Voor het project De Wisselaar matcht de VVSG twee lokale besturen aan elkaar, waarbij het ene bestuur een ‘mentorrol’ opneemt voor het andere. Het ‘ontvangende’ bestuur krijgt zo een boost én een helpende hand om een verandering op gang te brengen en tegemoet te komen aan een nood.

Op deze pagina het project met vragend bestuur Ronse en mentorbestuur Mechelen.

Subthema's

  • Toegankelijke dienstverlening 

  • Organisatieontwikkeling 

Doelstellingen

Na de opeenvolgende crisissen, en de hoge armoedecijfers in de gemeente, wilden we ons organisatiemodel herbekijken. We hebben hard gewerkt aan een armoedebeleidsplan en per levensdomein is er een link met de sociale dienst. Signalen vanuit de armoedegroepen werden ook meegenomen bv. Over aantal maatschappelijk assistenten per cliënt. 

We zijn dus de uitwisseling met Mechelen aangegaan met als doel: toewerken naar een organisatiemodel dat beter toelaat sterk sociaal werk te doen en een hefboom te zijn voor mensen in armoede. 

Proces

We zijn eerst met Mechelen op elk thema van elke ‘cel’ (bv werk, schulden...) over de praktische werking gaan uitwisselen. 

In de 2de helft van het jaar zijn we in Ronse gaan kijken: hoe krijgen we dat zelf omgezet in de praktijk? We zijn nog meer inspiratie gaan opdoen in Kortrijk en Gent. 

Tegelijk liep er in Ronse een audit van de stadsorganisatie. Probis werd aangesteld als externe consultant. 

Iedereen heeft de kans gehad om mee naar Mechelen te gaan. We gingen steeds in groepjes – 27 maatschappelijk werkers in totaal zijn gaan uitwisselen. We deden ook het denkwerk met schepenen, diensthoofden – alle niveaus van de organisatie. 

Resultaat

Ontwerp van nieuwe visie en organisatiemodel waarop we verder werken op onze visiedag van 16 januari 2024. 

Basic plan van aanpak uitgewerkt samen met de verschillende diensthoofden: zal bij ons voorgelegd worden op de visiedag 16 januari 2024 aan personeel. 

In 2024 gaan we in werkgroepen aan de slag met de feedback van medewerkers en streven we naar een stapsgewijze implementatie. 

Waar we willen landen: 

  • Duidelijke eerste lijn ( cfr ID team Mechelen) 
  • Tweede lijn: generalistische casemanagers 
  • Derde lijn: backoffice met kenniscel 

Geleerde lessen

 

Doordat iedereen de kans kregen om deel te nemen, ontstond de mogelijkheid om vrij diepgaand te denken over de omvorming: van administratie tot diensthoofden en maatschappelijk werkers (alle cellen).

Beoordeling methodiek

De uitwisseling was een zeer goeie methodiek om tot het resultaat te komen die we nu hebben. We kunnen nu met kennis en gedragenheid van de praktijk ons eigen verhaal verder schrijven. 

Het heeft ons geleerd na te denken over ons organogram, structuur, processen,… en vooral vanuit een visie te vertrekken waarbij de cliënt centraal staat. 

Maar een hervorming van organogram en structuur vraagt tijd en kan niet in één jaar gerealiseerd worden waardoor concrete resultaten er nog niet zijn. Maar we hopen in 2024 de eerste resultaten te bereiken.