Lopende kinderen.jpg
Provider image

In Destelbergen bouwen ze sinds 2022 aan een sterk lokaal beleid buitenschoolse opvang en activiteiten. Het fundament van dat beleid? Iedereen laten meebouwen aan het ‘BOA-huis’.

Aanpak en resultaten

De coördinatiegroep BOA kan je het fundament van het ‘BOA-huis’ in Destelbergen noemen. In die coördinatiegroep komen enkele interne diensten van het lokale bestuur (huis van het kind, sport, jeugd, vrijetijd, participatie-ambtenaar) samen met sommige directieleden van de basisscholen in de gemeente. Samen geven ze de uitrol van het decreet BOA vorm.

Vertrekken doen ze vanuit het buitenschools aanbod dat er vandaag al is in Destelbergen. Een externe partner zorgt, in opdracht van het lokale bestuur, voor opvang op alle basisscholen. Alle schoolkinderen met een opvangbehoefte kunnen daar terecht. Met een uitgebreide omgevingsanalyse brachten ze het aanbod buitenschoolse opvang en activiteiten in kaart.

  • Zo’n 500 ouders vulden de digitale ouderbevraging in en gaven hun mening over buitenschoolse opvang en activiteiten in Destelbergen. De resultaten daarvan werden aangevuld met de inzichten vanuit een focusgroep met een tiental ouders.
  • Kleuters en lagere schoolkinderen (3de kleuterklas en 3de leerjaar) gingen met hun leerkracht in gesprek over wat ze belangrijk vinden in de opvang.
  • Verenigingen namen deel aan een online partnerbevraging.
  • Tijdens een BOA-BAR presenteerden ze de inzichten vanuit de omgevingsanalyse aan een 40-tal ouders.

De coördinatiegroep vertaalde de inzichten vanuit de omgevingsanalyse naar een strategische nota met 11 strategische keuzes. Die nota bevat de speerpunten van het lokale beleid BOA van Destelbergen.

Zowel het college van burgemeester en schepenen, als het managementteam en later ook de gemeenteraad keurden de strategische nota goed.

1. Het bestaande opvangaanbod, samen met een externe opvangpartner, in de scholen blijft behouden. Een werkgroep bereidt een bestek voor om deze samenwerking vorm te geven.

2. Om het activiteitenaanbod op school uit te bouwen ontwikkelen ze in de toekomst een creditsysteem. Het lokale bestuur werkt daarvoor een aanbod uit, waaruit scholen kunnen kiezen.

3. Om het lokale BOA-beleid te operationaliseren werven ze een nieuwe medewerker aan. Die medewerker zal het creditsysteem opvolgen, het lokaal samenwerkingsverband vorm geven en de private opvangpartner opvolgen.

4. De huidige decentrale werking met opvang op de 6 basisscholen blijft behouden.

5. De begeleider-kindratio stellen ze scherp op 1 begeleider per 18 kleuters en 1 per 25 lagere schoolkinderen. Dit komt centraal in de overeenkomst met de private opvangpartner.

6. Ze kiezen bewust voor een gefaseerde aanpak. Eerst geven ze het voor- en naschoolse aanbod vorm in de richting van het decreet. Op termijn nemen ze ook het vakantieaanbod onder de loep.

7. De ouderbijdragen stijgen tot een gemiddelde, marktconforme prijs. In ruil hiervoor mogen ouders en kinderen een hogere kwaliteit van het aanbod verwachten onder andere door het inschakelen van meer opvangbegeleiders en een ruimer activiteitenaanbod via het creditsysteem.

8. In de toekomst dromen ze van één communicatieplatform waar ouders informatie over het BOA-aanbod vinden en hun kinderen kunnen inschrijven.

9. De coördinatiegroep groeit door naar het lokale samenwerkingsverband BOA. Ook het perspectief van de ouders moet daarin een plek krijgen.

10. Participatie en samenwerking blijft de rode draad doorheen het lokale BOA-beleid.

11. Om het opvangaanbod toegankelijk te maken voor kinderen uit kwetsbare gezinnen reserveren ze 10% van de opvangplaatsen voor deze doelgroep. Wat de UiTPAS daarin kan betekenen, wordt onderzocht.

Sterktes en succesfactoren

  • BOA-regisseur Joachim kreeg van bij het begin van zijn aanstelling in 2022 expliciet de opdracht om 2 dagen per week de regie BOA op te nemen. Deze tijd zorgt ervoor dat ze genoeg vaart kunnen zetten achter de uitrol van het decreet.
  • De schepen van welzijn en de schepen van onderwijs zijn allebei nauw betrokken in het proces. Structureel overleg tussen de BOA-regisseur en de schepenen zorgt ervoor dat de schepenen goed op de hoogte blijven. De schepenen zijn de ambassadeurs van het lokale BOA-beleid.
  • Samen aan de slag gaan, is absoluut een sleutel tot succes. Het participatieproces, de ruime betrokkenheid van interne diensten (waaronder ook het MAT en het schepencollege), scholen, ouders en kinderen laat dingen groeien. Het zorgt voor nieuwe inzichten en een brede gedragenheid van het lokale beleid. Je hebt er tijd, geduld en doorzettingsvermogen voor nodig, maar het is noodzakelijk om stappen vooruit te kunnen zetten.

Knelpunten en uitdagingen

  • Verenigingen betrekken in het lokale BOA-verhaal. De balans tussen hen enthousiasmeren en stimuleren om mee te werken, zonder hen te overbevragen is een delicate evenwichtsoefening.
  • Door het vrijetijdsaanbod in kaart te brengen zien ze dat er veel sportief aanbod is in de gemeente. Het creatieve, muzische aanbod is vandaag minder ontwikkeld. Voldoende diversiteit brengen in het aanbod is een werkpunt voor de toekomst.
  • De financiële kant van het lokale BOA-beleid vraagt de nodige aandacht. De prijs-kwaliteitverhouding mag niet uit het oog verloren worden.

Meer weten?