- heb je kennisgemaakt met prototypes van tools en methodieken die ontwikkeld zijn binnen het Europese project Benedmo.
- heb je enkele praktische ideeën om de doelgroep in eerstelijnsgesprekken te ondersteunen.
Zara Mommerency
Medewerker nieuws- en informatiegeletterdheid, Mediawijs
Emmy Vandenbussche
Medewerker Mediacoach en vorming, Mediawijs