Brugfiguren op school - Brug leggen naar onderwijs

Status
Lopend
Startdatum
Einddatum
Budget
Niet bekend
Helpende persoon met kinderen

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
Machelen
Adres

Woluwestraat 1
1830 Machelen
België

Financiering
Met Vlaamse subsidies

Wat is er gebeurd?

Een brugfiguur tracht die twee werelden opnieuw positief aan elkaar te verbinden in het voordeel van de leerling, het kind. Vanuit die vertrouwensband ontstaat er ook de opportuniteit om bij grotere gezinsproblematieken efficiënter toe te leiden naar lokale en regionale netwerkpartners van het Huis van het Kind en onze eigen sociale dienstverlening te gaan optimaliseren. Verder worden er ook verbinding tussen maatschappelijke instellingen en gezinnen gelegd, die er moeilijk toegang tot vinden, zoals gezinnen in armoede. Met dit project werken we aan volgend doelstellingen:

  • Het bevorderen van de integratie en de sociale cohesie
  • Het opsporen van verdoken armoede en tegengaan van onderbescherming via outreachend werken
  • De ontwikkeling van leerachterstand tegengaan

Waarom?

Een brugfiguur inschakelen in de school creëert een opening naar onze moeilijker te bereiken gezinnen. We leven in Machelen in een zeer diverse omgeving en de culturele kloof tussen de schoolcontext en thuiscontext vergroot alleen maar.

Het beoogde resultaat

Dit project werd gefaseerd opgestart als pilootproject in één school en kon dankzij Plan Samenleven sneller worden uitgerold in de andere scholen.

Wat waren de uitdagingen?

Machelen heeft weinig sociale externe welzijnspartners op haar grondgebied, geen buurtwerkingen. Hier moet het basisonderwijs een succesvolle manier vormen om gezinnen te bereiken die het moeilijk hebben om hun weg te vinden naar sociale dienstverlening en bepaalde overheidsinstanties.

De succesfactoren

Niet gekend

Tips voor andere gemeenten

Niet gekend

Algemeen contact

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op