Sociaal tarief kinderopvang automatisch via recht op verhoogde tegemoetkoming

Status
Lopend
Startdatum
Budget
0 - 5.000 euro

Automatisering van sociaal tarief op basis van het recht op de verhoogde tegemoetkoming (VT), bij inschrijving in buitenschoolse kinderopvang en vakantieactiviteiten van de gemeente in de schoolvakantie.

Algemene gegevens

Adres

Gemeente Heusden-Zolder, Kameleon Huis van het Kind
Rode Kruisstraat 1
3550 Heusden-Zolder
België

Financiering
Met eigen middelen
Met Vlaamse subsidies

Wat is er gebeurd?

Via een samenwerkingsovereenkomst met de Kruispuntbank van de sociale zekerheid (KSZ) krijgen de diensten elk jaar in augustus de lijst 0 tot 24-jarigen met recht op verhoogde tegemoetkoming (VT). De gemeente gebruikt deze gegevens enkel om sociaal tarief toe te kennen waar dat goedgekeurd is in het reglement. De data over kinderen met recht op VT worden gekoppeld aan de inschrijvingstools van de buitenschoolse kinderopvang en het gemeentelijk vakantieaanbod. Het fonds sport, spel en cultuur biedt eveneens tussenkomsten voor lidgelden van vereniging, sportclubs... Een attest of klever van de mutualiteit is ook hiervoor niet meer nodig. Als er een vermoeden is van recht op VT maar het is niet geopend, doet men een huisbezoek om mensen aan te moedigen toch naar de mutualiteit te gaan.

Waarom?

De gemeente wil ervoor zorgen dat elk kind dat recht heeft op een verminderd tarief dit ook effectief ontvangt. Voordien kreeg het gezin enkel het sociaal tarief als ze zelf (en uit zichzelf) het attest van VT-recht binnenbrachten. Nu krijgen ze dus automatisch het sociaal tarief als het recht op VT is geopend (hun tussenkomst wordt automatisch aangepast). Met deze aanpak pakken we de non-take-up voor het sociaal tarief buitenschoolse opvang aan, en stimuleren we ouders om gebruik te maken van het aanbod.

Het beoogde resultaat

In 2020 had 8 % van de kinderen uit onze gemeente in de BKO recht op een sociaal tarief. Nog niet de helft van deze kinderen heeft ook effectief gebruik gemaakt van het recht hebben omdat heel wat ouders geen sociaal tarief aangevraagd hadden met een attest van de mutualiteit. Het aantal kinderen met VT-statuut dat gebruik maakt van onze BKO groeit elk jaar. 

Wat waren de uitdagingen?

De lijsten van de KSZ worden getrokken in augustus. We krijgen graag de gegevens actueler dan één keer per jaar. Er is ook non-take-up in de verhoogde tegemoetkoming zelf. We zetten hierop in via o.a. gemeentelijke informatiekanalen, outreachende acties. De afgebouwde dienstverlening van de mutualiteiten is een moeilijkheid om mensen aan te moedigen om hun recht te laten openen.  

De succesfactoren

Er werd een afsprakenkader uitgewerkt over het toekennen van sociale tarieven in onze gemeente. Dit kader is de basis voor de automatische toekenning van het sociaal tarief.   

De communicatie over deze actie is een van de succesfactoren. In september ontvangen alle gezinnen met kinderen tussen 0 en 24 jaar die recht hebben op VT een folder per post.  

Tips voor andere gemeenten

Automatisering mag volgens ons geen doel op zich zijn: het doel moet zijn om enerzijds take-up van rechten te verhogen en anderzijds ruimte te creëren voor maatschappelijk werk. De winst van deze praktijk zit voor ons dan ook hierin: obv VT toekennen betekent dat je sociaal onderzoek kan vermijden en dus ook maatschappelijk werkers kan ontlasten en ruimte geven.

Algemeen contact

  • Kathleen
    Vandenput

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op