Haal energie uit je factuur

Status
Afgelopen
Startdatum
Einddatum
Budget
10.000 - 50.000 euro
Decoratieve illustratie

Het project richtte zich op het verminderen van het energieverbruik van huishoudens in Mechelen door middel van gerichte communicatie, zoals folders met vergelijkende verbruiksinformatie, seizoensgebonden tips en incentives.

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
Lokaal bestuur Mechelen
Adres

Grote Markt
2800 Mechelen
België

Financiering
Met Europese subsidies

Wat is er gebeurd?

Het onderzoek werd gelanceerd in samenwerking met Fluvius, KU Leuven, en VEKA. Vier seizoensfolders werden verstuurd naar 36.600 Mechelse huishoudens met informatie over hun energieverbruik, vergeleken met de zuinigste huishoudens uit de buurt. De folders bevatten ook tips en incentives, zoals een meterkaart en memostickers, om het bewustzijn te vergroten en energiebesparende acties aan te moedigen. Data werd verzameld en geanalyseerd over de effecten van deze communicatiestrategieën op het energieverbruik.

Waarom?

Het project had als doel de CO2-uitstoot te verminderen en het energieverbruik te verlagen door gedragsverandering te stimuleren. Door huishoudens bewust te maken van hun energieverbruik en dit te vergelijken met anderen, wilden de initiatiefnemers nudging gebruiken om Mechelaars te motiveren tot energiebesparende maatregelen. Ook was er aandacht voor de kwetsbare doelgroepen, zoals huishoudens met een sociaal tarief.

Het beoogde resultaat

Ja, het project leidde tot een vermindering van het elektriciteitsverbruik in lijn met referentiesteden en een gemiddeld 2,1% hogere gasbesparing in Mechelen. De communicatiestrategie had vooral impact op grootverbruikers.

Wat waren de uitdagingen?

De energiecrisis en de oorlog in Oekraïne beïnvloedden de onderzoeksresultaten, aangezien huishoudens ook door externe factoren werden gestimuleerd om energie te besparen. Dit maakte het moeilijk om de impact van de folders afzonderlijk te meten. Ook blijkt de opschaling naar energiefacturen helaas niet eenvoudig wegens eigen accenten en stijl.

De succesfactoren

Het project toonde aan dat duidelijke, herhaalde communicatie via verschillende kanalen, gecombineerd met eenvoudige tips en vergelijkende verbruiksinformatie, effectief was in het stimuleren van energiebesparing, vooral bij grootverbruikers.

Tips voor andere gemeenten

Combineer gedragssturende communicatie met praktische tips en concrete informatie over besparingen. Zorg voor een mix van kanalen en denk aan regelmatige herhaling om de impact te vergroten.

Algemeen contact

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op