Energiewijk Krottegem

Status
Lopend
Startdatum
Einddatum
Budget
50.000 - 250.000 euro
foto van affiche 'Energiewijk Krottegem'

Om te werken rond wijkrenovatie bekeek Roeselare verschillende data over het woningpatrimonium. Naast ruimtelijke kansen, was inclusie beleidsmatig ook een belangrijke voorwaarde. Daarom werd de wijk Krottegem, een wat armere wijk aan de achterkant van het station, geselecteerd om te werken rond wijkrenovatie. Er werd gratis renovatieadvies verleend, gebaseerd op een thermografische foto. 

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
Roeselare
Adres

Bruanestraat
8800 Roeselare
België

Financiering
Met eigen middelen
Met provinciale subsidies
Met Europese subsidies

Wat is er gebeurd?

Er wordt een verslag en renovatieplan opgemaakt voor de geïnteresseerden. Indien gewenst is er begeleiding bij aanbesteden – opvolgen – aanvraagpremies. Er waren verschillende doelgroepgerichte communicatiecampagnes, in samenwerking met diverse renovatie-actoren en sociale partners in de wijk. Doelgroepen waren: mensen in armoede, eigenaars-verhuurders, 55+’ers en nieuwe eigenaars. 

Waarom?

Renovatie is 1 van de 4 belangrijke thema’s in het Klimaatplan, naast duurzame warmte, zon en adaptatie. De noodzaak tot renovatie is groot, zo moeten tegen 2050 zo’n 19400 huizen naar een EPC A gebracht worden en 16500 naar B of C. Cruciaal in onze aanpak is het persoonlijk benaderen van mensen, samenwerken met andere actoren, gebruiken van beschikbare data en koppeling aan andere uitdagingen.

Het beoogde resultaat

Vanuit verschillende wervingsinitiatieven waren er 400 inschrijvingen. Momenteel (het project is nog lopende) werden 350 thermofoto’s besproken, 150 renovatie-adviezen gegeven en lopen er zo’n 4 renovatietrajecten.

Wat waren de uitdagingen?

  • Bereiken van kwetsbare mensen: hiervoor werd prefinanciering van MijnVerbouwpremie voorzien voor kwetsbare eigenaars en extra financiële steun voor eigenaar-verhuurders
  • Vinden van voldoende capaciteit (renovatiebegeleiding/aannemers)
  • Mensen op langere termijn laten denken en richting totaalrenovatie gaan
  • Hoe mensen laten overstappen op hernieuwbaar als hier nog geen verplichting/uitfasering gas is?

De succesfactoren

  • Volledige opvolging van begin tot eind door 1 aanspreekpunt, die een individueel dossier dan ook door en door kent
  • Creëren van vertrouwen / trachten een voet binnen te krijgen vb. via sleutelfiguren of bespreken van thermofoto’s
  • Algemene communicatie via affiches of flyers werkt amper; bewonersbrief met beeld van thermofoto heeft wel veel mensen getriggerd zich in te schrijven (10% vd huishoudens)

Tips voor andere gemeenten

  • opmaak van persona’s zorgt dat je doelpubliek leert kennen en product/communicatie op hen kan afstemmen
  • hanteren van een customer journey zorgt voor inzicht in (mentale) proces dat iemand doormaakt bij renovatie, zo kan je op de juiste momenten de juiste tools ter beschikking stellen om mensen te helpen
  • zoek sleutelfiguren en early adopters, ga met hen aan de slag en laat hen communiceren/getuigen

Algemeen contact

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op