Brugfiguren in Zottegem versterken samenwerking tussen ouders, scholen en diensten

Status
Lopend
Startdatum
Budget
Niet bekend
Groepsfoto Brugfiguren VZW Pin

In Zottegem werken brugfiguren actief aan het versterken van de band tussen gezinnen met een migratieachtergrond, scholen en lokale diensten. Deze praktijk toont hoe de inzet van toeleiders, in samenwerking met PIN vzw, leidt tot meer participatie, vertrouwen en afstemming op maat van diverse gezinnen.

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
Zottegem
Adres

Gustaaf Schockaertstraat 7
9620 Zottegem
België

Financiering
Met eigen middelen

Wat is er gebeurd?

Stad Zottegem werkt samen met PIN vzw om via brugfiguren (toeleiders) gezinnen met een migratieachtergrond sterker te betrekken bij het schoolleven en de lokale dienstverlening. PIN vzw, met expertise in etnisch-culturele diversiteit en integratie, stelt vier toeleiders tewerk met verschillende profielen: van starter tot projectverantwoordelijke, allen met ervaringsdeskundigheid in migratie en sociale sector.

Twee brugfiguren worden gekoppeld aan scholen, waar ze nieuwe ouders onthalen, hen begeleiden bij administratie of afspraken, en inzetten op hun zelfstandigheid. 

De keuze van scholen gebeurt op basis van OKI-indicatoren. Per schooljaar zijn er twee stuurgroepvergaderingen voorzien om af te stemmen.

Waarom?

De brugfiguren zorgen voor warme overdrachten, heldere communicatie en vertrouwen tussen ouders en school. Ze signaleren ook drempels vanuit gezinnen naar het lokaal bestuur, zoals de begrijpelijkheid van brochures of het gebruik van digitale afspraken. Zo ontstaat een wisselwerking waarbij beleid en communicatie worden afgestemd op noden van diverse doelgroepen.

Wat waren de uitdagingen?

  • De brugfiguren zijn slechts aan enkele scholen gekoppeld. De vraag rijst hoe de andere scholen bereikt kunnen worden.
  • Het duurzaam verankeren van het project vraagt continue afstemming en samenwerking tussen partners.

De succesfactoren

  • De brugfiguren zijn ingebed in het lokale netwerk en gekend bij ouders.
  • Ze zetten sterk in op zelfredzaamheid in plaats van louter praktische ondersteuning.
  • Door hun achtergrond fungeren ze als vertrouwenspersoon én als partner in het inclusiebeleid.

Tips voor andere gemeenten

  • Werk met een stuurgroep om alle betrokken actoren op regelmatige basis samen te brengen.
  • Selecteer brugfiguren met complementaire profielen en sterke voeling met de doelgroep.
  • Zorg voor structurele momenten van terugkoppeling tussen brugfiguren en het lokaal beleid om signalen te benutten.

Algemeen contact

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op