De VVSG kennisdatabank

Onze kennispagina's zijn geschreven door VVSG-experts en bieden actuele en betrouwbare informatie over diverse onderwerpen.

Verfijn resultaten

Pagina's 21

Gekozen filters Thema:Mobiliteit Wis alle filters

Resultaten

  • In de kijker

    handyPark: digitaal parkeerrecht voor personen met een handicap

    handyPark gaat op 5 mei 2025 nationaal van start. Dit digitale parkeerrecht voor personen met een handicap maakt parkeren eenvoudiger en versterkt de handhaving in steden en gemeenten. Kaarthouders kunnen hun gratis parkeerrecht koppelen aan het kenteken van de wagen die ze op dat moment gebruiken, en lokale besturen controleren parkeerrechten sneller en efficiënter. Ontdek wat dit betekent voor je gemeente en hoe je kan aansluiten.

    Mobiliteit
    Publicatiedatum
  • Taxiregelgeving

    Lokale besturen voeren de taxiregelgeving uit. Ze kennen vergunningen en bestuurderspassen toe, stellen reglementen op voor taxistandplaatsen en innen de retributies.

    Op deze pagina vind je alles over deze taxiregelgeving, de Centaurus2020- en de Chiron-databank en modellen voor onder andere een gemeentelijk machtigingsreglement en erewoordverklaringen.

    Mobiliteit
    Publicatiedatum
  • Nutsleidingen verleggen: wat met de kosten?

    Bij wegenwerken of andere projecten in de gemeente is het soms nodig om nutsleidingen te verleggen. Maar wie betaalt de verleggingskosten? En welke regels gelden als je daarover afspraken maakt met nutsmaatschappijen?

    Mobiliteit
    Publicatiedatum
  • Trage wegen en gemeentewegen

    Het gemeentewegendecreet, dat vanaf 1 september 2019 van kracht is, geldt voor alle gemeentewegen, ongeacht of het gaat om buurtwegen, trage wegen of gewone wegen. De buurtwegenwet van 1841 behoort dus tot de geschiedenis. We maken je wegwijs in de belangrijkste principes, de integratie met andere procedures, het wegenregister en de handhaving.

    Openbare werken en wegenbeheer
    Mobiliteit
    Publicatiedatum
  • Circulaire mobiliteit

    Autodelen en fietsdelen winnen de laatste jaren sterk aan populariteit. Het is een inspirerend voorbeeld van hoe circulaire principes hun weg vinden in het mobiliteitsbeleid. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden om je mobiliteitsbeleid klaar te stomen voor de toekomst. Ontdek ze op deze pagina en laat je inspireren om je mobiliteit duurzamer en slimmer te maken.

    Circulaire economie
    Mobiliteit
    Publicatiedatum
  • Mobiliteitsdata

    Mobiliteitsdata zijn belangrijk voor een lokaal mobiliteitsbeleid. Parkeertoepassingen, circulatieplannen en Mobility-as-a-Service-toepassingen (MaaS) spelen een steeds grotere rol. Op deze pagina helpen we je op weg met data- en digitaliseringstoepassingen in het lokale mobiliteitsbeleid.

    Mobiliteit
    Publicatiedatum
  • Parkeerheffingen

    De heffing op de gedepenaliseerde parkeerovertredingen kan een retributie, een belasting of een GAS-boete zijn. Bij foutparkeren kan je een strafrechtelijke boete of GAS-boete krijgen.

    Mobiliteit
    Publicatiedatum
  • Halte-infrastructuur

    Behalve de haltepaal, het haltebord en de uitgehangen informatie, zoals de dienstregeling en het netplan, is de halte-infrastructuur en het onderhoud ervan een taak van de gemeente. Onder die halte-infrastructuur valt het schuilhuisje inclusief zitbank, de vuilnisbak en het fietsenrek (Foto © De lijn).

    Mobiliteit
    Publicatiedatum
  • Doorstroming

    De doorstroming bepaalt hoe vlot het verkeer of een specifieke vervoermodus zich kan verplaatsen over een infrastructuur. Dat hangt onder andere af van de verkeersintensiteit, de inrichting van de weg en het aantal conflicten met andere verkeersstromen. Doorstroming verbeteren is een belangrijke sleutel om je lokale mobiliteitsproblemen op te lossen.

    Mobiliteit
    Publicatiedatum
  • Wie stelt parkeerovertredingen vast?

    Wie de parkeerovertredingen vaststelt is afhankelijk van het soort heffing of overtreding. Hier gaan we in op de bevoegdheden van gemeentelijke ambtenaren, gemeenschapswacht-vaststellers, parkeerwachters van gemeentelijke autonome parkeerbedrijven, parkeerwachters van de private concessiehouder of operationeel politiepersoneel.

    Mobiliteit
    Gemeentelijke administratieve sancties (GAS)
    Lokale politiezones
    Publicatiedatum